Zase, znovu a opět! Ministerstvo opět odsunulo nákup BVP. Myslí se to s nákupem pásových obrněnců ještě vážně?

Zase, znovu a opět! Ministerstvo opět odsunulo nákup BVP. Myslí se to s nákupem pásových obrněnců ještě vážně?
01 / 11 / 2019, 10:30

V návrhu státního rozpočtu na rok 2020 se objevila informace o tom, že podpis smlouvy s dodavatelem 210 pásových bojových vozidel pěchoty, jež nahradí BVP-2, je plánován na konec příštího roku. Ještě v únoru na schůzi sněmovního výboru pro obranu zaznělo, že Ministerstvo obrany předpokládá podpis smlouvy letos v prosinci. S vyhlášením překvapivých nových požadavků 27. března dokonce uvedlo, že v září 2019. Již tehdy řada odborníků a také poslanců výboru pro obranu termín zpochybňovala, a nyní jim vývoj dává za pravdu. Důvodů je řada.

"Bojová účinnost brigády těžkého typu bude posílena náhradou zastaralého bojového vozidla pěchoty vozidlem na univerzální pásové platformě, předpoklad uzavření smlouvy s dodavatelem je plánován do konce roku 2020, s výhledem nákupu prvních kusů techniky v roce 2022." Uvádí kapitola 307 návrhu státního rozpočtu pro rok 2020.

"Ministerstvo obrany předpokládá, že smlouvu na zakázku, která je jednou z největších v historii České republiky, podepíše do letošního září," čteme v tiskové zprávě z 27. března. Rozpočet počítá s výdajem 1,97 miliardy Kč v roce 2021, 911 milionů v roce 2022, a s celkovým výdaji projektu 51,68 miliardy. 

15. října Ministerstvo obrany obdrželo tři nabídky na dodávku BVP od společností BAE Systems Hägglunds AB (CV90), GDELS - Santa Barbara Sistemas SA (ASCOD 2) a Rheinmetall Landsysteme GmbH (LYNX). Nabídku nepodala společnost PSM s vozidlem PUMA, což za začátek konce celého tendru, jemuž "ministerstvo přestalo věřit", označil v rozhovoru pro Security magazín prezident Národní stálé konference o bezpečnosti Martin Lank. Předběžné nabídky nyní posuzuje projektový tým, a dodavatelé budou vyzváni k podání finálních nabídek. Celý proces měl být tedy dávno hotový, ale akvizice se protahuje minimálně o rok.

Jedním z důvodů je také fakt, že Ministerstvo obrany dosud nevysoutěžilo právní kancelář pověřené poradenstvím při nákupu obrněných vozidel. Výběrové řízení přitom bylo zrušeno již dvakrát (v srpnu 2018 a v březnu 2019), pokaždé kvůli chybám v zadávacím procesu a na základě stížností neúspěšných uchazečů.

Přitom každé zdržení ohrožuje jiný deklarovaný cíl. Na konci března náčelník generálního štábu uvedl: "Modernizace 7. mechanizované brigády je nutná pro zvýšení bezpečnosti České republiky a pro naplňování závazků vůči spojencům. Jedním z nejpodstatnějších jsou, jak my říkáme Cíle výstavby schopností AČR 2017, kde od 1. 1. 2026 deklarujeme připravenost těžké mechanizované brigády se třemi mechanizovanými prapory a tankovým praporem."

Nedávno publikovaný materiál "Koncepce výstavby Armády České republiky 2030" v závěru identifikuje rizika, jež ohrožují stanovené cíle rozvoje našich ozbrojených sil. A mezi nimi: "nedostatečné schopnosti akvizičního procesu neodpovídajícího potřebám AČR." Jestliže za předpokladu, že smlouva na dodání 210 vozidel bude podepsána ještě letos, počítal náčelník generálního štábu s připraveností 7. brigády k 1. lednu 2026, roční odklad bude těžko bez následků.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace