A-12 Avenger II: Z amerického stealth bombardéru měli mít Sověti nahnáno, místo toho se projekt utopil v problémech

A-12 Avenger II: Z amerického stealth bombardéru měli mít Sověti nahnáno, místo toho se projekt utopil v problémech
Autor fotografie: By U.S. Navy - This media is available in the holdings of the National Archives and Records Administration, cataloged under the National Archives Identifier (NAID) 6452075., Public Domain|Popisek: A-12 Avenger II
15 / 04 / 2022, 10:00

Představte si, že máte letadlo podobné bombardéru B-2 na americké letadlové lodi. Během studené války to bylo přesně to, co chtělo americké námořnictvo vzít na Sovětský svaz.

A-12 Avenger II byl stealth bombardér typu létající křídlo, který měl startovat z letadlových lodí. I přes vynaložení 5 miliard dolarů na tento projekt, však nikdy nebylo postaveno jediné letadlo a celý projekt námořní B-2 byl v roce 1991 zrušen.

Video: YouTube

Byla to jedna z největších ztrát času a peněz v historii amerických ozbrojených složek.

Létající křídlo A-12, které mělo nahradit populární A-6E Intruder a startovat z palub letadlových lodí, bylo navrženo pro pronikání hluboko do nepřátelského území, vyhnutí se radarům a likvidaci svých cílů nejnovější přesně naváděnou municí. Program Advanced Tactical Aircraft byl spuštěn v roce 1983.

Letoun měl mít dvoučlennou posádku s pilotem a zbraňovým operátorem/navigátorem. A-12 měl být rychlejší a s větším doletem a dostupem, než A-6 Intruder. Dva proudové motory General Electric mu měly umožnit dosáhnout maximální rychlosti 930 km/h s dostupem 12 kilometrů a doletem 1 500 kilometrů.

Tyto specifikace a schopnosti zaujaly nejen námořnictvo a námořní pěchotu ale dokonce i letectvo. Námořnictvo plánovalo nakoupit 620 kusů, námořní pěchota jich objednala 238 a letectvo zajímalo, zda by mohlo získat až 400 Avengerů.

Projekt Avengeru II se ale stal obětí byrokracie, nesmyslných předpisů, zastaralého systému zadávání zakázek, obecných chyb a chybných výpočtů. Projekt nabral zpoždění 18 měsíců a každé jedno letadlo mělo stát 96 milionů dolarů, tedy o 80 % více než byl původní rozpočet.

Generální inspektor ministerstva obrany provedl na příkaz Kongresu vyšetřování a audit ohledně překročení nákladů a skluzu plánu. Výsledkem bylo doporučení, aby ministr obrany Dick Cheney program zrušil. Cheney oznámil, že nebude žádat další peníze pro dodavatele podílející se na projektu, tedy pro General Dynamics a McDonnell Douglas.

Revizní zpráva zveřejněná v listopadu 1990 odhalila, že náklady, harmonogram a technické problémy v programu letadel A-12 jsou tak rozsáhlé, že program vážně ohrožen. Média ucítila krev a vrhla se na Avengera.

Dodavatelé obvinili armádu z opakované změny designu stroje a uvedli, že zrušení programu by stálo 8 000 pracovních míst. Audit také odhalil praxi, kdy úředníci námořnictva zakrývali technické a konstrukční problémy tím, že neinformovali své nadřízené ani Kongres.

To, co mohlo být skvělé letadlo, které by námořnictvu poskytlo vynikající schopnosti, se stalo obětí nekompetence a neetického chování na straně akvizičního procesu. Avenger II neboli „mstitel“ se nikdy na paluby letadlových lodí nepodíval a projekt byl 7. ledna 1991 zrušen.

Zdroj: 19fortyfive.com

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.