Začíná únavová zkouška L-39NG. Má potvrdit trojnásobnou životnost letounu

Začíná únavová zkouška L-39NG. Má potvrdit trojnásobnou životnost letounu
Autor: AERO Vodochody AEROSPACE a.s.|Popisek: L-39NG
03 / 06 / 2020, 20:30

Ve Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu (VZLÚ) začíná únavová zkouška nového proudového letounu L-39NG, jejímž úkolem je průkaz životnosti draku nového letounu v délce 5 000 letových hodin.

Cyklování draku bude prováděno na základě únavové sekvence respektující skutečná provozní zatížení letounu. Celkem bude zkoušeno až pět životů, kde jeden život (5 000 letových hodin) bude obsahovat průměrně 650 000 kmitů. Počet prokazovaných životů vychází z evropského vojenského předpisu EMACC, v souladu s nímž probíhá typová certifikace letounu.

Letoun nové generace by měl mít až trojnásobnou životnost oproti původnímu Albatrosu. „V závislosti na způsobu užívání letounu, respektive zatěžování konstrukce při létání, je odhadovaná životnost L-39NG až 15 000 hodin, což je výrazně více než u jeho předchůdce L-39 Albatros. To je jen jeden z mnoha argumentů pro naše potenciální zákazníky, jenž ukazuje, že jejich investice do nového letounu jim přinese mimořádnou hodnotu,“ uvedl prezident Aera Vodochody Dieter John.

Zkoušky

Pro účel únavové zkoušky vyrobila společnost Aero Vodochody letoun se sériovým výrobním číslem 7003. „Letoun 7003 byl do VZLÚ dovezen v rozloženém stavu, následně byl odborníky z Aera po instalaci tenzometrů a některých atrap sestykován dohromady a my jsme po jeho zavěšení do zkušebního roštu začali kolem letounu stavět zkušební zařízení sestávající zejména z členů pro přenos zatížení a vyvážení vlastní hmoty,“ říká odpovědný pracovník úkolu David Novotný z VZLÚ.

Kompletní únavová zkouška ve VZLÚ začala 25. května 2020 a potrvá téměř dva roky. Pro účel certifikace je třeba odzkoušet první dva životní cykly, což by vzhledem k plánovanému nepřetržitému běhu zkoušky, přerušovanému pouze pravidelnými prohlídkami, mělo být dokončeno na podzim 2020.

Drak letounu byl umístěn do sofistikovaného zkušebního systému, který bude dnem i nocí simulovat provoz letadla prostřednictvím řízeného namáhání jednotlivých částí letounu, čímž budou simulovány vzlety a přistání, samotný let, ale i různé další případy specifické pro letouny s podvěsnou výzbrojí. Vzhledem k plánovanému nepřetržitému běhu zkoušky přerušovanému pouze pravidelnými prohlídkami se v ideálním případě předpokládá průkaz 1. a 2. života do podzimu 2020.

Letoun L-39NG je společným projektem dvou soukromých společností, největšího českého leteckého výrobce AERO Vodochody AEROSPACE a jeho strategického partnera, obchodní a vojenské výrobní společnosti OMNIPOL.

Zdroj: AERO Vodochody AEROSPACE

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace