14. října 1947 překonal Chuck Yeager rychlost zvuku

14. října 1947 překonal Chuck Yeager rychlost zvuku
Popisek: Chuck Yeager
14 / 10 / 2019, 10:00

Stal se tak prvním člověkem, který překročil rychlost zvuku během vodorovného letu, byl členem vyšetřovací komise k havárii raketoplánu Challenger, a jako jeden z prvních amerických pilotů si vyzkoušel nepřátelský Mig-15.

Chuck Yeager se narodil v Západní Virginii, kde v roce 1941 vystudoval vysokou školu. Po škole nastoupil do letectva jako mechanik, vzhledem ke svému nízkému věku nemohl nastoupit do pilotní školy, ale již dva měsíce poté se díky svému ostrému zraku stal žákem letecké školy. V listopadu 1943 se Chuckova peruť přesunula do Británie, kde se prokázaly vynikající letecké a bojové schopnosti mladého Yeagera. 

Dne 12. října 1944 se stal prvním pilotem ve své letce, který se stal esem během jednoho dne sestřelením pěti nepřátelských letadel během jedné mise. Dva z těchto sestřelů byly bez jediného výstřelu poté, co když vletěl do palebné pozice proti Messerschmittu Bf 109, německý pilot zpanikařil a kolidoval se svým wingmanem. 

Nad Francií byl sestřelen a zajetí unikl za pomoci lidí z francouzského odboje.

Chuck ukončil 2. světovou válku s 11,5 oficiálních vítězstvími, včetně jednoho z prvních vítězství nad proudovou stíhačku Me-262. 

Po válce Chuck Yeager pracoval na prolomení zvukové bariéry, což se mu povedlo dne 14. října 1947, kdy na X-1 dosáhl rychlosti Mach 1.07 v nadmořské výšce 13 700 metrů nad Mohavskou pouští.

12. prosince 1953 Yeager vytvořil nový světový rychlostní rekord Mach 2,44, což odpovídá rychlosti 2 608 km/h ve výšce 22 770 metrů se strojem X-1A.

Od roku 1955 velel několika letkám v Německu, Francii či Filipínách. V roce 1968 velel letce F-4 Phantom II v Jižní Koreji během krize. V roce 1969 byl povýšen na brigádního generála.

Do důchodu odešel v roce 1975, ale dál občas létal pro US Air Force a NASA jako konzultant a zkušební pilot na základně Edwards. Naposledy překonal rychlost 1 Machu v roce 1997 při 50. výročí jeho letu s X-1 a to za kniplem stroje F-15D Eagle "Glamorous Glennis", kdy se honil s jinou legendou, Bobem Hooverem v F-16.Byl to i jeho poslední oficiální let pro americké letectvo - bylo mu 74 let!

 

Zdroj: History.com

Tagy článku