Značka nespolehlivé a opožděné. Norsko požaduje finanční náhradu za již dodané víceúčelové vojenské vrtulníky NH90

Značka nespolehlivé a opožděné. Norsko požaduje finanční náhradu za již dodané víceúčelové vojenské vrtulníky NH90
Autor: David Smith, CC BY 2.0 |Popisek: Finský NH90 TTT
17 / 06 / 2022, 13:00

Norsko je nespokojené s již dodanými vojenskými vrtulníky NH90 a ruší jejich letku. Požaduje z důvodu nespolehlivosti strojů náhradu 525 milionů dolarů po dodavateli NHIndustries.

Norsko si objednalo již v roce 2001 celkem 14 víceúčelových vojenských vrtulníků NH90, 13 jich už dostalo, i když dodávka měla být podle původního plánu zkompletována již v roce 2008. 8 strojů se plánovalo dát do užívání pobřežní stráži, 6 pak mělo sloužit na fregatách třídy Fridtjof Nansen. Vrtulníky měly nahradit stroje Westland Lynx.

Severská země však vyslovila  se stroji, za jejichž výrobou stojí joint-venture francouzsko-německé společnosti Eurocopter (nyní Airbus Helicopters) NHIndustries, krajní nespokojenost. Plánuje 13 strojů vrátit a požaduje finanční kompenzaci ve výši 525 milionů dolarů za již dodané vrtulníky.

Podle norského ministerstva obrany  bylo dodáno pouze 8 strojů v plně provozuschopné konfiguraci, jsou operačně nespolehlivé, vrtulníky nemají nalétáno dostatečné množství hodin a strávily více času na zemi než ve vzduchu. Norsku vadí také fakt, že dodávky probíhaly opožděně oproti původnímu plánu, protože objednávka byla učiněna již v roce 2001, jak bylo shora uvedeno.

NHIndustries ve svém prohlášení reagující na norský neočekávaný, ale o to razantnější krok vyjádřilo politování a ,,extrémní zklamání" z rozhodnutí, které severský stát učinil. Dodavatel vrtulníků NH90 uvedl, že Norsko nedalo společnosti šanci diskutovat o dalších návrzích a požadavek vrácení peněz považuje za neopodstatněný. Vzhledem k tomu, že kontrakt nebyl naplněn a Norsko dostalo ze 14 strojů 13, jednostranné zrušení kontraktu může signalizovat nadcházející tuhou právní bitvu.

Norsko zvažuje další varianty vrtulníků jako náhradu za NH90, možný je výběr stroje MH-60 Seahawk, který byl zvažován ještě předtím, než bylo rozhodnuto pro NH90.

NH90 je střední, dvoumotorový, víceúčelový vojenský vrtulník. První prototyp vzlétl v prosinci 1995. K roku 2012 bylo vyrobeno 130 kusů, předminulému roku si stroje objednalo celkem 14 států, například Austrálie, Belgie, Finsko, Německo, nejnověji pak Katar, který obdržel první dva stroje NH90 před několika měsíci. 

Stroj tvoří dvoučlenná posádka, maximální rychlost činí 300 km/h. Vrtulník unese až 1 200 kg výzbroje. Nejčastěji 2 kulomety na otočných kloubech v prostoru kabiny a sada raket na vnějších nosnících. U verze NFH možnost protilodních střel, torpéd nebo hlubinných pum.

Nutno dodat, že Norsko má již jakousi tradici v ,,sabotáži" zbrojních kontraktů. Prvním příkladem je společně se Švédskem vývoj houfnice Archer, kdy Norsko do projektu vstoupilo, vzneslo požadavky na úpravy, a pak kvůli prodlevám způsobeným jejich požadavky z projektu vystoupilo. Švédsko též požadovalo úpravy na strojích NH90, což dodavatel splnil, a Švédsko akceptovalo prodlevy s úpravami spojenými. Ty zahrnovaly třeba ergonometrii spojenou s pohybem ve vrtulníku, tedy zvýšení protoru pro přepravované vojáky, tedy změnu konstrukce trupu a tím i jiné vedení potrubí atd.

 

Zdroj: Defense News, The Drive

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace