177 mrtvých při nejhorší sovětské lodní katastrofě na řece Volze v roce 1983 - loď narazila do železničního mostu

177 mrtvých při nejhorší sovětské lodní katastrofě na řece Volze v roce 1983 - loď narazila do železničního mostu
Autor: By Mike1979 Russia - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=56686777|Popisek: Alexandr Suvorov
10 / 06 / 2021, 10:00

Sovětská osobní loď Alexandr Suvorov se dostala mimo plavební dráhu a narazila do železničního mostu přes řeku Volhu, kdy kolizí došlo ke stržení horní paluby lodi plné lidí. Nehoda si vyžádala 177 obětí.

5. června 1983 Alexandr Suvorov odplul z Rostova do Moskvy. Na palubě bylo 330 cestujících, 30 členů posádky a 35 pracovníků služby. Předpokládá se, že na palubě lodi byli také neregistrovaní cestující.

Přibližně ve 22:00 byla vypsána tombola v kinosále na horní palubě a ve 22:45 se mělo uskutečnit promítání filmu, což přilákalo mnoho cestujících na horní palubu. Hlavní důstojník Vladimir Mitenkov a kormidelník Uvarov ovládali loď z kormidelny, která byla také na horní palubě. Kapitán Vladimir Klejmenov odpočíval ve své kajutě. Loď plula svou maximální rychlostí, tedy 25 km/h.

Loď zamířila pod šestý oblouk železničního mostu v místě zúžení řeky asi na 5 km u Uljanovsku, místo pod druhý, který byl splavný. Po mostě v tu chvíli přejížděl nákladní vlak. Služba na mostě si všimla, že loď míří pod oblouk, který byl níž než její horní paluba a pokusila se o radiové spojení s lodí, ale bez úspěchu. Následoval výstražný výstřel, ale bylo již pozdě.

Oblouk mostu rozdrtil horní palubu a kinosál, nejnižší paluba zůstala nepoškozená. Náraz poškodil most, vlak vykolejil a obsah několika vagónů spadl na loď.

Loď se zničenou horní palubou pokračovala v plavbě ještě 300 metrů. První zachránci dorazili až o 40 minut po nárazu do mostu. Uljanovsk byl uzavřen a dobrovolníci na místě dávali krev a vyráběli provizorní rakve.

Všichni mrtví byli sovětští občané, na palubě lodi nebyli žádní cizinci. Nehoda je nejhorší známou katastrofou na vnitrozemských vodních cestách v Sovětském svazu od druhé světové války.

Mitenkov a Uvarov zemřeli při nárazu a následně bylo prokázáno, že během nehody byli střízliví. Kapitán Klejmenov byl vyloven z vody poblíž mostu a byl odsouzen na 10 let za to, že nebyl schopen zabránit nehodě. Byl propuštěn po 6 letech a umírá na infarkt v roce 1990.

Loď byla opravena a v současné době vyplouvá na cesty po Volze z domovského přístavu v Nižném Novgorodě. Zajímavostí je, že loď byla pro SSSR postavena v slovenském Komárně v ČSSR v roce 1981.

Zdroj: NY Times, asket.co.uk

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace