Zapojte domácí průmysl, nebo z nákupu nic nebude. Munice musí být česká. Poslanec Růžička formuluje národní požadavky pro nákup francouzských děl

Zapojte domácí průmysl, nebo z nákupu nic nebude. Munice musí být česká. Poslanec Růžička formuluje národní požadavky pro nákup francouzských děl
Popisek: poslanec Pavel Růžička
13 / 10 / 2020, 10:00

Poslanec Pavel Růžička (za ANO), člen sněmovního Výboru pro obranu, poskytl Security magazínu rozhovor na téma probíhajících akvizic Ministerstva obrany, a především aktuálního stavu sledované akvizice francouzských 155mm děl CAESAR. Zajímal nás jeho názor na zapojení českého obranného průmyslu do zakázky a otázka dodávek munice. Růžička věří, že stejně jako v případě radarů MADR budeme mít „ostré lokty“.

  • Pane poslanče, minulý týden proběhl Podvýbor pro vojenské akvizice, který projednával aktuální vojenské nákupy. Jaké jsou v této věci novinky?

Určitě nejdále je v tomto ohledu nákup nových děl kalibru 155 mm. Zde se vláda rozhodla postupovat formou G2G, což celý proces urychluje. Dále se posouvají i ostatní nákupy, ať už jde o systém řízení palby nebo nová bojová vozidla pěchoty.

  • Proberme nákup nového dělostřelectva. Jak jste uvedl, mělo by jít o nákup G2G mezi Českou republikou a Francií. Jak se zde posunulo vyjednávání?

Jedna linie je ta technická, kde si armáda specifikuje přesně své požadavky, zde problém nevidím. Klíčová je ale linka politická, kde si Česká republika musí vydobýt zapojení českého obranného průmyslu. Výbor pro obranu se již dříve jasně usnesl, že požaduje 40 % ze zakázky pro český průmysl. Z toho se francouzská strana snaží všelijak vyvléknout. Za mě ale přes tento požadavek nejede vlak. Pokud druhá strana nezajistí dojednaný podíl českého průmyslu, pak by se ta smlouva ani neměla podepisovat. Je to nákup G2G, my budeme platit a my si musíme prosadit podmínky.

  • Klíčová je určitě i otázka dodávek munice pro nová dělá. Kdo je bude pro českou armádu dodávat?

Pro mě je nepředstavitelné, že by se munice nevyráběla u nás doma. Jde nejen o práci pro české firmy, ale jde i o otázku bezpečnostní. Situace s rouškami na jaře nás určitě naučila, že co si v ten rozhodující krizový okamžik neumíme vyrobit sami, jako bychom neměli. Výroba munice se musí certifikovat u nás v ČR a od českých firem jí má i armáda nakupovat.

  • Osvědčuje se podle Vás forma nákupu G2G? Co ukazuje případ nákupu nových děl?

Mimo rychlost, která je rozhodně vyšší než u klasického výběrové řízení, je to především možnost vyjednat si co nejlepší podmínky pro nás jako pro zemi. Dneska v době koronaviru se opravdu hraje o to, jestli z toho bude práce pro české lidi nebo pro Francouze. A každé nové pracovní místo se opravdu počítá. Proto říkám jasně, chceme 40 procent ze zakázky pro české firmy. To je nepřekročitelná podmínka. Ale už v minulosti jsme ukázali, že na tohle má Česká republika sílu. Nákup 3D radarů se také natahoval. Ale ukázali jsme, že máme ostré lokty a dnes se ta zakázka z podstatné části odbavuje u nás. 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace