Záchytný stíhač MiG-41: Nový letoun na likvidaci hypersonických raket. Lze očekávat evoluci, nebo revoluci?

Záchytný stíhač MiG-41: Nový letoun na likvidaci hypersonických raket. Lze očekávat evoluci, nebo revoluci?
Autor: public domain|Popisek: MiG-31, ilustrační obrázek
05 / 02 / 2021, 13:00

Rusové pracují na novém záchytném stíhači MiG-41, potvrdila společnost Rostech. MiG-41 má nahradit stroje MiG-31, které plní roli přepadového letounu. První let je naplánován na rok 2025.

Státní společnost Rostech potvrdila, že se pracuje na novém záchytném stíhači nové generace, který má nahradit letouny MiG-31. ,,Vývoj stíhače nové generace právě začal," píše výstižně ve svém prohlášení z 22. ledna Rostech, která vlastní firmu MiG.

Migy-31 měly ve studené válce sloužit k tomu, aby do sovětského vzdušného prostoru nepronikla americká špionážní letadla SR-71 Blackbird či bombardéry B-52 Stratofortress. Dnes Rusové zaměřují svou pozornost zejména americké strategické bombardéry B-1 Lancer a B-2 Spirit. Původně měl prototyp letounu poprvé vzlétnout v roce 2020, ale toto datum je již passé.

Co tedy zatím o letounu MiG-41 víme? Už jsme zmínili, že nový záchytný letoun má nahradit stroje MiG-31 někdy v polovině druhé dekády, spíše ale očekávejme podle dostupných informací, že později, možná začátkem třetí dekády, kdy MiG-41 může vstoupit do služby. To by ostatně dávalo smysl, protože předpokladem zůstává, že zmodernizované Migy-31BM budou sloužit v ruském letectvu minimálně do roku 2030.

Design nového letounu byl finalizován ke konci roku 2019. Stíhač má potom vycházet z letounu MiG-31 a také Su-57. Již dříve server Avia Pro uvedl, že MiG-41 bude postaven na bázi letounu Su-57, ovšem s odlišnou konfigurací a modifikovaným drakem, aby mohl dosáhnout rychlosti více než 6 100 km/h (Mach 4,9). Cestovní rychlost má činit 2 500-3000 km/h (Mach 2-2,4). Ilja Tarasenko. Generální ředitel korporace MiG, i šéf společnosti Suchoj, pak prohlásil v červenci minulého roku, že MiG-41 bude vycházet z designu MiGu-31, což potvrdila i jiná odborná média. Předpokladem také je, že u nového Migu budou využity i některé technologie ze zmíněného Su-57, například u elektronických a dalších systémů.

Stíhač bude koncipován jako stroj 5++ nebo 6. generace a jeho primární úlohou bude ničení nepřátelských hypersonických zbraní. K tomuto účelu bude navržen jako velmi rychlý stroj, který by měl létat až čtyřikrát rychleji ve velmi vysokých výškách, a není vyloučeno, že bude moci operovat i v kosmu. To naznačil mimochodem i Tarasenko v agentuře RIA Novosti.

K ničení nepřátelských hypersonických zbraní má sloužit speciálně vyvinutý systém antiraket s názvem MPKR DP. Systém MPKR DP má pak fungovat tak, že se antiraketa rozdělí na menší ,,subrakety", čímž se zvýší možnost dostižení a následného zásahu nepřátelského cíle, tedy vypuštěné hypersonické zbraně. Kromě systému MPKR DP by měl MiG-41 nést i antisatelitní rakety, což by naznačovalo možnost, že Rusko chce ,,zasáhnout" i do vesmíru, kde mají přirozeně své zájmy také Američané.

O plnohodnotném zbraňovém arzenálu jsou však k dispozici i nadále mlhavé či kusé informace. Bývalý vrchní velitel ruského letectva a nyní senátor Viktor Bondarev dříve prohlásil, že MiG-41 ponese střely vzduch-vzduch R-37, stejně jako ,,úplně nové rakety", nespecifikoval ale konkrétně jaké. Podle listu Izvěstija pak má MiG-41 být vybaven ,,multifunkčním raketovým systémem na dlouhou vzdálenost, který je schopen zasáhnout hypersonické střely".

V případě MiGu-41 je též zvažována bezpilotní verze. Takovou možnost nadhodil v roce 2017 zmíněný Tarasenko, který prohlásil, že stroj ,,bude přepracován na bezpilotní". Jen v této souvislosti dodejme, že v případě britského projektu s vydatnou mezinárodní participací stíhače 6. generace Tempest se též předpokládá vznik bezpilotní verze letounu. 

Takže bude MiG-41 evolucí, nebo revolucí, abychom si odpověděli na otázku z titulku? V některých ohledech se může jistě v ruských reáliích jednat o revoluční stroj, spíše to pak vypadá, že budeme svědky evoluce zabalené do technologicky pokročilého a patřičně moderního hávu vycházejícího ze stroje MiG-31, respektive Su-57.

Každopádně vývoj nového Migu bude nepochybně nákladnou položkou, zvlášť pokud ještě vznikne bezpilotní verze, a tak i závislou více než v jiných případech především na dostatečném a pravidelném přísunu finančních prostředků. Známé problémy s financováním Su-57 jsou již dřívějšího data. Jen připomeňme, že Rusko učinilo před časem velkou objednávku na 76 letounů Su-57, která má stát státní kasu zhruba 170 miliard rublů (asi 60 miliard Kč).

Jestli chce být MiG-41 skutečně ,,game-changerem" na poli záchytných stíhačů nové generace, bude záležet samozřejmě na Rusku a jeho kapacitách, respektive finančních možnostech. Uvidíme tedy, zda se podaří naplnit předběžný harmonogram v případě MiGu-41 a zda se vývoj ,,nezasekne" na nedostatečném přísunu peněz, které třeba mezitím odčerpají jiné ruské nákladné projekty. A to vyloučeno zdaleka není.

 

Zdroje: Avia Pro, National Interest, Defence Blog

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace