Aerosaně Tatra V855 měly být nacistickou odpovědí na sovětská sněžná vozidla

Aerosaně Tatra V855 měly být nacistickou odpovědí na sovětská sněžná vozidla
Autor: CC-BY-SA 3.0, CC BY-SA 3.0 de|Popisek: Aerosaně Tatra
17 / 10 / 2020, 16:30

Když nacisté čelili Generálovi Zimě na sněžných pláních Sovětského svazu, padlo rozhodnutí vyvinout sněžné aerosaně. Údajně si jejich vývoj objednal přímo Adolf Hitler a stavbou byla pověřena společnost Tatra.

Aerosaně Tatra byly objednány ve dvou prototypech (vznikl pouhý jeden stroj v roce 1942) a nikdy se nedočkaly sériové výroby nebo bojového nasazení.

Video: YouTube

Hitlerovy sáně vycházely z osobního vozidlu Tatra 87 a měly zajistit německým jednotkám lepší schopnost pohybu na zamrzlých a zasněžených bojištích východní fronty. Motor z Tatry 87 byl zážehový vzduchem chlazený osmiválec o objemu 2 968 cm3 a výkonu 100 koní, který umožnil prototypu během testů dosáhnout rychlosti 80 km/h (plánovaná rychlost byla až 130 km/h).

Motorem poháněl tlačnou vrtuli a přídavný pohon zajišťoval tlačný buben, který měl pomáhat i s bržděním více než dvoutunové konstrukce, či pohybem v těžkém terénu. Pohyb saní se řídil dvěma volanty, kdy jeden ovládal pohyb obou párů lyží do stran a druhý sloužil k jejich naklápění.

Aerosaně Tatra měly být schopné převážet 4 osoby včetně řidiče. Německé jednotky se jich ale vzhledem k vývoji na frontě nedočkaly a musely i nadále využívat kořistní sovětskou techniku.

Prototyp se zachoval a je vystaven v Kopřivnici


Zdroj: Dark Roasted Blend, Technické muzeum Tatra Kopřivnice

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace