1. dubna 1939 sklouzla na vodu největší bitevní loď Evropy, legendární Tirpitz

1. dubna 1939 sklouzla na vodu největší bitevní loď Evropy, legendární Tirpitz
Autor: Public domain, via Wikimedia Commons|Popisek: Bitevní loď Tirpitz
01 / 04 / 2020, 16:00

Tato osamělá královna severu, sesterská loď legendárního Bismarcku nikdy nepotopila jinou válečnou loď, ale stala se cílem více leteckých útoků, než jakákoliv jiná válečná loď v historii.

Pýcha německé Kriegsmarine, bitevní loď Tirpitz měřila 251 metrů, měla šířku 36 metrů a plný výtlak 51?800 tun. Tirpitz byl delší o 3,1 metru než Bismarck. Stroje o výkonu 163?000 PS jí dávaly rychlost 30 uzlů. Tirpitz měl silnější motory a dosahoval tak vyšší rychlosti než Bismarck. Konkrétně 30,8 uzlů oproti 30. Maximální rychlosti 30,8 uzlů dosáhl Tirpitz během zkoušek, ale nebyl využit plný výkon strojů, pokud by byly krátkodobě přetíženy, rychlost 32 uzlů by asi nebyla nedosažitelná.

Tirpitz

Do služby byl Tirpitz zařazen 25.2.1941. Cena lodi byla 181,6 milionu říšských marek.

Lodě třídy Bismarck měly být podle původních plánů vybaveny děly ráže 13“, k volbě děl 15“ přispěla francouzská třída Richelieu, která děla 15“ měla (předchozí francouzská třída Dunkerque měla být protiváhou německých lodí Gneisenau a Scharnhorst a byla vybavena děly ráže 330 mm).

Loď tak byla vyzbrojena 8 děly hlavní ráže 38 cm a mohutnou sekundární výzbrojí reprezentovanou 12 děly 150 mm a 16 děly 105 mm ve dvoudělových věžích. Tirpitz byl vybaven i generátory kouře podobně jako torpédoborce či křižníky.

Během střeleckých zkoušek Tirpitz zasáhl cílovou loď Hessen devětkrát na vzdálenost 25 kilometrů, čímž dodnes drží rekord!

Tirpitz na rozdíl od své sestry nikdy nepotopil nepřátelskou vojenskou loď, ale palbou sekundárních děl potopil britskou ponorku X5 a sovětskou nákladní loď z konvoje PQ12.

Ale německá bitevní loď totiž na sebe vázala tolik sil britské Royal Navy, že bitevní loď Prince of Wales a bitevní křižník Repulse byly odeslány do Tichého oceánu bez ochrany letadlové lodi Victorious, která německý kolos střežila. Oba bitevníky byly krátce po svém příjezdu do Pacifiku potopeny japonským letectvem, takže dá se říct, že byly primární obětí existence Tirpitzu.

Tirpitz sestřelil celkem 39 nepřátelských letadel.

A jak Hitlerova chlouba skončila? Dočtete se zde

 

Zdroj: PEJČOCH, Ivo; NOVÁK, Zdeněk; HÁJEK, Tomáš. Válečné lodě 4, www.bismarck-class.dk

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace