A-10 Warthog: Legendární letoun, který se nejdřív nelíbil. Součástí výzbroje má zůstat až do roku 2035

A-10 Warthog: Legendární letoun, který se nejdřív nelíbil. Součástí výzbroje má zůstat až do roku 2035
Autor fotografie: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: A-10 Warthog nad Afghánistánem
30 / 04 / 2022, 17:00

Fairchild-Republic A-10 Thunderbolt II je americký vojenský jednomístný, dvoumotorový proudový letoun určený k poskytování přímé palebné podpory (Close Air Support, CAS) jednotkám pozemních sil (ničení tanků, obrněných vozidel a dalších pozemních cílů). Rovněž může působit jako předsunutý letecký návodčí a navádět jiné letouny na pozemní cíle.

A-10 Warthog (,,prase bradavičnaté"), dnes již legendární letoun, v době svého vzniku budil nadšení, ale také neskrývaný odpor kvůli jeho netradičnímu designu. Také se zpočátku nevěřilo v jeho schopnosti. Za dobu, kdy je letoun ve službě, se však nesmazatelným písmem zapsal do historie, a i dřívější pochybovači uznávají, že stroj si právem vydobyl respekt. Je to první typ letounu letectva USA od počátku navržený pro plnění úkolů přímé palebné podpory. 

Během války ve Vietnamu se názorně ukázalo, že jsou americká letadla poskytující pěchotě blízkou palebnou podporu velmi zranitelná. Američané ztratili v této válce stovky letadel A-1 Skyraider, ale i moderních vrtulníků AH-1 Cobra. Stroje Američané neztráceli ve vzdušných soubojích, ale Achillovu patu představovala protivzdušná obrana nepřítele. USA proto chtěly na nepříznivou situaci adekvátně reagovat a začaly požadovat zkonstruování takového letounu, který by byl dobře vyzbrojený, mít schopnost ničit nepřátelské tanky, dělostřelecké baterie a také opevnění. Letoun měl mít též vysokou schopnost přežití, snadnou údržbu a nízké pořizovací náklady.

A10

                   A-10 Thunderbolt II v letu s plnou výzbrojí (Foto: Wikimedia Commons, volné dílo)

 

Všechny tyto a další požadavky byly 6. března 1967 zaslány do 21 firem, které měly předložit své návrhy na nové letadlo. Program dostal označení A-X (Attack-Experimental), což byla zkratka pro projekt ,,útočně-experimentálního" letadla. V následujících letech byly požadavky ještě upravovány, na základě čeho předložilo v roce 1970 své návrhy 6 společností. Do užšího výběru se nakonec dostaly firmy Fairchild-Republic a Northrop, které získaly zakázku na stavbu prototypů. Nakonec se do projektu pustila společnost Fairchild-Republic.

První let proběhl v roce 1972, stroj byl zařazen do služby o pět let později. Na své první nasazení si musel stroj počkat až do začátku 90. let, kdy se zúčastnil operace Pouštní bouře. Zde zaznamenaly letouny velmi vysokou procentní úspěšnost při plnění jednotlivých misí, nalétaly celkem 8 100 misí, zničily 987 tanků, 926 dělostřeleckých baterií, 501 obrněných transportérů, 72 bunkrů a množství jiných pozemních cílů. Naopak irácké protivzdušné obraně se podařilo sestřelit čtyři americké A-10, dvě letadla po zásahu raketou země-vzduch havarovala během přistávání a několik jich bylo vyřazeno v důsledku velkého poškození.

Ostatně A-10 byly hojně využívány v novodobých konfliktech. Jiné operační nasazení tak představovala válka v Afghánistánu, která začala v roce 2001, o dva roky později čekaly na A-10 mise v rámci bojů v Iráku, v roce 2011 se stroje zúčastnily útoků na pozemní jednotky Kaddáfího v Libyi. Letouny našly uplatnění také v bojích proti Islámskému státu.

Význam A-10 a nasazení však postupně klesá, a to i z důvodu, že piloti A-10 jsou na moderním bojišti vystaveni mnohem většímu riziku než posádky jiných letadel. Dokonce i protivník bez vyspělé protivzdušné obrany, který používá jen raketový komplet odpalování z ramene (jako např. Igla nebo Stinger), je v současnosti pro stroje A-10 velkou hrozbou. Z tohoto důvodu byly letouny A-10 od roku 2001 nasazeny pouze na 20% všech misí přímých podpor pozemních sil. Zbývajících 80% útoků provedly stíhačky F-15E, F-16 a F/A-18 nebo strategické bombardéry, jako jsou B-52 a B-1B Důležité je zmínit, že USAF s letounem nadále počítá i nadále zajišťuje mu pravidelnou podporu a modernizaci.

Od roku 1987 provádí modernizaci letadel A-10 společnost Northrop Grumman, v roce 2005 byla s firmou Lockheed Martin uzavřena smlouva na modernizaci letadel Thunderbolt II do úrovně A-10C. Předmětem modernizačního balíčku bylo hlavně integrace přesných zbraní, jako jsou pumy JDAM a hloubková modernizace kabiny pilota. V červnu 2007 získala společnost Boeing zakázku v hodnotě 2 mld. USD, na jejímž základě má do roku 2018 dodat 242 náhradních křídel. Americké letectvo pak investovalo 880 milionů do modernizace strojů tak, aby podle plánu vydržely ve výzbroji až do poloviny třetí dekády.

Zdroj: historynet.com, Wikipedia

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace