Před 74 lety šla ke dnu největší bitevní loď světa Jamato

Před 74 lety šla ke dnu největší bitevní loď světa Jamato
Popisek: Jamato bojuje o život
07 / 04 / 2019, 16:00

7. dubna 1945, fotografie zachycuje japonskou bitevní loď Jamato uprostřed její poslední bitvy. Krátce na to byla loď potopena intenzivními nálety amerických lodí, aby nakonec vyletěla do povětří v gigantické explozi, která roztrhla trup vejpůl a usmrtila stovky námořníků. Z posádky 3332 mužů se jich zachránilo pouhých 267. Američané ztratili 10 letadel a 12 pilotů. Celá událost měla silný symbolický nádech - šlo o definitivní důkaz konce vlády bitevních lodí a nástup éry letadlových lodí...

V dubnu 1945 se Američané nezadržitelně blížili k japonským mateřským ostrovům a bylo jasné, že invaze do samotného Japonska je jen otázkou času. 1. dubna 1945 se pak americké jednotky vylodily na Okinawě. Japonskou odpovědí byla operace Ten-Gó, která měla za pomoci masivních sebevražedných útoků kamikaze napáchat co největší škody na americké flotile. Společně s tím pak měla do boje vyrazit i japonská vlajková loď – legendární Jamato, největší a nejlépe vyzbrojená bitevní loď na světě.

 

Tento ocelový kolos o bojovém výtlaku přes 71 000 tun měřil na délku 263 metrů, na vodě dosahoval maximální rychlosti až 50 km/h a jeho hlavní baterie byla tvořena devíti obřími 460 mm námořními děly ve třech věžích, které vystřelovaly protipancéřové projektily o váze téměř 1,5 tuny s efektivním dostřelem přes 25 km. Jamato byla ztělesněním japonské doktríny velké námořní bitvy, kdy mělo být nepřátelské námořnictvo vylákáno na otevřené moře a tam zničeno v jediné masivní námořní bitvě. Nástup letadlových lodí tuto doktrínu učinil zastaralou, i tak ale představovala Jamato vrchol vývoje bitevních lodí; pancéřový pás byl silný 410 mm, věže byly chráněny až 650 mm silným plátováním a o protileteckou obranu se staralo celých 162 protiletadlových kanónů ráže 25 mm a 24 kanónů ráže 127 mm ve dvanácti duálních věžích. Plnou posádku v březnu 1945 tvořilo celých 3332 námořníků.

Jamato během zkoušek v roce 1941

Jamato měla mít v celé operaci Ten-Gó jasnou roli: společně s lehkým křižníkem Jahagi a eskortou osmi torpédoborců měla vyrazit z přístavu v Tokujamě a zamířit k Okinawě, kde se měla probít clonou amerických válečných lodí a zaútočit na americká transportní a vyloďovací plavidla. Loď ale kvůli akutnímu nedostatku paliva měla dostat zásobu pohonných hmot jen na cestu tam – podle plánu totiž Jamato měla mezi Higaši a Jomitanem úmyslně najet na mělčinu, kde měla následně bojovat coby pobřežní baterie až do vystřílení munice či do svého zničení. Velitel námořní základny v Tokujamě nicméně na vlastní pěst přikázal dát Jamatu celkem 60% celkové kapacity paliva i za cenu snížení zásob pro jiná plavidla.

yamato

6. dubna 1945 Jamato vyplula na svou poslední cestu i s admirálem Seiičim Itóem na palubě a se svojí eskortou směřovala rychlostí 37 km/h k Okinawě. Krátce na to ale japonskou flotilu spatřila dvojice amerických ponorek USS Threadfin a USS Hackleback. Ponorky nemohly zaútočit kvůli vysoké rychlosti Japonců, nicméně v uctivé vzdálenosti Jamato sledovaly a podávaly pravidelná hlášení o poloze Japonců. Zanedlouho se u flotily objevily i americké hydroplány. Jamato po nich z hlavních baterií začala pálit speciálními protileteckými granáty Typ 3 Model 13 „Včelí úl“, které byly naplněny zápalnými a tříštivými šrapnely – výstřel se tak podobal gigantické ráně z brokovnice. Proti daleko letícím hydroplánům ale byly tyto náboje neefektivní a Američané tak i nadále mohli flotilu sledovat.

psali jsme: Svědectví po letech: "Pane, Bismarck se vzdává,“ hlásil námořník důstojníkovi. Jeho ignorace zabila 2 000 lidí

Ráno 7. dubna 1945 obdržel velitel americké 5. flotily, admirál Raymond Spruance správu o blížícím se Jamatu. Po poradě s admirálem Mitscherem, který velel svazu letadlových lodí Task Force 58 pak bylo rozhodnuto, že Mitscherovy letadlové lodě na Jamato zaútočí. V záloze pak čekalo šest bitevních lodí včetně dvojice lodí třídy Iowa, USS Missouri a USS New Jersey, které se s Jamatem měly utkat ve střeleckém souboji, pokud by snad letecké útoky selhaly. V 10:00 tak z celkem osmi letadlových lodí odstartovalo na 400 amerických letounů. Střemhlavé bombardéry Curtiss SB2C Helldiver a torpédové TBF Avengery byly eskortovány stíhačkami F4U Corsair a F6F Hellcat, jenž měly odehnat jakýkoliv japonský letoun. Žádný se ale na obloze neobjevil.

Japonské lodě po zachycení letadel na radaru přešly do obranné formace, kdy torpédoborce a křižník Jahagi kroužily okolo Jamata ve snaze vytvořit přehradu protiletecké palby. Bez rušení ze strany stíhaček se ale americké bombardéry v klidu zformovaly mimo dostřel japonských děl a následně ve 12:30 zahájily útok.

Yamato under air attack

Jako první dostal zásah Jahagi – letecké torpédo zasáhlo strojovnu, usmrtilo všechny muže uvnitř a z lodi se stal nehybný hořící terč. Torpédoborec Isokaze, který se snažil Jahagi asistovat, byl sám zasažen bombami a zbyl z něj jen hořící vrak; stejný osud potkal i torpédoborce Hamakaze a Suzutsuki. Samotná Jamato byla v první vlně i přes prudké úhybné manévry a zuřivou protileteckou palbu ze všech hlavní zasažena torpédem a dvojicí bomb, které dopadly na záď a rozpoutaly silný požár. Další bomba následně zničila radarovou místnost a ve 12:46 dopadla dvojice bomb, která zničila levou zadní sekundární 155 mm věž a usmrtila celou její posádku kromě jednoho muže. Americké torpédové bombardéry mezitím nalétávaly ze všech stran a zasáhly japonskou bitevní loď do levoboku trojicí torpéd, jejichž exploze způsobily zaplavení záložního ovládání kormidla. Loď se nakláněla na levobok, úmyslné zaplavení oddílů na pravoboku ji ale opět vyrovnalo. Vyřazen byl jeden z kotlů, vážnější ale byly těžké ztráty na obsluhách protiletadlových kanónů, které nebyly nijak chráněny a americké stíhačky tak protiletecké dělostřelce doslova kosily kulometnou palbou. Paluba tak zanedlouho byla pokryta mrtvými a umírajícími japonskými námořníky.

psali jsme: USS New Jersey: Nejrychlejší bitevní loď všech dob

Druhý útok, který začal okolo 13:00, situaci rapidně zhoršil. Japonci ve snaze rozbít hejna amerických letadel pálili z hlavních baterií střely „Včelí úl“ nastavené na explozi sotva 1 km od lodě, ani to však nepomohlo a Jamato byla na levoboku zasažena dalšími čtyřmi torpédy, které zničily dvojici topičských oddílů a způsobily osmnáctistupňový náklon na levobok – ten se zaplavováním všech zbývajících oddílů na pravoboku podařilo zredukovat na 10°, tím ovšem admirál Itó vyčerpal možnosti protizaplavování a ponor lodi se povážlivě zvýšil. Kvůli váze do trupu vnikající vody loď zpomalila na 33 km/h, což usnadňovalo americké útoky, bomby navíc zničily systém řízení palby a 127 mm protiletecké kanóny proto musely být zaměřovány ručně.

Ve 13:40 začal nejničivější úder. Nástavba lodi byla zasažena alespoň čtyřmi bombami, což usmrtilo drtivou většinu obsluh 25 mm protileteckých kanónů. Blízké dopady pum vážně narušily integritu vnějšího pancéřového pásu, do levoboku pak udeřila další čtveřice torpéd. Ta způsobila zaplavení další topičské místnosti a zničila mechanismus řízení kormidla. Jelikož pak záložní řízení bylo již dávno pod vodou, Jamato se stala nekontrolovatelnou, neboť kormidlo se zaseklo v poloze „naplno doleva“. Snaha o vyrovnání rostoucího náklonu na levobok vyústila v úmyslné zaplavení motorového prostoru a strojovny na pravoboku, což sice snížilo náklon, ale také usmrtilo několik stovek námořníků, kteří nebyli o zaplavování informováni a utopili se.

Ve 14:02 zbýval z Jamata jen hořící zdemolovaný vrak, zatímco křižník Jahagi, který byl doslova rozstřílen na kusy dvanácti bombami a sedmi torpédy, pozvolna mizel pod hladinou. Admirál Itó v tu chvíli nařídil posádce opustit loď, neboť loď byla neovladatelná a po můstku začaly znít alarmy upozorňující na kritickou teplotu zásobníků munice pod předními věžemi, kde zuřily silné požáry-detonace byla jen otázkou času a zaplavení zásobníků mořskou vodou nepřipadalo v úvahu kvůli zaplaveným pumpovacím stanicím. V tu chvíli zahájily torpédové Avengery finální útok. Salva torpéd zasáhla Jamato do levoboku – náklon byl tak strmý, že torpéda zasáhla odkryté dno lodi. Náklon lodi začal být nekontrolovatelný a ve 14:20 už byla loď nakloněna natolik, že z paluby začaly do vody padat zbývající protiletecké kanóny. O tři minuty později se japonská vlajková loď převrátila úplně, dělové věže vypadly ze svých uložení a vzniklý podtlak vody vtáhnul pod vodu velké množství trosečníků, kteří se snažili odplavat do bezpečí. Když pak náklon dosáhl zhruba 120°, přední muniční sklady explodovaly. Následovala gigantická detonace, která vytvořila masivní hřibovitý oblak kouře, jenž dosáhl do výšky až 6 km a byl viditelný i ze 160 km vzdáleného ostrova Kjúšú. Exploze doslova roztrhla trup lodi vejpůl a podle některých přeživších byla natolik silná, že zničila i několik amerických letadel kroužících okolo.

80-G-320642

Od začátku útoku ve 12:37 do exploze ve 14:23 byla Jamato zasažena alespoň jedenácti torpédy a šesti bombami. Z posádky 3332 mužů přežilo pouhých 267. Mezi mrtvými byl i admirál Itó a kapitán lodi Kosaku Aruga, kteří se dobrovolně rozhodli jít ke dnu i se svou lodí…

 

Autor: RayPall

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace