332. Squadrona nad Dieppe. Jak velký nájezd dopadl?

332. Squadrona nad Dieppe. Jak velký nájezd dopadl?
Autor fotografie: NTBs krigsarkiv/Riksarkivet, CC BY-SA 4.0|Popisek: 332. Squadrona (ilustrační obrázek)
04 / 10 / 2022, 16:30

Norská jednotka, vybavená Spitfiry Mark VB, zažila při velkém nájezdu na Dieppe ve vzduchu horké i úspěšné chvíle.

Do pohotovosti byla uvedena v 05.00 a počasí pro lety bylo 19. srpna 1942 nádherné. Nejdříve se přesunula do Manstonu, aby to měla blíže, a v 06.20 vyrazila v plném počtu do první akce v rámci Wingu z North Weald. Vedl je Active W/Cdr Francis David Stephen Scott-Malden na AB202. 332. byla nahoře, 331. Squadrona pod ní a nejníže se nacházela 242. Squadrona. První nepřátelské stíhačky byly zpozorovány severně od Dieppe. Nepřítel šel po nich ve čtyřkách, když se jednotka nacházela mezi 6000 a 7000 stopami.

Boje se rozhořely jak před, tak nad městem. Capt. R. from letěl jako modrý 1 na W3634 a ze směru od Abbeville zpozoroval formaci 6 Fw 190. Údajně se rozdělila na dvě trojice a jedna z nich je napadla čelně. Vypálil dvousekundovou dávku, ale bez výsledku. Později byli napadeni čtyřkou Focke-wulfů. Nejdříve se rozhodly zaútočily čelně, ale pak najednou zamířily nahoru. Fromovi se podařilo za jeden z nich dostat a vypálit nad 400 yardů. Spatřil zásahy a nahlásil si jej jako poškozeného. Správně by měl vidět odletovat od svého cíle kusy, ale budiž. Fw 190 střídavě vlétaly a vylétaly z mraků. Zahlédl jednoho, jak zrovna vykoukl z jednoho takového, proletěl kolem a on se na něj vrhl. Dal mu ze 150 yardů pětisekundovou dávku s předstihem a pozoroval zásahy po celém stroji.

Pak šel nepřítel dolů. V té chvíli byl sám napaden, takže dopad neviděl, ovšem jeho dvojka a trojka mu potvrdily plácnutí do vody. To mu stačilo na nahlášení jistého zničení. V Manstonu bezpečně přistál v 07.45, zatímco boj probíhal mezi 06.45 a 07.25. Sgt Marius Eriksen letěl jako modrý 4 na BL634, když byli severozápadně od Dieppe napadeni Focke-wulfy. Podařilo se mu dostat za ocas jednoho čtyř, kteří to zase zkoušeli na jednoho ze Spitfirů. „Dal jsem mu dávku ze 20-30o a pozoroval zásahy. Fw 190 se obrátil na záda.“ Myslel si, že půjde tradičně prudce dolů, ovšem místo toho srovnal a umožnil mu další dvě až tři.

Poté se znovu obrátil a tentokrát letěl opravdu dolů. S kouřícím motorem se rozprskl v moři. O 5 min. později sám musel uhýbat útoku 3 Fw 190. Obrátil se proti nim a vypálil na jeden zatáčející, pak i na druhý. Viděl kanónové i kulometné zásahy a na vzdálenost 100 yardů i kouř z motoru. Proletěl kolem něj a ztratil jej z očí. Nárokoval si jej jako pravděpodobně zničený, ale později mu byl snížen na pouhé poškození. Jisté zničení Fw 190 chtěl ještě uznat i Sgt Jan Erik Lofsgaard na BL985. Další 4 byly nárokovány jako poškozené.

Veselo však po návratu úplně nebylo, jelikož Sgt Per Bergsland (AB269) a Sgt J. Staubo (BL819) se nevrátili. Oba padli do zajetí. Kromě nich podlehl Fockerwulfům Sgt Bjorn Raeder, který se zraněním skončil havárií poblíž Lewes. Jeho Spitfire BL894 byl těžce poškozen. Prostřílen byl dvakrát, nejdříve mu trefily pneumatický systém a střepina se zapíchla do pravé nohy. Podruhé jej honily a prostřílely další dva. K dalšímu bojovému letu startoval 10. září. Podobně dopadl i Maj. W. Mohr, který byl rovněž zraněn palbou Fw 190 a nucen s EN901/AH-Z nouzově přistát na letišti. Do boje se po uzdravení zapojil 12. září.

Druhý bojový let začal v 11.10 a 12 Spitfirů narazilo na formaci 6 Do 217. Letěly z jihovýchodu a jednotka si jich hned 5 nárokoval. Jednoho z nich Sgt Jan Erik Lofsgaard, který ovšem sám utrpěl fatální zásahy BL985 a musel skočit do moře, kde jej naštěstí vytáhl motorový dělový člun Royal Navy. Lehce poškozen střelcem byl i AB184, na kterém letěl červený 4 Sgt O. Djonne, který zničil Dornier mezi 12.00 a 12.15.

Třetí bojový let v plném počtu začal ve 14.15. Sgt O. Djonne byl sestřelen Fw 190 a nucen pobýt rovněž vyloven rychlým člunem. 2/Lt. K. Landseth (P8720) a Capt. F. Thorgar (EP283) nárokovali poškození jednoho z nich. Speciální událostí však bylo, když Lt. O. Kristiansen (BL579) zahájil čelně palbu na vedoucí letoun, o kterém si myslel, že jde o Fw 190, jenže pak jej označil za Typhoon, který skončil v moři. Mohlo jít o žlutého 1 F/Lt R. H. L. Dawsona na R7815. Kniha operačních záznamů opravdu potvrzuje útoky Spitfirů na zpáteční cestě uprostřed Kanálu, z nichž jeden zahájil palbu a trefil ho. V pouhých 100 stopách se napůl otočil a skončil ve vodě. Němečtí stíhači každopádně žádný Typhoon nenárokovali.   

 

Autor: Mgr. Tomáš Bouzek, vojenský historik

Zdroj: history.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace