Zkušenosti z války v Koreji měly změnit bitevní lodě Iowa v jaderná monstra

Zkušenosti z války v Koreji měly změnit  bitevní lodě Iowa v jaderná monstra
Autor: Filip Klasna|Popisek: USS Iowa a děla 406mm
15 / 09 / 2019, 13:00

Útok komunistické Severní Koreje na Jihokorejskou republiku 25.června 1950 zapříčinil mimo jiné reaktivaci nejmodernějších amerických bitevních lodí třídy Iowa. Zkušenosti z této války ovlivnily modernizaci těchto lodí.

Na rozdíl od druhé světové války, vládla nebi proudová letadla a zásah takto rychlého stroje ručně ovládaným oerlikonem již nebyl prakticky možný. Bitevní lodě tedy o tyto zbraně přišly a naopak získaly automaticky ovládané protiletadlové kanóny ráže 76 mm. Tím největším rozdílem ale mělo být použití jaderných granátů ráže 406mm.

Obrovská děla těchto lodí měla být využita pro likvidaci pozic nepřítele pomocí jaderných granátů Mk 23. Pro uskladnění této nebezpečné munice byl na lodích New Jersey, Iowa a Wisconsin upraven sklad pod dělovou věží číslo 2, kdy každá z bitevních lodí měla nést celkem 10 ostrých granátů a 9 cvičných Mk 9.

Tyto granáty vycházely z původních armádních jaderných granátů Mk 19 ráže 280 mm. Jejich válečná hlavice o síle 15-20 kilotun byla uzpůsobena pro děla ráže 406 mm, a přesnost palubních děl použitelných za jakéhokoliv počasí měla být velkou konkurenční výhodou oproti proudovým letounům a raketám 50.let minulého století.

Bitevní giganti byli ale krátce po startu produkce Mk 23 opět deaktivováni a zakonzervováni jako “flotila v kokonu” do ochranného plastu, kde čekali na své další reaktivace pro válku ve Vietnamu a konečně v 80.letech jako protiváha rostoucí síly námořnictva SSSR.

Pro potřeby U.S. Navy bylo vyrobeno celkem 50 jaderných granátů Mk 23, a jejich likvidace proběhla v letech 1961-62 po několikaletém pobytu ve skladech. I když není známé jejich operační nasazení na žádné z bitevních lodí třídy Iowa, staly se tyto granáty těmi nejmocnějšími, které byly kdy pro lodě vyvinuty.

Iowa a její sestřičky měly být schopné doručit jedinou salvou na cíl 135-180 kilotun.

 

Zdroj: Veleobři oceánů, Naval History Forum

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace