Admiral Scheer - Hitlerův ocelový válečník byl pohřben zaživa

Admiral Scheer - Hitlerův ocelový válečník byl pohřben zaživa
Autor fotografie: Autor: U.S. Navy – Official U.S. Navy photo NH 59664 from the U.S. Navy Naval History and Heritage Command, Volné dílo|Popisek: Admiral Scheer
17 / 09 / 2023, 10:00

Německé lodě třídy Deutschland nebyly tak velké nebo těžce vyzbrojené jako konvenční bitevní loď, ale byly mnohem výkonnější než jakýkoli lehký křižník. Měly palebnou sílu, aby se mohly utkat s těžce ozbrojenými protivníky, a rychlost, aby se vyhnuli těm, kterým nemohly vzdorovat.

Mnoho válečných lodí z druhé světové války odpočívá na dně moří, společně s námořníky, kteří šli často ke dnu se svou rozstřílenou lodí. I když se vědcům podařilo najít některé z nejznámějších vraků, stále existují desítky válečných lodí, jejichž přesná poloha není známa.

To ale není případ německé kapesní bitevní lodi Admiral Scheer, jejíž poloha je dobře známá částečně proto, že byla po válce skutečně pohřbena, téměř jako stará vikingská loď.

Německá Kriegsmarine nebyla schopná dokončit opravy a loď zůstala v přístavu v závěrečných měsících druhé světové války. 9. dubna 1945 byl Admiral Scheer cílem bombardérů Royal Air Force během náletu na přístavní město Kiel. Admiral Scheer, druhá loď ze tří těžkých křižníků třídy Deutschland (Brity posměšně nazývaných kapesní bitevní lodě ) se v přístavu převrhla, mnohokrát zasažena bombami Tallboy. Počet obětí útoku není znám, ale je pravděpodobné, že se mnoha námořníkům podařilo dostat na břeh. RAF se tak konečně pomstila za první sestřel britského letounu, který měl na kontě právě Admiral Scheer, když v roce 1939 kotvil u Wilehmhavenských loděnic.

Plavidlo zůstalo na svém místě i po válce a poválečné Německo nemělo kapacity na jeho vyzvednutí. Admiral Scheer tak byl jednoduše ponechán na místě. Velká část vnitřního přístavu byla zaplněna materiálem z vybombardovaných ruin města a v důsledku toho byla loď místo potopení nebo sešrotování pohřbena pod troskami a zůstala pod čtvrtí Ellerbrek v Kielu dodnes.

Admiral Scheer během své kariéry potopil 14 obchodních lodí, 2 pomocné křižníky a 3 lodě zajal.

Zdroj: 19fortyfive.com, history.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.