foto: By Mike1979 Russia - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=56686777/Alexandr Suvorov
Sovětská osobní loď Alexandr Suvorov se dostala mimo plavební dráhu a narazila do železničního mostu přes řeku Volhu, kdy kolizí došlo ke stržení horní paluby lodi plné lidí. Nehoda si vyžádala 177 obětí.
5. června 1983 Alexandr Suvorov odplul z Rostova do Moskvy. Na palubě bylo 330 cestujících, 30 členů posádky a 35 pracovníků služby. Předpokládá se, že na palubě lodi byli také neregistrovaní cestující.
Přibližně ve 22:00 byla vypsána tombola v kinosále na horní palubě a ve 22:45 se mělo uskutečnit promítání filmu, což přilákalo mnoho cestujících na horní palubu. Hlavní důstojník Vladimir Mitenkov a kormidelník Uvarov ovládali loď z kormidelny, která byla také na horní palubě. Kapitán Vladimir Klejmenov odpočíval ve své kajutě. Loď plula svou maximální rychlostí, tedy 25 km/h.
Psali jsme
Východní říše zla děsila během studené války generály a ministry Británie natolik, že existovaly plány na zablokování tunelu mezi Británií a Francií...
Loď zamířila pod šestý oblouk železničního mostu v místě zúžení řeky asi na 5 km u Uljanovsku, místo pod druhý, který byl splavný. Po mostě v tu chvíli přejížděl nákladní vlak. Služba na mostě si všimla, že loď míří pod oblouk, který byl níž než její horní paluba a pokusila se o radiové spojení s lodí, ale bez úspěchu. Následoval výstražný výstřel, ale bylo již pozdě.
Oblouk mostu rozdrtil horní palubu a kinosál, nejnižší paluba zůstala nepoškozená. Náraz poškodil most, vlak vykolejil a obsah několika vagónů spadl na loď.
Loď se zničenou horní palubou pokračovala v plavbě ještě 300 metrů. První zachránci dorazili až o 40 minut po nárazu do mostu. Uljanovsk byl uzavřen a dobrovolníci na místě dávali krev a vyráběli provizorní rakve.
Psali jsme
Sovětská samohybná houfnice ráže 406 mm 2A3 Kondensator byla sovětskou reakcí na americké dělo Atomic Annie M65.
Všichni mrtví byli sovětští občané, na palubě lodi nebyli žádní cizinci. Nehoda je nejhorší známou katastrofou na vnitrozemských vodních cestách v Sovětském svazu od druhé světové války.
Mitenkov a Uvarov zemřeli při nárazu a následně bylo prokázáno, že během nehody byli střízliví. Kapitán Klejmenov byl vyloven z vody poblíž mostu a byl odsouzen na 10 let za to, že nebyl schopen zabránit nehodě. Byl propuštěn po 6 letech a umírá na infarkt v roce 1990.
Loď byla opravena a v současné době vyplouvá na cesty po Volze z domovského přístavu v Nižném Novgorodě. Zajímavostí je, že loď byla pro SSSR postavena v slovenském Komárně v ČSSR v roce 1981.
Zdroj: NY Times, asket.co.uk
Tagy