5. ledna 1933 začala stavba dominanty San Francisca, legendárního Golden Gate Bridge

5. ledna 1933 začala stavba dominanty San Francisca, legendárního Golden Gate Bridge
Autor: Redakce|Popisek: Pohled na Golden Gate Bridge
05 / 01 / 2018, 13:00

5. ledna 1933 začala stavba legendárního mostu Golden Gate, když dělníci začali hromadit 3,25 milionu kubických stop materiálu pro obrovská ukotvení mostu.

V návaznosti na zlatou horečku z roku 1849 si spekulanti uvědomili, že hodnota území severně od San Franciského zálivu by se zvýšila v přímé úměře k její dostupnosti z města. Brzy se tedy objevil plán na vybudování mostu, který by překlenul Zlatou bránu, úžinu o minimální šířce 1 míle, která slouží jako ústí do zálivu u San Francisca.

Myšlenka na vybudování mostu se pak objevila až roku 1869, návrh na definitivní vybudování se ujal v roce 1916. Bývalý student technicky na univerzitě James Wilkins, který pracoval jako novinář pro San Francisco Bulletin, požadoval vybudování visutého mostu se středovým rozpětím 3 000 stop, což byla téměř dvojnásobná délka nejdelšího existujícího mostu té doby. Cena Wilkinsonova mostu byla odhadována na ohromující 100 milionů dolarů. Takže městský inženýr San Francisca, Michael M. O'Shaughnessy (byl to on, kdo přišel s názvem Golden Gate Bridge), začal žádat mostní inženýry, zda by zvládli udělat tento projekt za méně peněz.

Golden Gate

Inženýr a básník Joseph Strauss z Cincinnati mu řekl, že by mohl most postavit levněji.

Nakonec O'Shaughnessy a Strauss dospěli k závěru, že mohou postavit visutý most v již mnohem přijatelnějším cenovém rozpětí 25 až 30 milionů dolarů. Stavební plán ale stále čelil opozici, a to včetně soudních sporů. V době, kdy byla odstraněna většina překážek, začala Velká hospodářská krize v roce 1929, čímž se omezily možnosti financování. Městští úředníci ale přesvědčili voliče, kteří si nakoupili dluhopisy za 35 milionů dolarů i díky tomu, že právě v době velké deprese byli schopni vytvořit pracovní místa.

psali jsme: VIDEO: Nejnebezpečnější práce na světě? Dělníci staví kolem útesu lávku ve výšce několika kilometrů

Dluhopisy však nemohly být prodány až do roku 1932, kdy Bank of America se sídlem v San Francisku souhlasila s koupí celého projektu, aby pomohla místnímu hospodářství.

Celkem během stavby zahynulo 11 dělníků, kdy 10 z celkového počtu zemřelo po zřícení lešení několik měsíců před dokončením mostu.

psali jsme: VIDEO: Čína zprovoznila nejdelší skleněný most na světě

Golden Gate Bridge byl oficiálně otevřen 27. května 1937, jako nejdelší visutý most na světě v té době. První veřejné přejití mostu se uskutečnilo už den předtím, kdy po mostu prošlo, proběhlo či dokonce projelo na kolečkových bruslích 200 000 lidí.

Most má rozpětí pilířů 1 280 metrů, jeho celková délka je 2 737 metrů. Průměr každého ze dvou nosných lan je 92 cm. Každý pilíř nese zátěž 95 000 tun. Věže mají výšku 227,4 m nad mořem. Most váží úctyhodných 887 000 tun.

 

Nepřehlédněte na Security magazínu:  Technologie  - nejnovější ,,vychytávky" ze světa vědy a techniky. Od futuristických zbraní až po bojové drony. S námi víte více

 

Zdroj: History.com 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace