600 metrů dlouhá letadlová loď z ledu proti ponorkovým vlčím smečkám Třetí říše

600 metrů dlouhá letadlová loď z ledu proti ponorkovým vlčím smečkám Třetí říše
foto: By U.S. Navy photo NH 71374, Public Domain/Německá ponorka Type IX

Během druhé světové války hledaly všechny strany konfliktu řešení, která by mohla ukončit válku v jejich prospěch. Kanada jako nedílná součást britského impéria, byla také ochotna dát k dispozici nějaké nápady na vyzkoušení ... Tak vznikla idea letadlové lodi z ledu. Tato myšlenka nebyla zdaleka tak šílená, jak to na první pohled vypadá.

Projekt Habbakuk byl britským úsilím o vytvoření nepotopitelných, neroztávajících přistávacích ploch vyrobených z tzv. Pykrete - kaše z ledu a pilin. Pykrete, pojmenovaný po svém vynálezci Geoffrey Pykeovi, se vznášel ve vodě a pomohl by udržet led v pevném skupenství během letních měsíců. Když se o tom doslechl jeden z vědeckých poradců předsedy vlády Winstona Churchilla, hodil kus této látky do Churchillovy koupele.

Pykrete se vznášel v lázni ministerského předsedy a kola vynálezu se začala otáčet. Churchill měl již dlouho v plánu ochranu britské lodní dopravy, ale nemohl ušetřit dostatek oceli. Pykrete byl vynikajícím materiálem pro jeho úsilí.

Britští stíhači, kteří hlídali německé ponorky v severním Atlantiku, byli omezeni dobou, kterou mohli strávit hlídkováním nad námořními trasami. Kdyby Spojenci mohli vyrábět nepotopitelné plovoucí tankovací základny po celé hlidané oblasti, mohla by letadla přistát, doplnit palivo a pokračovat v protiponorkové misi. Další konvoje by se dostaly do Anglie. První realizace této geniální myšlenky se odehrála na kanadském jezeře Patricia v roce 1943.

Na tomto kanadském jezeře byl vybudován model v měřítku 1:50 a o hmotnosti 1 000 tun, aby materiál zůstal zmrzlý, a nápad na ledové letadlové lodě byl skryt daleko od nacistických špehů a sabotérů.

Projekt byl nazván "Habbakuk" a výsledné plavidlo mělo být dlouhé 600 metrů, široké 90 metrů a vysoké 60 metrů. Na ledovou letadlovou loď se mělo vejít 200 stíhaček Spitfire nebo 100 stíhacích bombardérů Mosquito a kompletní zázemí jako na skutečné letadlové lodi. Loď měla projektovanou rychlost sedm uzlů při spotřebě 120 tun paliva za den a dosahu 7 000 kilometrů. Posádku ledového plavidla mělo tvořit 3 500 námořníků.

Bohužel, navzdory úspěchu materiálu Pykrete, který zůstal zmrzlý i v kanadském létě, byly náklady na skutečnou loď natolik vysoké, že tento zajímavý projekt musel být zastaven. Zbytky modelu lodi se dodnes nacházejí na dně Patricia Lake.

Zdroj: We are Mighty, warhistoryonline.com

Tagy