Zkoušky F-35B na britské letadlové lodi HMS Queen Elizabeth

Zkoušky F-35B na britské letadlové lodi HMS Queen Elizabeth
Autor: Liz Wolter https://commons.wikimedia.org/wiki/File:HMS_Queen_Elizabeth_on_DT-2.jpg|Popisek: HMS Queen Elizabeth
03 / 12 / 2018, 14:30

Koncem září byly přistáním dvou stíhacích letounů Lockheed Martin F-35B Lightning II byla zahájena další etapa zkoušek britské letadlové lodi HMS Queen Elizabeth. Krom standardního kolmého vzletu a přistání VTOL už došlo také na vyzkoušení zkráceného vertikálního přistání SRVL.

Velkou pozornost médií na sebe letadlová loď HMS Queen Elizabeth přitáhla, když v druhé půlce října zakotvila v New Yorku na dohled od sochy Svobody. Poblíž amerického pobřeží ale došlo v podání F-35 také na první zkrácené vertikální přistání SRVL (Shipborne Rolling Vertical Landing). Při něm letoun nedosedá na palubu zcela kolmo, ale ještě letí nižší rychlostí. Výhodou tohoto způsobu je především o několik tun vyšší přistávací hmotnost oproti kolmému přistání VTOL (Vertical Take-Off and Landing).

Psali jsme: Katar nakoupí od společnosti BAE Systems 24 víceúčelových letounů Eurofighter Typhoon

Připomeňme, že HMS Queen Elizabeth s výtlakem 65 600 t je první ze dvou letadlových lodí stejnojmenné třídy. Na délku měří úctyhodných 284 m a má pojmout 24 až 36 bojových letounů a až 14 vrtulníků. O pohon se stará dvojice plynových turbín a čtveřice diesel generátorů. Vlastní výzbroj tvoří dvojice zbraňových systémů vlastní ochrany Phalanx CIWS (Close-In Weapon Systém), čtveřice malých 30 mm kánonů a řada menších střelných zbraní. Je tedy zřejmé, že o protivzdušnou obranu se budou starat vlastní letouny a z hlediska protiletadlových kompletů doprovodná plavidla.

                              

                                                 F-35 na palubě HMS Queen Elizabeth

500 zkušebních vzletů a přistání

Během nasazení Westland 18, jak se působení u Spojených států nazývá, má do konce prosince proběhnou celkem 500 zkušebních vzletů a přistání F-35. První uskutečnily stroje americké námořní pěchoty pilotované britskými piloty 25. září tohoto roku – téměř osm let od posledního přistání letounu Harrier na palubě letadlové lodi HMS Illustrious.

Psali jsme: Bude moci Eurofighter Typhoon nést americké jaderné pumy?

Krom stíhacích letounů už došlo i na přistání vrtulníku MH-53E Sea Dragon, největšího vrtulníku amerického námořnictva, a konvertoplánu MV-22 Osprey. Spolupráce s americkým má přitom pokračovat i do budoucna. Hned při prvním nasazení má britská letadlová loď působit společně s plavidly amerického námořnictva.

Královské letectvo bude moci na palubě letadlových lodí využívat všechny čtyři typy svých vrtulníků: Merlin Mk2 určený k vyhledávání ponorek, transportní Merlin Mk3, Sea King Mk 7 včasné výstrahy i útočný Wildcat. V případě potřeby by pak měly být schopny z HMS Queen Elizabeth operovat i útočné vrtulníky Apache, které provozuje armáda.

Přes 100 stealth letounů do výzbroje

Velká Británie plánuje pořídit pro své letectvo a námořnictvo celkem 138 letounů Lockheed Martin F-35 Lightning II. Z nichž jen část má být vždy umístěna na dvou letadlových lodích a zbytek bude operovat z pozemních základen. Ve všech případech se přitom bude jednat o variantu F-35B s kolmým startem a přistáním. Část letounů patřících po 617. squadronu má dosáhnout počáteční operační způsobilosti už s koncem tohoto roku.

psali jsme: Britské letectvo rozšiřuje možnosti Typhoonů, konec útočných letounů Tornado se blíží

Královské letectvo bude souběžně s tím nadále provozovat i 137 do služby zařazených stíhacích letounů Eurofighter Typhoon. U nich nyní dochází k rozšiřování schopností  útoků na pozemní cíle. Naopak už se nepočítá s prodlužováním životnosti letounů Panavia Tornado GR4, které mají být začátkem příštího roku vyřazeny.

Operační provoz letadlové lodi až v roce 2021

Samotná letadlová loď HMS Queen Elizabeth má nicméně vstoupit do operačního provozu až v roce 2021. Druhá letadlová loď HMS Prince of Wales má pak vstoupit do služby v roce 2023. Stavba dalších lodí třídy Queen Elizabeth už v plánech královského námořnictva není.

 

Autor: Michal Polák

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace