1. červenec 1943: Německé stíhače pod intenzivní palbou, ztráty střídaly ztráty

1. červenec 1943: Německé stíhače pod intenzivní palbou, ztráty střídaly ztráty
Autor fotografie: USAAF, Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: Focke-Wulf Fw 190 (ilustrační obrázek)
26 / 11 / 2022, 11:00

S postupem roku 1943 se ztráty německých stíhačů zvedaly dramatickou řadou. Jen u JG26 Schlageter, která donedávna nad Kanálem a územím okupované Francie dominovala, se počet mrtvých zdvojnásobil.

První den července byl nepříjemnou připomínkou měnících se časů. Příčinou byl Ramrod 117, který se skládal z Typhoonů 1., 3., 175., 182. a 197. Squadrony a Spitfirů 41., 91., 129., 222., 303., 316., 331., 332., 403. a 421. Squadrony. Část Typhoonů byla odvolána, ale do přímého střetu se dostala 331. a 403. Squadrona, na které se podíváme blíže. S/Ldr Hugh Constant Godefroy vedl druhou jmenovanou jako červený 1 na MA573/KH-F.

Počasí bylo krásné, mraky jen 5/10. 403. dělala horní krytí 421. Squadroně a obrátila se směrem k Abbeville. Zrovna tehdy Godefroy spatřil před sebou 5 nepřátelských letadel stoupat ve formaci vedle sebe a rozkázal zaútočit. Žlutou sekci nechal jako horní krytí, zatímco červená a modrá šla po nepříteli. Podletěly jej a střílet začaly zezadu. „Vybral jsem si vedoucího. Musel mě vidět, protože potáhl doprava. Následoval jsem ho a z 250 yardů mu dal třísekundovou dávku z kanonů a kulometů. Zásahy byly po celém trupu a kokpitu a vypadalo to, že jsem zabil pilota. Ve svém obratu chvíli zůstal a pak spadl dolů a narazil na zem severovýchodně od Abbeville.“

Na konci svého útoku v něm hrklo, protože viděl, jak se jiný Me 109 otočil a v další sekundě jej mohl provrtat. Zachránil jej F/Sgt G. M. Shouldice, který letěl jako jeho dvojka na BS533/KH-S. Když byl ve 28-29 000 stopách, spatřil 4 Me 109. Na rozdíl od šéfa tvrdil, že nejdříve vystoupali a pak se dostali za jejich ocasy. Nejdříve vypálil na vzdálenost od 350 do 400 yardů, přičemž si vybral třetího v řadě. Nespatřil žádné zásahy. Toto letadlo začalo se stoupavou zatáčkou s cílem vystřelit na červeného 1 „a zrovna v tu chvíli jsem dal nepřátelskému letadlu další dávku z 200 yardů a viděl explozi v a okolo kokpitu“. Začaly z něj odletovat kusy potahu. Stoupal za velitelem a zároveň pozoroval Me 109 padat kouřící spirálou k zemi. Godefroy mu to potvrdil: „Viděl jsem jeho motor náhle explodovat, levé podvozkové kolo se vysunulo a točil se směrem dolů úplně bez kontroly“.

Třetím nárokujícím byl modrý 3 F/O N.R. Fowlow na Spitfiru Mk.IX MA468/KH-V. „Zaútočil jsem na druhý Me 109 zprava a dal mu třísekundovou dávku na 250-200 yardů. Viděl jsem zásahy od motoru po střed trupu a výbuch v oblasti motoru. Vypadalo to, že motor vybuchl a naposledy jsem jej spatřil kouřící dělat plochou vývrtku několik tisíc stop pod sebou, než vstoupil do mraku.“ Tři jistá zničení v 15.34 britského času mezi Hesdin a Saint-Lo korespondovala s německými ztrátami. Bf 109G-3, W. Nr. 16254, Rotte (červený) 18 od 11./JG 26 byl sestřelen 5 km severovýchodně od Hesdin, Ltn. Hans-Jürgen Heinemeyer padl, Bf 109G-3, W. Nr. 16290, Rotte 14 od 11./JG 26 pak 8 km severovýchodně od Hesdin, Uffz. Albert Westhauser padl, zatímco další havaroval na letišti Vendeville s nezraněnými pilotem.

To ovšem nebylo vše, protože padl i Uffz. Arnulf Bock od 5./JG 26, který byl na svém Fw 190A-5, W. Nr. 7299, Braun (hnědý) 2 sestřelen u Hazebroucku. Kromě něj putoval na hřbitov i Uffz. Paul Vohnwinkel od 6./JG26, který byl sestřelen severovýchodně od Hesdin. Jeho Fw 190A-5, W. Nr. 7307, Braun 3 byl zničen. Úspěchy proti nim zaznamenali Norové od 331. Squadrony. 2/Lt. R. H. Olsen byl červeným 4 na Spitfiru Mk.IX AB511/FN-K. Wing Commander, kterým byl asi Maj. H. O. Mohre, přikázal útok na 12 Fw 190, kteří letěli nad hustými mraky v 15 000 stopách.

Olsen viděl čtyři nepřátele stoupat doprava do slunce. Při klesání měl vysokou rychlost, takže zpomalil, potáhl do oblouku. Když uvolnil řídící páku, seděli před ním dva Fw 190. První dávkou minul, ale druhá již seděla v cíli. Třetí zase minul. Nepřítel zkoušel klouzat z dráhy střel. Po přiblížení však kanónovými střelami doslova odstřelil pravou stranu kokpitu. Odpálily stříšku a letadlo šlo v plamenech kolmo k zemi. Čas byl 15.30 kolem Ypres. 1/Lt. S. Heglund na LZ920/FN-C oprávněně nárokoval pravděpodobné zničení druhého Fw 190. Maj. H. O. Mehre a Sgt R. Dogger ještě poškození Fw 190 a Me 109.

Autor: Mgr. Tomáš Bouzek, vojenský historik

Zdroj: history.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace