Zničení vlastním kanonem? Letoun F-35 a jeho největší současný problém

Zničení vlastním kanonem? Letoun F-35 a jeho největší současný problém
Autor: flickr.com (public domain)|Popisek: F-35
24 / 02 / 2020, 10:00

O technických nedodělcích letounu 5. generace F-35 je zainteresovaná veřejnost informována již dlouho, představitelům Pentagonu však větší vrásky v poslední době dělá problém se spolehlivostí interního kanonu ráže 25 mm.

Šéf operačního testování Pentagonu Robert Behler již dříve prohlásil, že všechny tři varianty letounu páté generace se stále příliš často porouchávají. Behler prohlásil, že všechny tři verze letounu F-35 se i přes určitý pokrok v problémech týkající se spolehlivosti strojů, se porouchávají příliš často, více, ,,než je v plánu". Podle Behlera žádná z variant letounů F-35 nesplňuje pět klíčových metrik týkající se hlavně spolehlivosti a schopnosti udržovatelnosti strojů.

V poslední době pak média přinášejí informace o dalším vážném problému, který představuje interní kanon ráže 25 mm u základní verze F-35A. Podle nejnovějšího auditu Pentagonu, o němž se zmiňuje server National Interest, může střelba kromě poškození nepřítele způsobit poškození i samotnému letadlu. 

Toto může být způsobeno nedostatečným otevřením krytu kanonu nebo jeho nedostatečným vysunutím z úložiště. Další stížnosti hovoří o poměrně velké nepřesnosti kanonu a faktu, že mohou nezřídka minout cíl. To se týká hlavně pozemních cílů. I toto by mohlo odpovídat faktu, že při určitém letovém režimu, jako je útok na pozemní cíl, dochází k vibracím závěsné mechaniky kanonu a tím pádem k jeho značné nepřesnosti. V nejnovějších testech provedených Pentagonem byla vyhodnocen výkon kanonu jako ,,nepřijatelný". Na nápravě se již v Pentagonu horečně pracuje tak, aby se především zlepšila již zmíněná přesnost kanonu.

Nepřesnost kanonu stroje 5. generace však není jediným problémem, z něhož mají vojenští představitelé v Pentagonu těžkou hlavu. Kryt kanonu praská, což donutilo USAF k tomu, že přijalo restrikce na používání kanonu. Praskání krytu je však zřejmě způsobeno technologií krytu, nikoliv kanonem. Skoro to vypadá jako v dobách ČSLA - nabouralo se auto a celá armáda nesměla jezdit. Tady praská kryt, tak se neřeší kryt ale zakáže se kanon. 

Zajímavé je, že ostatní verze letounu, tedy F-35B i F-35C takové problémy se svými kanony nemají. Ty totiž mají externí kanony na rozdíl od konvenční verze F-35A, jež disponují zabudovaným interním kanonem.

Výše zmíněné potíže s kanonem ovšem nebrání tomu, aby americké ministerstvo obrany dokončilo v říjnu minulého roku dohodu s výrobcem Lockheed Martin na pořízení dalších 478 letounů F-35. Každý stroj má stát podle tohoto serveru kolem 71 milionů dolarů (jiné zdroje, jako například server defensenews.com, uvádějí cenu 78 milionů dolarů). Celkově se má vyšplhat suma za všechny letouny na astronomických 34 miliard dolarů. Pokud ovšem budou technické problémy pokračovat, konečná suma bude ještě vyšší a pak je jen na budoucích uživatelích, zda nepočkají s nákupem či převzetím letounů do doby odstranění tzv. "dětských chorob" nové techniky.

 

Zdroj: nationalinterest.org

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace