Zákon o financování obrany určitě přispěje k větší atraktivitě Armády ČR jako stabilního zaměstnavatele s nejmodernějším vybavením, říká senátor Kunčar

Zákon o financování obrany určitě přispěje k větší atraktivitě Armády ČR jako stabilního zaměstnavatele s nejmodernějším vybavením, říká senátor Kunčar
Autor fotografie: 7th Army Training Command, flickr (CC BY 2.0)|Popisek: Ilustrační obrázek
29 / 03 / 2023, 14:00

SM přináší rozhovor se senátorem Patrikem Kunčarem (KDU-ČSL) na téma důležitého zákona o financování obrany, který zakotvuje povinnost vynakládat 2 % na obranu. Co Kunčar soudí o této normě, schválené vládou na začátku roku?

Vláda zkraje tohoto roku schválila nová pravidla pro financování obrany, je podle Vás zakotvení 2 % HDP na obranu ve výši 2% adekvátní, když některé evropské země míří i na 3 % a výše?

S ohledem na to, jak málo jsme v minulosti na obranu vynakládali a kolik je armáda ČR schopná smysluplně utratit, jsou za mě 2 % adekvátní. Není vyloučeno, že do budoucna bude potřeba více peněz, ale i 2 % HDP (k čemuž jsme se i v rámci členství v NATO už před lety zavázali!) budou zajišťovat splnění spojeneckých závazků a odpovídající materiální a technické vybavení našich vojáků, včetně jejich dostatečného počtu.  

Je v zákoně pamatováno na to, když budoucí vláda odmítne z jakýchkoliv důvodů dávat 2 % HDP na obranu? Jak je zajištěna právní vymahatelnost tohoto závazku?

Změnit zákon je poměrně jednoduché, z toho důvodu by bylo mnohem lepší, kdyby povinnost 2 % byla zakotvená v ústavním zákoně, kdy je nutný souhlas obou komor parlamentu bez možnosti vzájemného přehlasování. Ale i tak je to důležité gesto, že ČR to myslí s vlastní obranyschopností a spojeneckými závazky vážně. A pokud kterákoliv s budoucích vlád rozhodne jinak, bude to spojeno se směnou zákona, adekvátní medializací a samozřejmě mezinárodní ostudou, minimálně mezi aliančními spojenci.  

Jaké benefity s sebou přinese zákon dovnitř samotné armády a financování strategických zakázek? Přispěje norma k rychlejší modernizaci armády?

Mnohem větší jistotu pro budoucí smluvní závazky, lepší plánovaní vlastního rozvoje, plynulou obměnu zastarávající techniky, expirované munice i adekvátní údržbu armádních areálů a nemovitostí. Určitě to přispěje i k větší atraktivitě Armády ČR jako stabilního a spolehlivého zaměstnavatele s nejmodernějším vybavením.  

Dlouho se hovořilo v souvislosti ze zakotvením 2 % HDP na obranu o politické vůli přijmout tento závazek. Je z Vašeho pohledu přijetí zákona o financování obrany důkazem o tom, že politická vůle leckdy nestačí a je potřeba zmíněná 2 % HDP na obranu přijmout v zákonné formě?

Už v minulosti byla politická vůle dávat 2 % HDP na obranu, ale všechny vlády tento závazek neustále odkládaly na pozdější léta – až bude líp, až na to budeme mít, až… A v praxi to odkládání vypadalo na nekonečno. Bohužel musela přijít tragédie a ledová sprcha v podobě války na Ukrajině, abychom se konečně probrali a podívali pravdě do očí, jak tragicky jsme na tom s vlastní obranyschopností po desetiletích úspor a škrtů v armádním rozpočtu. A že svět kolem nás není jenom idylický a mírumilovný. Najednou se objevila (doufám) většinová politická shoda a tím pádem i vůle dávat 2 % co nejrychleji. Bohužel tato shoda přišla až v době, kdy čelíme ekonomické krizi, enormnímu nárůstu cen armádní techniky a munice a obrovskému prodlužování dodacích lhůt, protože nyní chtějí logicky nakupovat všichni a výrobní kapacity jsou zahlcené. Takže i když se podaří v krátké době dotáhnout mnohé nákupní tendry, reálně se můžeme techniky dočkat až za 3,5 i více let. Ale z mého pohledu je lépe pozdě než vůbec. Hlavně, že jsme se konečně rozhoupali, a začínáme i na politické úrovni nutnost 2 % HDP pro Armádu ČR brát jako nezpochybnitelnou potřebu a větší záruku budoucnosti, svobody a demokracie v ČR.

Tagy článku

-->