foto: Wikimedia Commons, volné dílo/Typhoon Mk.IB
V roce 1943 provádělo Fighter Command stále více a více hloubkových útoků na příležitostné cíle. Ty byly ovšem vysoce ztrátové. Výjimkou rozhodně nebyl ani slavnostní 1. duben 1943.
Z rána bylo velmi špatné počasí s viditelností na 200 yardů, ale ani to nezabránilo startu 91. Squadrony k Rhubarbu. Jedna dvojice zamířila v 06.25 z Hawkinge k Ostende a druhá k Dieppe. Východně od Nieuportu se F/O B. Todd na Spitfiru Mk.VB AD124 a od 41. Squadron zapůjčený F/O Reginald Merrick Hoare (BL423) do deště. Pár vedl Todd těsně nad mořem za indikované rychlosti pouze 240 mil v hodině a 200 yardů od sebe. V mlíku z mraků a vody se Hoare ztratil. Pokrývka 10/10 napovídala, že se prostě zapíchl do země, ovšem realita byla jiná, sestřelila jej palba protiletadlového dělostřelectva a on měl tolik štěstí, že se dostal do zajetí. Todd v 07.10 bezpečně přistál na základně. Reginald zanechal v Británii svého smutného psa Perkina, rasa francouzský pudlík.
Psali jsme
V drtivé většině publikací nalezneme mnoho popisů „nacistické“ krutosti a dlužno dodat, že jsou často přesné. Existuje však jen velmi málo knih, ve který...
Speciálně pro hloubkové útoky byla určena 609. Squadrona, vybavená novými Typhoony Mk.IB. Den pětadvacátého výročí založení RAF bylo u 609. Squadrony oslaveno shromážděním za chatkou D3 a následující přehlídkou v ranních hodinách. Vzhledem k povinnostem se zúčastnili jen 4 důstojníci, 4 poddůstojníci a 69 nižších šarží. Vtipnou zajímavostí bylo, že F/O E. O. Jackson se v labyrintu budov někde ztratil a přišel pozdě. Snad ještě podivnější bylo velení S/Ldr Beamonta, který vydal dosti nesmyslný rozkaz postupovat v koloně vpravo od jejího „kořene“. Nikdo mu nerozuměl, a tak pokyn ani nikdo nedodržel. Naposledy byl viděn odcházet se svými věrnými směrem k Ramsgate. Pěkný projev pronesl v dešti velitel základny Manston W/Cdr Desmond Sheen, jeden z hrdinů bitvy o Británii v rámci 72. Squadrony.
Dosti mizerné počasí bylo nakonec vhodné pro hloubkové průniky. K prvnímu odstartovali v 10.00 F/O P. E. Raw, držitel záslužné leteckého kříže, na Typhoonu Mk.IB DN406 a F/O L. E. Smith na DN360 z předsunutého Manstonu. Smith předtím létal bojově jen v Africe, a to s takovým úspěchem, že mu byly připsána dvě letadla ve vzduchu 11 na zemi. Cílem Rhubarbu byla oblast Belgie. Po překročení pobřeží východně od Dunkerque, se rozdělili poblíž Diksmuide. F/O Raw zaútočil na první vlak mezi Kotrijk a Deinze. Druhý vlak zastavil poblíž jakési lokality Landgstral a třetí rozstřílel mezi Deinze a Tieltem. Spatřil nejenom zásahy, ale i spousty páry z lokomotiv. Bohužel, jeden kanón se mu zasekl. Ani to jej neodradilo a provedl inspekci oblasti Zwevezele, dosáhl pobřeží a pak se otočil a svůj poslední vlak prostřílel na železnici Brusel-Ghent.
Psali jsme
Sedmadvacátého ráno přelétly 242. Squadrona do Fowlmere a 616. Squadrona do Duxfordu, kde s 19. a 310. Squadronou zůstaly v pohotovosti....
Nad moře se dostal severovýchodně od Ostende v mraku a v 11.20 bezpečně přistál. Nárokoval 4 lokomotivy jako těžce poškozené. Smith napadl vlak severovýchodně od Audenard, což mu potvrdil Raw, a pak napadl železniční cisternu na vlaku, který Raw zastavil. Následně zamířil jihojihozápadně přes Lille-Vendeville a ve výšce 4000 stop západně od Lille spatřil Fw 190, který však ztratil v mraku. Po patrně neúspěšném útoku na vlak západně od Tournai, byl omezován nízkými mraky, a tak se obrátil a překročil pobřeží, aby bezpečně dosedl v Lympne.
Nárokoval jednu lokomotivu jako těžce poškozenou. Další Rhubarb podnikli F/O R. van Lierde, rovněž držitel DFC, na Typhoonu Mk.IB DN298 a W/O T. W. Barker na DN619. Ani nedosáhli pobřeží, ale když byli 2-3 námořní míle od Dunkerque ve výšce 6000 stop těsně pod mraky, setkali se s těžkou protiletadlovou palbou. Od té doby se Barker neozval, takže byl zasažen a padl. Van Lierde se vrátil ve 12.40 bez jakéhokoliv úspěchu.
Autor: Mgr. Tomáš Bouzek, vojenský historik
Zdroj: history.com
Tagy