foto: public domain/MiG-31, ilustrační obrázek
Rusové pracují na novém záchytném stíhači MiG-41, potvrdila společnost Rostech. MiG-41 má nahradit stroje MiG-31, které plní roli přepadového letounu. První let je naplánován na rok 2025.
Státní společnost Rostech potvrdila, že se pracuje na novém záchytném stíhači nové generace, který má nahradit letouny MiG-31. ,,Vývoj stíhače nové generace právě začal," píše výstižně ve svém prohlášení z 22. ledna Rostech, která vlastní firmu MiG.
Psali jsme
USAF a společnost Northrop Grumman potvrdily, že první let očekávaného strategického bombardéru B-21 Raider se odkládá až na polovinu roku 2022,…
Migy-31 měly ve studené válce sloužit k tomu, aby do sovětského vzdušného prostoru nepronikla americká špionážní letadla SR-71 Blackbird či bombardéry B-52 Stratofortress. Dnes Rusové zaměřují svou pozornost zejména americké strategické bombardéry B-1 Lancer a B-2 Spirit. Původně měl prototyp letounu poprvé vzlétnout v roce 2020, ale toto datum je již passé.
Co tedy zatím o letounu MiG-41 víme? Už jsme zmínili, že nový záchytný letoun má nahradit stroje MiG-31 někdy v polovině druhé dekády, spíše ale očekávejme podle dostupných informací, že později, možná začátkem třetí dekády, kdy MiG-41 může vstoupit do služby. To by ostatně dávalo smysl, protože předpokladem zůstává, že zmodernizované Migy-31BM budou sloužit v ruském letectvu minimálně do roku 2030.
Psali jsme
Rusko oznámilo nákup 76 strojů Su-57 tak, jak o něm mluvil před rokem prezident Vladimir Putin. Nákladná akvizice však může způsobit utlumení či…
Design nového letounu byl finalizován ke konci roku 2019. Stíhač má potom vycházet z letounu MiG-31 a také Su-57. Již dříve server Avia Pro uvedl, že MiG-41 bude postaven na bázi letounu Su-57, ovšem s odlišnou konfigurací a modifikovaným drakem, aby mohl dosáhnout rychlosti více než 6 100 km/h (Mach 4,9). Cestovní rychlost má činit 2 500-3000 km/h (Mach 2-2,4). Ilja Tarasenko. Generální ředitel korporace MiG, i šéf společnosti Suchoj, pak prohlásil v červenci minulého roku, že MiG-41 bude vycházet z designu MiGu-31, což potvrdila i jiná odborná média. Předpokladem také je, že u nového Migu budou využity i některé technologie ze zmíněného Su-57, například u elektronických a dalších systémů.
Stíhač bude koncipován jako stroj 5++ nebo 6. generace a jeho primární úlohou bude ničení nepřátelských hypersonických zbraní. K tomuto účelu bude navržen jako velmi rychlý stroj, který by měl létat až čtyřikrát rychleji ve velmi vysokých výškách, a není vyloučeno, že bude moci operovat i v kosmu. To naznačil mimochodem i Tarasenko v agentuře RIA Novosti.
K ničení nepřátelských hypersonických zbraní má sloužit speciálně vyvinutý systém antiraket s názvem MPKR DP. Systém MPKR DP má pak fungovat tak, že se antiraketa rozdělí na menší ,,subrakety", čímž se zvýší možnost dostižení a následného zásahu nepřátelského cíle, tedy vypuštěné hypersonické zbraně. Kromě systému MPKR DP by měl MiG-41 nést i antisatelitní rakety, což by naznačovalo možnost, že Rusko chce ,,zasáhnout" i do vesmíru, kde mají přirozeně své zájmy také Američané.
Psali jsme
Americké letectvo pracuje na obnově zrušené 65. letky agresorů, kterou zrušilo v roce 2014 kvůli úsporám nákladů. Její piloti původně létali…
O plnohodnotném zbraňovém arzenálu jsou však k dispozici i nadále mlhavé či kusé informace. Bývalý vrchní velitel ruského letectva a nyní senátor Viktor Bondarev dříve prohlásil, že MiG-41 ponese střely vzduch-vzduch R-37, stejně jako ,,úplně nové rakety", nespecifikoval ale konkrétně jaké. Podle listu Izvěstija pak má MiG-41 být vybaven ,,multifunkčním raketovým systémem na dlouhou vzdálenost, který je schopen zasáhnout hypersonické střely".
V případě MiGu-41 je též zvažována bezpilotní verze. Takovou možnost nadhodil v roce 2017 zmíněný Tarasenko, který prohlásil, že stroj ,,bude přepracován na bezpilotní". Jen v této souvislosti dodejme, že v případě britského projektu s vydatnou mezinárodní participací stíhače 6. generace Tempest se též předpokládá vznik bezpilotní verze letounu.
Takže bude MiG-41 evolucí, nebo revolucí, abychom si odpověděli na otázku z titulku? V některých ohledech se může jistě v ruských reáliích jednat o revoluční stroj, spíše to pak vypadá, že budeme svědky evoluce zabalené do technologicky pokročilého a patřičně moderního hávu vycházejícího ze stroje MiG-31, respektive Su-57.
Psali jsme
Společnost Suchoj dodala ruským vzdušným silám první sériově vyrobený letoun Su-57.
Každopádně vývoj nového Migu bude nepochybně nákladnou položkou, zvlášť pokud ještě vznikne bezpilotní verze, a tak i závislou více než v jiných případech především na dostatečném a pravidelném přísunu finančních prostředků. Známé problémy s financováním Su-57 jsou již dřívějšího data. Jen připomeňme, že Rusko učinilo před časem velkou objednávku na 76 letounů Su-57, která má stát státní kasu zhruba 170 miliard rublů (asi 60 miliard Kč).
Jestli chce být MiG-41 skutečně ,,game-changerem" na poli záchytných stíhačů nové generace, bude záležet samozřejmě na Rusku a jeho kapacitách, respektive finančních možnostech. Uvidíme tedy, zda se podaří naplnit předběžný harmonogram v případě MiGu-41 a zda se vývoj ,,nezasekne" na nedostatečném přísunu peněz, které třeba mezitím odčerpají jiné ruské nákladné projekty. A to vyloučeno zdaleka není.
Zdroje: Avia Pro, National Interest, Defence Blog
Tagy