Monstrózní dělo admirála Fishera mělo náboj těžší než granát lodi Yamato

Monstrózní dělo admirála Fishera mělo náboj těžší než granát lodi Yamato
Popisek: HMS Furious
06 / 10 / 2019, 13:00

Když se řekne největší námořní dělo, každý si představí japonské bitevní lodě Yamato a Musashi, které disponovaly děly ráže 460 mm a ohrožovaly spojenecké bitevní lodě ve 2.světové válce. Málo známým faktem ale je, že podobně velké dělo měla britská Royal Navy již za Velké války.

Admirál John "Jackie" Fisher byl velkým zastáncem nových technologií a pracoval na udržení námořní převahy Velké Británie nad rychle rostoucími loďstvy císařského Německa a USA. On byl ten, který zavedl do výzbroje Royal Navy revoluční bitevní loď HMS Dreadnought koncepce all-big gun. Stejně tak stál za koncepcí bitevních křižníků, tedy lodí s těžkou výzbrojí, velkou rychlostí a poměrně bídným pancéřováním. Lodi, která měla být schopna zničit téměř vše co se na moři vyskytovalo, a před silnějšími bitevními loděmi měla díky vysoké rychlosti utéct.

Tedy geniální nápady byly střídány těmi méně geniálními a projekt baltického bitevního křižníku (nebo jinak velkého lehkého křižníku) patřil zcela jistě k těm méně povedeným. HMS Furious byl modifikovanou jednotkou třídy Courageous tvořenou třemi loděmi – Courageous, Glorious a Furious. O jejich “oblibě” svědčí mimo jiné i přezdívky, které námořníci Royal Navy lodím dali, tedy Outrageous, Laborious a Spurious – Pobuřující, Pracný a Falešný.

Ale zpět k obrovskému dělu admirála Fishera a HMS Furious. Zcela nepochopitelný lehký bitevní křižník byl vybaven pouhými dvěma děly hlavní ráže 457 mm, kdy dopředu i dozadu mířila vždy jedna dělová věž s jedním ohromným dělem BL 18-inch Mark 1 společnosti Elswick Ordnance Company, které bylo schopné dostřelit náboj o hmotnosti 1 510 kg na vzdálenost až 37 000 metrů!

Dělo 457 mm na HMS Furious

Pro porovnání – nejtěžší granát AP Type 91, který používala japonská třída Yamato za Druhé světové války vážil “pouze” 1460 kg…

Monstrózní britská děla byla vyrobena celkem 3, hmotnost se pohybovala okolo 101 tun.

Výroba děla 457 mm

Protože se ale ukázala nesmyslnost konstrukce velkých lehkých křižníků, byla děla z HMS Furious v roce 1917 sejmuta a loď byla přijata zpět do služby v 15.dubna 1918 jako nosič letadel pro mise proti německým vzducholodím.

HMS Furious v roce 1918

Plná konverze do letadlové lodi proběhla v letech 1921-1925.

Děla ráže 457 mm byla přesunuta na monitory třídy Lord Clive, kde se konečně zúčastnila bojů proti Němcům. Po válce byla dvě děla zlikvidována v roce 1933, poslední exemplář byl sešrotován v roce 1947.

 

Zdroj: Royal Navy, Válečné lodě 3 a 4

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace