Hitlerův korzár - kapesní bitevní loď Admiral Scheer

Hitlerův korzár - kapesní bitevní loď Admiral Scheer
Popisek: Admiral Scheer v Gibraltaru
20 / 12 / 2018, 16:00

Admiral Scheer bylo druhé plavidlo třídy Deutschland, které Němci postavili. Jednalo se o koncept kapesní bitevní lodě (něm. Panzerschiff), tedy o loď, která nesla výzbroj srovnatelnou s těžkými křižníky, nebo bitevními loděmi, avšak pouze v omezeném počtu.

Zároveň loď nebyla příliš dobře pancéřována v zájmu zlepšení rychlosti a zmenšení výtlaku. Konečnou tonáž museli Němci hlídat kvůli omezením, které stanovovala Versailleská mírová smlouva. Takže zkráceně: celý koncept si dával za cíl postavit lodě, které jsou sami o sobě schopny zničit jakoukoliv loď nižší (lehčí) třídy a zároveň by případně dokázala uniknout jakékoliv mocnější lodi, jako byly bitevní lodě.

Admiral Scheer roku 1935

Tento křižník nesl jméno slavného německého admirála Reinharda Scheera, který se utkal v největší bitvě hladinových plavidel v historii, v Bitvě u Jutska kde zabránil katastrofě a zničení velkých bitevních lodí a křižníků německé Hochseeflotte.

Stavba lodi byla zahájena na konci června roku 1931 v loděnici Kriegsmarinewerft ve Wilhelmshavenu, loď byla na vodu spuštěna o dva roky později a plné dokončení a zařazení do služby trvalo ještě další rok. Výtlak lodi téměř odpovídal omezením kterými se "musela" Kriegsmarine, když již ale dále nemělo smysl tajit opravdové rozměry lodi, byla celá třída Deutschland překlasifikována na těžký křižník, to především díky své neobvyklé výzbroji, tedy šesticí 280mm kanonů ve dvou věžích. Jelikož už jsme si ale celý koncept hned na začátku vysvětlili, pojďme přejít na to, jak se lodi Admiral Scheer během války u Kriegsmarine dařilo. Nutno říci, že se jednalo o jednu z nejaktivnějších lodí a její služba byla velmi pestrá.

Admiral Scheers plane.

Scheer se dočkal služby ještě před druhou světovou válkou, konkrétněji - jednalo se o pomoc nacionalistům ve španělské občanské válce. Nejdříve v červenci roku 1936 dostala loď pod velením Wilhelma Marschalla za úkol evakuovat ze Španělska německé obyvatelstvo. V září téhož roku byl Marschall vystřídán kapitánem Ottou Ciliaxem. Od 8.srpna společně se sesterskou lodí Deutschland operoval Admiral Scheer v neutrálních vodách nedaleko břehů republikánské zóny, kde kontroloval konvoje a dovoz válečného materiálu, zbraní a surovin k nepříteli. Po té, co 29. května 1937 zaútočilo republikánské letadlo na křižník Deutschland, rozhodli se Němci oplatit úder vysláním Scheera na ostřelování přístavu Almería. Přesně na výročí bitvy u Jutska, 31. května 1937 připlula loď k přístavu a v 07:29 zahájila palbu na místní pobřežní baterie, lodě kotvící v přístavu a továrny.

Panzerschiff Admiral Scheer (1933)

Kromě dalších několika patrol se však další akce loď nedočkala.

Na počátku druhé světové války byla loď umístěna v přístavu Schillig nedaleko Wilhelmshavenu společně s novou německou lodí, těžkým křižníkem Admiralem Hipperem. 4. září byl přístav a lodě v něm napadeny dvěma letkami britských bombardérů Blenheim, kterým se během dvou vln útoku podařilo shodit několik bomb. První vlna byla překvapivá a Britům se povedlo zasáhnout jednou bombou Admirala Scheera. Bomba nevybuchla a bylo ztraceno pět bombardérů.

psali jsme: Úderná síla německé Kriegsmarine: Bitevní křižník Scharnhorst a Gneisenau

S listopadem roku 1939 přišla výměna kapitánů a zároveň začala modernizace celé lodi. Trup byl přestavěn spolu s velitelským můstkem, byla dodána další děla na protileteckou obranu a začátkem roku 1940 byla loď jak už tu bylo psáno, překlasifikována na těžký křižník. Nedlouho poté se Angličané opět pokusili o útok ze vzduchu, ale taktéž jako při předešlých pokusech, selhali. To už ale loď čekala první bojová akce v druhé světové válce.

Je říjen roku 1940 a Němcům se na všech frontách relativně daří. S tím, že VB vstoupí do války nikdo příliš nepočítal, ale taková byla situace a velení z ní muselo vycházet. Loď přeplula dánskou úžinu a 31. října vplula pod rouškou noci do Atlantiku. Jejím prvním cílem se měl stát konvoj HX-84 který vyplul z Halifaxu - Nového Skotska - (HX-zkratka pro konvoje vyplouvající z Halifaxu, tento byl v pořadí 84).

5. listopadu objevil vyslaný hydroplán Ar 196 ozbrojenou eskortní loď HMS Jervis Bay. Letoun vše nahlásil přes vysílačku korzárovi, který již číhal na připlouvající konvoj,  a tomu už jen zbývalo zahájit palbu na cíl. První salva ze Scheera způsobila vedoucí lodi HMS Jervis Bay velké poškození. Vyřadila kormidlo a téměř zničila elektronické vybavení lodi. Druhá salva zasáhla můstek a usmrtila kapitána lodi Edwarda Fegena. Ten ještě stále netušil, odkud je na něj vedena palba a neměl se svojí malou výzbrojí ani šanci jí opětovat nebo vůbec způsobit svému zatím ještě skrytému nepříteli byť sebemenší poškození. Další salva finálně loď potopila a korzár se mohl vrhnout i na zbytek konvoje, ze kterého se mu podařilo kvůli zdržení s doprovodnou lodí potopit pouze 5 ze 37 plavidel. Přesto se jednalo o úspěch.

psali jsme: David a Goliáš: HMS Glowwormn proti Hitlerovu křižníku

Když 18. prosince Admiral Scheer potopil holandskou obchodní loď která ještě před svým potopením stihla odeslat spojencům nouzový signál, začal hon na německého korzára, který však nakonec Angličané vzdali, navíc se Němcům podařilo v nestřežené chvíli přesunout do Atlantiku i těžký křižník admirál Hipper který měl díky pronásledování Scheera více méně volné pole působnosti. Během ledna 1941 se lodi podařilo zajmout spojenecké lodě o celkovém výtlaku 18,700 tun a na 800 zajatců bylo díky zásobovacím lodím Nordmark, Eurofeld, Storstad a Thor přepraveno do Německa.

V únoru 1941 se korzár přesunul do indického oceánu, kde byl asi 1,900 km od Madagaskaru doplněn municí a zásobami. Od 14 do 21. února se lodi podařilo potopit šest obchodních lodí, nakonec byl však objeven díky hlídkovacímu letadlu z křižníku HMS Glasgow a byl nucen oblast opustit. Nakonec se vrátil do Kielu, a to až o necelé dva měsíce později. Během své první plavby urazil celkem 85,000 km (tedy 46,000 námořních mil) a potopil celkem sedmnáct lodí, tím se loď zapsala na první příčku úspěšnosti v potápění obchodních lodí, kde přetrvala až do konce války. V červnu téhož roku byl vystřídán velitel lodě.

psali jsme: Hitlerův bojovník: Těžký křižník Admiral Hipper

Nyní, když byla společně s lodí Bismarck v květnu 1941 ztracena i zásobovací síť ve středním Atlantiku, nemělo prozatím smysl nasazovat na novou operaci Admirala Scheera nebo jeho sesterskou loď Lützow (Dříve Deutschland, ze strachu nad ztrátou této lodi s takovým názvem ji Hitler raději nechal přejmenovat.) Lodě společně až do září kotvily v Oslu, odtamtud je ale vyhnaly (byť neúspěšné) pokusy spojenců o letecké potopení těchto sesterských lodí. Admiral Scheer zamířil do Swinemünde, kde zůstal až do 21 února 1942.

Co se týče další účasti na různých operací, loď se účastnila útoku na konvoj PQ-17, dále operací Rösselsprung a Wunderland. Po boku dalších velkých plavidel jako Prinz Eugen, Admiral Hipper nebo Tirpitz se snažila působit spojencům co největší ztráty. Vyplula na několik úspěšných operací i Severního moře. Roku 1945 sloužila především k přepravě válečných uprchlíků a její osud byl zpečetěn 6 dubna 1945, kdy na Kiel zaútočily bombardéry RAF a poté, co byl Admiral Scheer zasažen pěti bombami Tallboy se obrátil přes bok a zůstal tak až do jeho finálního rozebrání na součástky, které proběhlo po válce. 

 

Zdroj: Kriegsmarine.cz

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace