Zničení křižníku Moskva – ukázka neschopnosti ruské námořní rozvědky

Zničení křižníku Moskva – ukázka neschopnosti ruské námořní rozvědky
Autor: Autor: Mil.ru, CC BY 4.0|Popisek: Křižník Moskva
15 / 04 / 2022, 09:00

V noci na čtvrtek se začaly objevovat zprávy o zničení (ukrajinská strana) či poškození (ruská strana) vlajkové lodi Černomořské flotily, obstarožního křižníku Moskva z doby SSSR.

Pojďme se teď věnovat ale poněkud jinému tématu, než zda byla jen poškozena, nebo už je z této lodi ponorka. Tématu, jak vlastně vůbec došlo k tomu, že po zuby ozbrojený křižník skončil v plamenech po útoku ukrajinských střel Neptun.

A kdo jiný, než bývalý kapitán z doby SSSR by to mohl lépe vysvětli? Twitterový profil Capt(N) to vidí asi takto.

Hlavním poučením ze zničení křižníku Moskva raketovým útokem je podcenění schopností nepřítele ruským námořnictvem a jeho rozvědkou. Dlouhou dobu byly totiž informace o konstrukci a výrobě střel s plochou dráho letu Neptun ukrajinskou stranou brány ze strany ruského námořnictva s velkou rezervou a schopnosti Ukrajiny využít tyto střely byly vyhodnoceny jako extrémně slabé, nízké.

Podceňování navíc nahrával do noty fakt, že za více než měsíc a půl trvající válku Ukrajina tyto střely nevyužila, a to zdánlivě potvrzovalo domněnku velitelství Černomořské flotily o neschopnosti raketových jednotek Ukrajiny.

Kombinace výše uvedených chyb a předpokladů vedla k tomu, že ruské námořnictvo nevědělo o přítomnosti „esa v balíčku karet“ Ukrajiny. A ve skutečnosti se ukázalo, že to ani nebylo eso, ale žolík! Smutný výsledek pro ruské námořnictvo na sebe nenechal dlouho čekat.

Ještě před třemi měsíci, když nový velitel ukrajinského námořnictva „vyhrožoval“ novými střelami Neptun, ruská média se vysmívala Ukrajině pomocí textů či analýz různých ruských odborníků, jako to učinil například na webu Politnavigator kapitán Sergej Gorbačov.

Ukrajinský admirál pohrozil palbou „Neptun“ na Sevastopol z pevniny. Je to opravdu proveditelné? Tak zněla jedna z otázek a Gorbačov odpověděl:

„Raketa Neptun je vyrobena na bázi sovětské rakety Kh-35, která je z velké části zastaralá. Ukrajinci tvrdí, že ji nacpali elektronikou, která dává raketě nové funkce. Je dost možné, že tam byly použity nějaké novinky, ale faktem je, že se jedná o podzvukovou střelu, která je snadno detekovatelná a snadno sestřelitelná…“

Jedinou možností, jak poškodit (ne však potopit) lodě Černomořské flotily bylo podle Gorbačova zahlcení obrany lodí větším množstvím těchto raket.

Jak se ukázalo, na zničení lodi třídy Atlant, což je po jaderných křižnících třídy Kirov největší ruská válečná loď (Admiral Kuzněcov se nedá počítat) stačilo využití dronu Bayraktar TB-2, který zaměstnal elektroniku křižníku (údajně poškodil radar protivzdušné obrany) a dvě tyto střely.

Podle CNN se zbývající ruské lodě stahují od Ukrajiny, patrně se obávají stejného osudu, jaký postihla jejich vlajkovou loď.

Historie křižníku Moskva

Plavidlo bylo původně postaveno na Ukrajině v sovětské éře a podle ruských médií vstoupilo do služby na počátku 80. let. Raketový křižník byl nasazen Moskvou v syrském konfliktu, kde poskytoval ruským silám v zemi námořní ochranu.

Nese 16 protilodních střel P-500 Bazalt a řadu protiponorkových a minových torpédových zbraní, protiletadlový systém S-300PMU. Moskva je druhou velkou ruskou lodí, o které je známo, že byla vážně poškozena od začátku invaze.

Křižník je vybaven trojvrstvým systémem protivzdušné obrany, který by mu při správném fungování měl poskytnout tři příležitosti k obraně před útokem raket Neptun.

Kromě obrany středního a krátkého dosahu může v krajním případě zapojit šest blízkých zbraňových systémů krátkého dosahu (CIWS).

Zdroj: Twitter, Stalkerzone.org, CNN, BBC

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace