4. červen 1942: Bitva o Midway začíná

4. červen 1942: Bitva o Midway začíná
Autor: US Navy|Popisek: Ilustrační obrázek
04 / 06 / 2017, 04:30

Tento den v roce 1942 začala bitva o Midway, která se stala jedním z nejvíce rozhodujících amerických vítězství proti Japonsku během 2 světové války. Během čtyřdenní námořní a letecké bitvy se US Navy podařilo zničit čtyři japonské letadlové lodě při ztrátě pouze jedné vlastní - Yorktownu a mýtus neporazitelného japonského námořnictva byl navždy zlomen.

Čtyři měsíce po napadení Pearl Harboru, japonské letadlové lodě terorizovaly Pacifik a kráčely od vítězství k vítězství, během bitvy v Korálovém moři potopily americkou letadlovou loď Lexington, jeden úspěch stíhal druhý a to vše za neuvěřitelně malých ztrát. Vysocí japonští důstojníci začali trpět "nemocí z vítězství".

Battle of Midway remembrance poster #1

Vrchní velitel japonského Spojeného loďstva admirál Isoroku Jamamoto ale touto nemocí postižen nebyl a dál hledal způsob jak amerického nepřítele definitivně a hlavně rychle porazit, než jeho síla vyroste natolik, aby Japonsko ohrozila. Letadlové lodě USA 7. prosince 1941 unikly svému osudu v přístavu Pearl Harbor a admirál Nimitz používal své lodě opatrně a nečekaně. Jamamoto tedy naplánoval útok na atol Midway poměrně blízko Havajských ostrovů, které si Američané nemohli nechat ohrozit.

Klíčovým bodem plánu byl "den N", kdy mělo dojít vylodění japonského námořního výsadku na atolu Midway. Tři dny předtím admirál Hósógaja zahájí krycí akci útokem na Aleutské souostroví, a dva dny předtím letadlové lodě admirála Naguma napadnou Midway ze severozápadu a zlikvidují jeho obránce. V "den N" dorazí ze západu invazní svaz, podporovaný 2, loďstvem viceadmirála Nobutaka Kondóa.

Hlavní svaz bitevních lodí admirála Jamamota počká, až se na scéně objeví hlavní síly amerického Tichomořského loďstva a ty pak zlikviduje. Informace o pohybu amerických lodí měly zajistit ponorky operující mezi Midwayem a Havají. Komplikovaná past byla naplánována a v případě její úspěchu, měly USA v Pacifiku jako reálná námořní síla přestat existovat.

Jamamoto a jeho admirálové ale netušili, že Američané rozluštili japonský kód a admirál Nimitz díky znalosti japonského plánu nehodlal spáchat sebevraždu, o útoku věděl a převzal tedy iniciativu.

Po osobní květnové inspekci na atolu Nimitz nechal dovézt válečný materiál, zásoby, a jednotku 2. speciálního praporu majora Carlsona, která měla bojovat na místech nejvíce ohrožených možným japonským vyloděním. K atolu se přesunuly i poměrně silné letecké jednotky se stíhači Wildcat, bombardéry Douglas či B-26 Marauder. 1. června 1942 zde již bylo 120 letounů a 2 886 vojáků. Z atolu se stala nepotopitelná letadlová loď s radarovými stanicemi. Ostatně radary měly i letadlové lodě Enterprise, Yorktown, Hornet a několik křižníků. Japonci radary neměli…

Japonci také nezaháleli a 26. května vyplula první formace lodí. Celkem se během několika dní k malému atolu vydalo 11 bitevních lodí, 8 letadlových lodí, 23 křižníků, 65 torpédoborců a desítky dalších japonských lodí. US Navy prostě musela prohrát a Pacifik se stane japonským mořem.

3. června narazila průzkumná Catalina na invazní skupinu kontradmirála Tanaky a krátce po polední se z atolu vznesly bombardéry B-17 a zaútočily neúspěšně na japonské lodě. Následoval noční útok pomocí Catalin vyzbrojených torpédy a byl zasažen tanker Akebono Maru, který mohl ale dál pokračovat.

4. června ve 4:30 dal admirál Nagumo příkaz ke startu a z japonských letadlových lodí 108 letadel k útoku na Midway. Americké svazy pod velením Fletchera a Spruancea se ale blížily, aniž o tom japonský admirál Naguma věděl. Poté, co hlídkující stroje nalezly Nagumův svaz lodí a byly zpozorovány letouny mířící k atolu, začala bitva, která znamenala obrat bojů v Pacifiku.

V 7:28 Japonci poprvé zjistili přítomnost jednoho svazu amerických lodí a admirál Nagumo vydává příkaz k útoku na nepřátelské loďstvo. Netuší ale, na jaké lodě útočí, až se se jedná o křižníky a torpédoborce se dozvídá až po více než 30 minutách. Po dalších 11 minutách ale japonský průzkumný letoun hlásí, že ve svazu může být jedna letadlová loď…

V dalších důležitých minutách starý admirál Nagumo zcela selhal, a místo aby poslal na Američany vše, co bylo na palubách letadlových lodí, vracel se první svaz, který zaútočil na Midway a Nagumo nechal stroje, které byly připravené k úderu svézt do podpalubí, aby uvolnil přistávací plochu.

Letadla z lodí Enterprise a Hormet byla již ale po osmé hodině ranní ve vzduchu a mířila ke svým cílům, které se před zrakem posádek bombardérů objevily v 9:20. Ani jedna vlna strojů ale nebyla úspěšná.

Stroje z Yorktownu se objevily na scéně v 10:15 a cílem se stala letadlová loď Sórjú, která se po třech zásazích leteckými pumami změnila v hořící trosku, která byla v 10:45 svou posádkou opuštěna.

Dalším cílem amerických strojů, tentokráte z lodi Enterprise, se v 10:26 staly letadlové lodě Akagi a Kaga. Akagi byla vlajkovou lodí admirála Naguma, který se musel z neovladatelného vraku přesunout na lehký křižník Nagara.

V 10:50 se vrchní velitel, admirál Jamamoto dozvídá, že tři velké letadlové lodě Sórjú, Kaga a Akagi jsou v plamenech. To, že poblíž se nalézají tři americké letadlové lodě, se Japonci dozvěděli až z výslechu sestřeleného amerického letce. Ihned přikázal, aby došlo k přeskupení japonských sil.

Čtvrtá a poslední letadlová loď Nagumova svazu Hirjů zůstala útokem nezasažena a její velitel, admirál Jamaguči v 11:00 vysílá své palubní letouny k útoku. K americkým lodím je bezpečně zavedou zpozdilé americké letouny. Na palubě Yorktownu zjistí polohu útočného svazu díky radaru v okamžiku, kdy jsou japonské letouny pouhých 46 mil daleko. Přes urputnou obranu amerických lodí byla ale letadlová loď zasažena 3 pumami. Ve 12:16 bylo po všem a Japonci se obrátili na cestu zpět. Yorktown ale znehybněl a až po dvou hodinách po náletu se díky usilovné práci opět rozpohyboval na 18 uzlů.

Blížily se ale další dva japonské letecké svazy a napadly zpomalený Yorktown torpédy. 2 nalezla svůj cíl a letadlová loď se během 20 minut naklonila o 26 stupňů. Ve 2:55 vydal kapitán lodi příkaz k jejímu opuštění a okolo 5 hodiny odpoledne bylo 2 270 mužů lodi rozmístěno na šesti torpédoborcích. Japonští letci oznámili, že došlo k poničení druhé americké letadlové lodi... Ani ve snu je nenapadlo, že útočí stále na jedinou loď.

Battle of Midway, June 1942

Mezitím se o 150 mil dále japonské letadlové lodě Sórjú, Akagi a Kaga zvolna měnily v ohořelé vraky. Sórjů byla po opuštění posádkou potopila americká ponorka Nautilus, Kaga vybuchla a Akagi po vyčerpání všech možností zachránit, poslala ke dnu japonská torpéda.

Bylo nutné zlikvidovat i čtvrtou japonskou letadlovou loď a pátrání po Hirjú se rozběhlo na plné obrátky. Japonský admirál Jamagoči na Hirjú díky milným informacím od pilotů přemýšlel, jak uchránit loď do dalšího dne a jak zničit poslední (jak se domníval) americkou letadlovou loď. Piloti byli ale tak unavení, že hrozilo, že v letounech usnou, a tak byl start odložen.

Krátce po páté hodině ale hlídky křižníku Čikuma ohlásily nepřítelské bombardéry. Hirjú začala zoufale manévrovat a první vlna letounů shodila svůj smrtonosný náklad do moře. Poté ale poslední japonskou letadlovou loď štěstí opustilo, a 4 pumy dopadly na její palubu. Vybuchovala letadla na palubě a hořící benzín změnil poslední Nagumovu letadlovou loď v hořící pochodeň... 

Hirjú sice nějakou dobu dokázala udržovat vysokou rychlost a mířila pryč, ale požáry zuřící v podpalubí postupně zabily obsluhu strojovny a výbuchy zkázu dokonaly. Hirjú se svojí posádkou bojovala s plameny ještě téměř dalších 9 hodiny, ale pak byl admirálem Jamagučim vydán příkaz opustit loď. 800 námořníků přestoupilo na torpédoborec, ale admirál a kapitán na lodi zůstali až do jejího potopení v 9:15 ráno 5.června. Japonsko přišlo o svého druhého nejlepšého admirála - Jamaguči měl být nástupcem Jamamota.

Battle of Midway, June 1942

Když bitva o Midway skončila, přišlo Japonsko celkem o 4 letadlové lodě, 1 těžký křižník a 292 letadel. Lidské ztráty dosáhly výše asi 2 500 mužů. Naproti tomu USA přišlo o jednu letadlovou loď, 1 torpédoborec, 145 letadel a asi 300 mužů.

Bod zvratu v bitvě o Pacifik se stal právě zde, u atolu Midway.

Zdroj: History.com, Miloš Hubáček. Pacifik v plamenech 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace