Mocná ruská armáda v praxi, vrakoviště na Krymu pro lovce pokladů

Mocná ruská armáda v praxi, vrakoviště na Krymu pro lovce pokladů
foto: Alf van Beem / Wikimedia Commons / CCo/ZIL-131

Nejen KAMAZy a Uraly, ale konkrétně letitý ZIL-131. Vrakoviště na Krymu je rájem pro ruské techniky, zatímco se mocná armáda chlubí Burevestniky a Poseidony.

Rusko aktuálně straší celý svět s Su-75 Checkmate, MiG-41, UUV Poseidon9M730 Burevestnik. Předtím to namátkově byl Sarmat, Orešnik nebo třeba hypersonický Kinžal. A současně musí ruští technici probírat vrakoviště, aby zachránili logistiku mocné ruské armády. Fakt je ten, že v centrálních skladech už nejsou k nalezení T-80, T-72B nebo T-90A, tak se asi pozornost obávané ruské armády v praxi přenáší někam jinam. Na řadě jsou legendární KAMAZy, Uraly nebo ZILy, konkrétně ZIL-131. Ono prostě sebevíc sofistikovanou armádu nelze udržet v operační schopnosti bez pořádné logistiky.

ATESH informuje o vrakovištích na Krymu

 

Ukrajinská odbojová skupina ATESH už proslula celou řadou zpravodajských informací z Krymského poloostrova, které se později potvrdily. Nejen to, guerilla zřejmě provádí celou řadu sabotážních útoků proti ruským okupantům. ATESH aktuálně přinesl informaci o dění na krymských šrotištích s nákladními automobily. Zdánlivě nezajímavé téma, které ale má dalekosáhlé důsledky. Kremu už zjevně došly i náhradní díly do Uralů, KAMAZů a ZILů. Tato vozidla tvoří páteř ruské logistiky, která se za téměř čtyři roky dost prodloužila. Už od roku 2022 Ukrajinci výrazně útočili na železniční logistiku Rusů, která dopravovala zásoby k frontě. Kyjev Kreml donutil posunout železniční překladiště mnohem hlouběji do týlu a tím zvýšil nároky na KAMAZy, Uraly a ZILy. Zdá se, že i ty teď začínají docházet.

KamAZ-63968 Typhoon-K

Ztráty vozidel KAMAZ a Ural jsou velmi vysoké

 

Polský WPtech cituje ATESH: „Okupanti v Sevastopolu rozebírají vyřazená vozidla, aby byli schopni doplnit ztráty. Demontují je, aby získali díly na opravu zařízení z první linie. Desítky vyřazených vojenských nákladních automobilů jsou ze zařízení odstraňovány a používány jako dárci kvůli nedostatku komponentů v ruských ozbrojených silách.” Konkrétně je zmiňován dnes již nevyráběný ZIL-131. Ohledně ZIL-131 uvádí Oryx ztrátu 77 vozidel celkem. Ale jen u nákladních automobilů Ural uvádí nizozemský server ztrátu téměř 1 800 kusů. Podobné číslo je i u KAMAZů. Nejde o to, že by Kreml nákladní vozy neměl, ale potřebuje jich obrovské množství.

ZIL-131 na Krymu

 

V posledních měsících Rusko přestalo při útocích používat těžkou bojovou techniku. Náhrada spočívala v motocyklech, civilních vozech a velmi často ve vojenských nákladních kompletech jakou jsou Uraly, Kamazy a právě třeba vzácnější ZIL-131. Nároky na servis a udržení těchto aut v provozu musí být obrovské, stejně jako byla obrovská předválečná čísla těchto aut. Kreml jich měl desítky tisíc kusů. Jenže pro celé Rusko. Údaje Oryxu nejsou směrodatné. Web má poměrně vysoké nároky na zařazení systému do seznamu a konkrétně u nákladních vozidel mohou být čísla klidně dvojnásobná. Pak už ovšem nastupují lovci pokladů na Krymu.

 Ural-4320

V zásadě stejný proces probíhá s hlavními bojovými tanky (MBT), všemi typy BMP, BTR nebo MT-LB. Prostě KAMAZy, Uraly a ZILy přišly na řadu. Mocná ruská armáda ukazuje realitu. Zatímco Putin se pyšní Burevestniky a Poseidony, které jako vždy nejsou ještě v žádném případě v operačním stavu, výroba výše zmíněného ZIL-131 skončila v roce 2002 pod názvem AMUR-231340. Nákladní automobil má pohotovostní hmotnost 6 700 kilogramů a uveze až pět tun nákladu. Motor má výkon 110 kW, je k němu pětistupňová převodovka. Spotřeba činí téměř padesát litrů. Maximální rychlost je 80 kilometrů za hodinu s dojezdem 850 kilometrů. Podvozek je 6x6.

Poseidony a Burevetsniky na druhé straně

 

V každém případě jsou jádrem logistiky ruské armády KAMAZy a vozidla Ural. Ural-4320 je vyráběn v různých modifikacích od roku 1977 doposud. KamAZ aktuálně nejvíce boduje v ruské armádě s řadou MRAP Typhoon. Na sociálních sítích je k vidění obrovské množství videí s likvidací ruských nákladních automobilů ukrajinskými drony. ZIL-131 je pochopitelně v menšině, ale používání vrakovišť na Krymu mocnou ruskou armádou nevěstí nic dobrého. Trochu odvrácená strana Poseidonů, MiG-41 nebo Burevestniků. Zátěž na ruské zbrojovky je obrovská, chybí totiž obrovské množství západních komponentů. To by se snad nemělo týkat nákladních automobilů, ale ztráty jsou zřejmě obrovské.

Tagy