,,Zápas" o letoun Su-57: Rusko chce více strojů 5. generace, trápí ho chronický nedostatek

,,Zápas&quote; o letoun Su-57: Rusko chce více strojů 5. generace, trápí ho chronický nedostatek
11 / 10 / 2019, 15:00

Ruská ,,chlouba" letoun Su-57 má do blyštivého diamantu daleko vinou nejen technických problémů, ale také faktu, že stroj zatím nevstoupil do sériové výroby a Rusové jich mají zatím méně, než by si představovali.

Když v roce 2018 Rusko oficiálně oznámilo, že ruský letoun 5. generace Su-57 ještě nevstoupí do sériové výroby, byli to pro mnoho ruských politických i vojenských činitelů zklamání. Na druhé straně ubezpečil ministr obrany Jurij Borisov, že vzhledem k tomu, že Su-57 se řadí k nejlepším letounům na světě, není třeba sériovou výrobu uspěchat. Předpokladem je, začátek sériové výroby se zpozdí nejméně do roku 2020, a pak zůstává otázkou, jestli k nastartování procesu skutečně dojde.

Jak známo, Su-57 provázely od začátku technické problémy či nedodělky, dříve zejména kvůli nespolehlivým motorům, a tak se masová produkce letounu odkládá, stejně jako vstup do služby. Vzdušně-kosmické síly Ruské federace počítaly dlouhodobě s tím, že první sériová Su-57 bude zařazena do služby mezi lety 2018 - 2019, nicméně sériová výroba se zpozdí nejméně do roku 2020.

A to je poměrně vážný problém v soupeření s americkým F-35, jejichž dodávky USAF a a US Navy probíhají ve větším množství. Rusko by chtělo také více svých letounů 5. generace, ale realita je taková, že zatím jich má málo. Do této doby se vyrobilo pouze 10 prototypů Su-57 a 3 letouny určené pro pozemní zkoušky.

To chtějí Rusové v pomyslném zápasu s americkým protipólem F-35 přirozeně změnit a možná se skutečně blýská na lepší časy. V červenci 2019 Rusko oznámilo větší nákup 76 těchto letounů za 1 miliardu rublů. 76 letounů pak mají dostat ruské vzdušné síly do roku 2028. Rusové přitom doufají, že zmíněných 76 strojů Su-57 je pouze odrazovým můstkem k dodávce dalšího většího počtu těchto letounů, aby pokud možno srovnali v tomto směru krok s F-35.

To, jestli se to v dlouhodobější perspektivě podaří, naznačí už příští rok, kdy má být podle plánů zahájena již zmíněná sériová výroba Su-57.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace