77 mrtvých a 543 zraněných po havárii ukrajinského Su-27 před 15 lety

77 mrtvých a 543 zraněných po havárii ukrajinského Su-27 před 15 lety
Popisek: Su-27 se řítí k zemi
28 / 07 / 2017, 13:30

27. července roku 2002 se na letecké show na letišti Sknyliv nedaleko ukrajinského Lvova odehrála tragédie, na jejímž konci bylo 77 mrtvých, 543 zraněných a 100 hospitalizovaných.

Letecká přehlídka k 60. výročí vzniku ukrajinského 14. leteckého sboru měla být velkou show pro více než 10 000 diváků. Ve 12:52 onoho osudného dne se ale odehrála tragédie, která se stala největší leteckou katastrofou při leteckých show. Ukrajinský Su-27 Flanker pilotovaný zkušenou posádkou se po složitém a nenacvičeném manévru přiblížil k zemi, kde levým křídlem zavadil o přistávací dráhu. Pilot letadlo zvedl, ale zachytil o stojící Iljušin Il-76MD a neřízený stroj se poté zřítil mezi diváky.

Oba piloti se katapultovali, a narozdíl od mnoha diváků na zemi, havárii přežili. Po katastrofě se piloti vyjádřili, že letecká mapa, kterou obdrželi, se lišila od skutečného uspořádání letišti Sknyliv, kde jim byl před show zamítnut další zkušební let. Přestože hlavní příčinou havárie bylo porušení letového plánu samotnými piloty Flankeru, k tragédii přispěly i další faktory na straně organizátorů, jako malá letová zóna, či puštění diváků do těsné blízkosti probíhajících letů.

24. června 2005 vojenský soud odsoudil pilota Volodymyra Toponara (který vždy tvrdil, že havárie je způsoben technickými problémy a chybným letovým plánem) a druhého pilota Jurije Yegorova na 14 a 8 let do vězení. Jegorov byl po milosti tehdejšího ukrajinského prezidenta Juščenka propuštěn v roce 2008. Mimo pilotů byl odsouzen i velitel jednotky generálmajor Anatolij Treťjakov na 6 let, a osoba, která měla na starosti leteckou bezpečnost na 4 roky. 

Zdroj: The Aviationist

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace