Admirál Dönitz nařídil kapitulaci. Možná porucha vysílačky německého "Moby Dicka" dokonala dílo zkázy

Admirál Dönitz nařídil kapitulaci. Možná porucha vysílačky německého &quote;Moby Dicka&quote; dokonala dílo zkázy
Autor: wikipedia, public domain|Popisek: Fregata Moberly útočí hedgehogem na U-853
25 / 03 / 2020, 16:00

Příběh ponorky U-853 je svým způsobem odpovědí těm, kdo by z pohodlí svých mírových obývacích pokojů nabyli dojmu, že koncem války již není třeba střílet. Že zabíjení lidí v situaci, kdy je o výsledku, jak s učebnicí dějepisu v ruce po desetiletích víme, rozhodnuto, je zbytečné a vlastně nehumánní. U-853 byla potopena den před německou kapitulací. Její velitel buď nedostal, nebo nerespektoval Dönitzův rozkaz ukončit ofenzívní akce a ještě 5. května 1945 potopil mezi New Yorkem a Bostonem americkou uhelnou loď. Vzápětí byla ponorka sama zničena a zahynulo všech 55 členů posádky.

U-853 byla ponorkou typu IXC/40 a vstoupila do služby 25. června 1943. Šlo o člun s výtlakem 1144 tun na hladině a 1257 tun pod hladinou, dlouhý 76,76 m, schopný vyvinout rychlost 18,3/7,3 uzlu, snesla ponoření až do 230 m, a s dosahem až 25650 km byla schopna operovat u východního pobřeží Spojených států. Nesla 22 torpéd pro čtyři příďové a dva záďové torpédomety, účinné 105mm palubní dělo a standardní protiletadlové zbraně.

První mise probíhala v květnu a červnu 1944. Jejím cílem bylo... sledovat počasí. Mj. i vyhodnocováním počasí v Atlantiku se německé velení snažilo předpovědět, kdy přijde očekávaná invaze západních spojenců do Evropy. Během mise odrazila útok tří Swordfishů z tzv. "obchodních letadlových lodí" (Merchant Aircraft Carrier, MAC), což byly upravené dopravní lodě a tankery, které posilovaly protiponorková opatření atlantských konvojů. Všechny letouny byly zasaženy její palbou, a jeden byl po návratu na loď odepsán jako neopravitelný.

Proti těmto "meteorologickým ponorkám" byla speciálně ustavena stíhací skupina kolem eskortní letadlové lodi USS Croatan, které však právě U-853 dovedně unikala. Posádka Croatanu německé ponorce začala říkat "Moby Dick". Nakonec ji přece jen odposlechem jednoho z hlášení vypátrala a dva Wildcaty ji napadly kulomety, přičemž dva muže zabili a dvanáct zranili - včetně velitele, kapitánporučíka Sommera. Ten však ještě stihl vydat rozkaz k ponoření a bombardéry již vyšly naprázdno. "Moby Dick" unikl a vrátil se na základnu.

Druhá mise již byla ofenzívní, ale neúspěšná. Po návratu byla U-853 vybavena šnorchlem, který umožňoval dobít baterie pod hladinou, což bylo v situaci velmi účinně nasazovaného spojeneckého letectva životně důležité - a především pro operace probíhající v dosahu letounů z pozemních základen. Na svou třetí a poslední patrolu vyplula ponorka pod velením námořního podporučíka Frömsdorfa ve druhé půli února 1945. Zamířila za Atlantik a 1. dubna 1945 jí byl přidělen operační prostor: Mainský záliv. Z hlediska námořního provozu místo více než slibné. Tomu ovšem také odpovídala přijatá protiponorková opatření.

Trochu paradoxně se její první obětí stalo protiponorkové plavidlo. Starý hlídkový člun Eagle Boat 56, který u mysu Elisabeth táhl cíle pro výcvik amerických střemhlavých bombardérů. A přestože byla ponorka napadena torpédoborci, její výskyt v oblasti nebyl potvrzen a podle oficiální zprávy se Eagle Boat potopil v důsledku nehody: výbuchu kotle. Jeho skutečný osud byl zjištěn až v roce 2001 a pozůstalým byla předána Purpurová srdce.

U tohoto mimořádně hubeného výsledku by zůstalo, kdyby velitel ponorky dostal, nebo uposlechl rozkazu, který nechal všem ponorkám Kriegsmarine odvysílat v tu chvíli již říšský prezident Karl Dönitz. Nařizoval zastavit útočné operace a vrátit se na základny. Probíhala jednání o kapitulaci. U-853 však neuposlechla. Namísto toho torpédovala u Point Judith na Rhode Islandu uhelnou loď SS Black Point o výtlaku 5353 BRT, která se tak stala poslední obchodní lodí pod vlajkou Spojených států, jež byla během druhé světové války potopena.

Je pravděpodobnější, že ponorka rozkaz k návratu na základnu nezachytila, než že by se její velitel vzepřel a pokračoval ve válce na vlastní pěst. Jisté je, že tímto útokem, jakkoli stále legitimním, bodl nadporučík Frömsdorf do vosího hnízda. K jeho likvidaci byla ustavena stíhací skupina vedená torpédoborcem Ericsson (DD-440) a složená ze dvou eskortních torpédoborců a fregaty. Ta ponorku ukrytou v hloubce 33 m vypátrala a šestnáct hodin ji zasypávala hlubinnými pumami a minometem Hedgehog. Velitel ponorky zkusil uniknout, vyzkoušel nehybnost, ale proti moderním sonarem disponujícím lodím mu to nebylo nic platné. K torpédoborcům a fregatě se nadto přidaly také dvě vzducholodě, které kromě účinné pomoci při lokalizaci ponorky samy útočily. Ponorka podlehla. Mezi troskami na hladině poté Američané objevili i důstojnickou čepici. Nikdo z posádky nepřežil. 6. května 1945 byly potopeny tři poslední německé ponorky, U-853 byla jednou z nich. Den před kapitulací.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace