Zrestaurujeme sovětské veterány: MO podepsalo smlouvu na modernizaci T-72. České tankové vojsko zamrzá s technikou studené války

Zrestaurujeme sovětské veterány: MO podepsalo smlouvu na modernizaci T-72. České tankové vojsko zamrzá s technikou studené války
Autor: vop.cz|Popisek: T-72
16 / 09 / 2020, 11:00

Ministerstvo obrany podepsalo smlouvu na kontroverzní a dlouho diskutované technické zhodnocení tanků T-72M4 CZ. Ministerstvem zřizovaný státní podnik VOP CZ má tanky ve vybraných ohledech technicky zhodnotit a dodat do konce roku 2025. MO si od projektu slibuje, že prodlouží životnost třiceti tří tanků "minimálně do roku 2030", tedy o pět let. A stihne tak mít funkční technikou vyzbrojený tankový prapor coby součást brigádního úkolového uskupení těžkého typu, k čemuž se Alianci zavázalo k 1. lednu 2026. Kromě dalšího tím MO sděluje, že do tohoto data nestihne pořídit moderní hlavní bitevní tanky, a že nejméně do roku 2030 budou čeští tankisté jezdit ve starých "střepech" - zatímco jejich kolegové z ekonomicky o něco slabšího Maďarska budou mít Leopardy v poslední aktuální variantě.

S tanky T-72M4 CZ mají ozbrojené síly ČR dlouhodobě kříž. Trochu neprávem proto, že podle všech srovnání takticko-technických parametrů jde o jednu z nejzdařilejších modernizací světově rozšířeného ex-sovětského tanku T-72. Nicméně modernizovanou se značnými náklady, velice dlouho (od zahájení výzkumného projektu v roce 1992 do dodání tanků v roce 2006), s využitím poněkud podivných technologií (systém řízení palby do té doby instalovaný jen na lodích a ponorkách). A především s rozsahem postupně redukovaným na dodnes vysmívaný počet tří desítek vozidel, což je jednak z hlediska nasazení v ostrém konfliktu hrubě nedostatečné, jednak, a to je asi nejzřetelnější, jde o třicet světově unikátních, a tedy na údržbu drahých a neprodejných kusů techniky.

Nedávno NKÚ popsal potíže s provozuschopností obrněné techniky AČR a tanky z jeho zprávy nevyšly vůbec dobře. V letech 2016-2018 bylo v průměru provozuschopných méně než 43 % tanků (14 ze 33). Minimální koeficient provozuschopnosti stanovený MO přitom činí 85 %. Podnikem VOP CZ opravované tanky byly vyřazené v průměru na 1,7 roku. A namísto průměrného 1000 km ročně najely tanky T-72M4 CZ jen 121 km. Neprovozuschopná vozidla nahrazovaly a nahrazují i u profesionálních rot ze skladu vytažené původní T-72M1.

Jedním z kořenů tohoto stavu byla koncepce původní modernizace z 90. let. Pozáruční servis realizoval VOP CZ tak, že využíval náhradních dílů z nemodernizovaných tanků, a v případě moderních komponent disponoval omezeným množstvím souprav, které objednal navíc v rámci projektu modernizace, a jejichž zásoby nevyhnutelně časem vyčerpal. Problémy se začaly objevovat především v oblasti již nevyráběného systému řízení palby.

Roky se diskutuje o tom, kudy z této situace ven, přičemž se spekulovalo o termínu pořízení moderních tanků, které stávající T-72M4 CZ nahradí. Je otázkou, jestli zvolené řešení formou "modernizace" nebo "technického zhodnocení" tanků spíše řeší situaci provozuschopnosti techniky a snaží se udržet do doby pořízení nových vozidel tankový prapor alespoň v základní míře akceschopný, anebo jestli jde spíše o formu podpory pro ekonomicky skomírající státní podnik. Jisté je, že donedávna se o projektu hovořilo jako o "modernizaci" tanků T-72M4 CZ. Záměr tak je nadepsaný i v 10. kapitole materiálu "Modernizační projekty AČR", který je k dispozici na webu ministerstva od června 2018. A je to dokument významný dodnes mj. proto, že se ve třetí části věnuje modernizaci pohonné jednotky a požaduje modernizaci palivové soustavy motoru, řídící jednotky a automatické převodovky.

Nejvíce pozornosti zakázka přitáhla letos v únoru, kdy vyšlo najevo, v souvislosti s navýšením ceny za pasivní sledovací systémy VERA NG, že původní cena cca 900 milionů Kč (bez DPH) má být náhled dvojnásobná. Ministr Metnar slíbil zakázku zkontrolovat, ustavit expertní tým. Z toho ve finále nebylo nic, ale MO oznámilo, že se cena modernizace, nově "technického zhodnocení" tanků vrací na původní úroveň. Jak se to podařilo, resp. proč měla být modernizace tanků skokově dvakrát dražší? Nedávno se to pokusil vysvětlit mluvčí MO Jan Pejšek, který pro ČRo uvedl:

"Zakázka byla přehodnocena a smlouva bude podepsána a bude odpovídat částce, kterou před časem schválila vláda, to znamená, neakceptovali jsme návrhy na výrazné navýšení. Nebude tam vůbec žádné navýšení (...) Na počátku projektu byla plánována pouze modernizace zaměřovacího systému střelce a velitele s obměnou komunikačních systémů. Poté byl projekt rozšířen o pohonné jednotky a protipožární systém. A právě modernizace v podstatě unikátních motorů u těchto tanků by oproti původním předpokladům cenu zakázky zvýšila."

Jak ovšem víme, nejpozději v červnu 2018 s modernizací unikátních motorů AČR, která "ví, co chce", počítala. Máme opravdu věřit tomu, že modernizace palivové soustavy motoru, řídící jednotky a převodovky měla stát 900 milionů korun? A nadto máme věřit, že si MO tuto modernizaci objednalo nad rámec modernizace ostatních prvků, a současně neodhadlo náklady, a tedy bylo zdvojnásobením částky překvapeno? Oficiálním postojem Ministerstva obrany dnes každopádně je, že projekt není předražený, že se jen nebudou modernizovat motory, ale že to ničemu nevadí. Ve skutečnosti byla modernizace motorů součástí záměru již v červnu 2018, kdy o dvojnásobné ceně nebyla zdaleka řeč, a armáda se bez ní bude muset nyní obejít. Zakázka tedy předražená je, ač částka souhlasí - bude totiž méně plnění.

Pozoruhodné jsou také další okolnosti podepsané smlouvy. Plnění má být do roku 2025, a tanky mají mít prodlouženou životnost nejméně do roku 2030. Při pohledu do Maďarska na jeho nedávnou akvizici 44 Leopardů 2A7+ se vnucuje otázka, co se to v České republice děje. Jak to, že relativně chudší stát v krátkém čase pořizuje nejmodernější techniku, a u nás jsme nejen ani nezačali, ale de facto nasazení moderních tanků odsouváme na dobu za deset let? Vláda hovoří o navyšování prostředků na obranu, stále oficiálně neustoupila ze záměru dosáhnout v roce 2024 úrovně 2 % podílu na HDP - ale náčelník generálního štábu současně říká, že nemá 20 miliard na nové tanky. Maďaři mají. Poláci mají. Češi nemají. Místo intenzívní práce na skutečné modernizaci výzbroje tankového vojska investujeme do tanků průměrného stáří 30 let a ztrátového státního podniku. A jak je obvyklé, vše si dokážeme zdůvodnit požadavky nadnárodních struktur. MO v závěru své aktuální tiskové zprávy uvádí:

"Požadavek na technické zhodnocení tanků vychází z plnění závazků k získání požadovaných schopností Armády České republiky, ke kterým se zavázala Česká republika vůči koaličním partnerům NATO."

Abychom si to přeložili: NATO od České republiky nežádá ani modernizaci ani technické zhodnocení tanků T-72M4 CZ. ČR se zavázala mít k 1. lednu 2026 moderně vyzbrojenou těžkou mechanizovanou brigádu. V případě BVP k tomu snad s odřenýma ušima doklopýtá. V případě tanků se vydala cestou nejmenšího odporu.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace