foto: David Smith, CC BY 2.0 /Finský NH90 TTT
Norsko je nespokojené s již dodanými vojenskými vrtulníky NH90 a ruší jejich letku. Požaduje z důvodu nespolehlivosti strojů náhradu 525 milionů dolarů po dodavateli NHIndustries.
Norsko si objednalo již v roce 2001 celkem 14 víceúčelových vojenských vrtulníků NH90, 13 jich už dostalo, i když dodávka měla být podle původního plánu zkompletována již v roce 2008. 8 strojů se plánovalo dát do užívání pobřežní stráži, 6 pak mělo sloužit na fregatách třídy Fridtjof Nansen. Vrtulníky měly nahradit stroje Westland Lynx.
Psali jsme
Norsko plánuje modernizaci svého tankového vojska, které v současnosti tvoří padesát vozidel Leopard 2A4NO. Aktivních z nich je dnes pouze 36...
Severská země však vyslovila se stroji, za jejichž výrobou stojí joint-venture francouzsko-německé společnosti Eurocopter (nyní Airbus Helicopters) NHIndustries, krajní nespokojenost. Plánuje 13 strojů vrátit a požaduje finanční kompenzaci ve výši 525 milionů dolarů za již dodané vrtulníky.
Podle norského ministerstva obrany bylo dodáno pouze 8 strojů v plně provozuschopné konfiguraci, jsou operačně nespolehlivé, vrtulníky nemají nalétáno dostatečné množství hodin a strávily více času na zemi než ve vzduchu. Norsku vadí také fakt, že dodávky probíhaly opožděně oproti původnímu plánu, protože objednávka byla učiněna již v roce 2001, jak bylo shora uvedeno.
Psali jsme
Americká armáda utvoří další výsadkovou divizi, která má pomoci k získání budoucí nadvlády USA v Arktidě.
NHIndustries ve svém prohlášení reagující na norský neočekávaný, ale o to razantnější krok vyjádřilo politování a ,,extrémní zklamání" z rozhodnutí, které severský stát učinil. Dodavatel vrtulníků NH90 uvedl, že Norsko nedalo společnosti šanci diskutovat o dalších návrzích a požadavek vrácení peněz považuje za neopodstatněný. Vzhledem k tomu, že kontrakt nebyl naplněn a Norsko dostalo ze 14 strojů 13, jednostranné zrušení kontraktu může signalizovat nadcházející tuhou právní bitvu.
Norsko zvažuje další varianty vrtulníků jako náhradu za NH90, možný je výběr stroje MH-60 Seahawk, který byl zvažován ještě předtím, než bylo rozhodnuto pro NH90.
NH90 je střední, dvoumotorový, víceúčelový vojenský vrtulník. První prototyp vzlétl v prosinci 1995. K roku 2012 bylo vyrobeno 130 kusů, předminulému roku si stroje objednalo celkem 14 států, například Austrálie, Belgie, Finsko, Německo, nejnověji pak Katar, který obdržel první dva stroje NH90 před několika měsíci.
Psali jsme
Ankara vyjednává s Jižní Koreou o dodávkách motorových jednotek pro svůj domácí tank Altay, který je sužován technickými problémy.
Stroj tvoří dvoučlenná posádka, maximální rychlost činí 300 km/h. Vrtulník unese až 1 200 kg výzbroje. Nejčastěji 2 kulomety na otočných kloubech v prostoru kabiny a sada raket na vnějších nosnících. U verze NFH možnost protilodních střel, torpéd nebo hlubinných pum.
Nutno dodat, že Norsko má již jakousi tradici v ,,sabotáži" zbrojních kontraktů. Prvním příkladem je společně se Švédskem vývoj houfnice Archer, kdy Norsko do projektu vstoupilo, vzneslo požadavky na úpravy, a pak kvůli prodlevám způsobeným jejich požadavky z projektu vystoupilo. Švédsko též požadovalo úpravy na strojích NH90, což dodavatel splnil, a Švédsko akceptovalo prodlevy s úpravami spojenými. Ty zahrnovaly třeba ergonometrii spojenou s pohybem ve vrtulníku, tedy zvýšení protoru pro přepravované vojáky, tedy změnu konstrukce trupu a tím i jiné vedení potrubí atd.
Zdroj: Defense News, The Drive
Tagy