Akorát tak na parádu: Maďarský tank Turán inspirován Škodou neuspěl

Akorát tak na parádu: Maďarský tank Turán inspirován Škodou neuspěl
Autor: Lissák Tivadar CC BY-SA 3.0|Popisek: Tank Turán
08 / 06 / 2020, 16:30

Turán byl maďarský střední tank ve druhé světové válce. Vycházel z designu prototypu československého středního tanku T-21, který byl vyroben Škodovými závody. Tank Turán se vyráběl ve dvou variantách - 40M a 41M. Třetí, 43M Turán, existovala také, ale nedostala se do výroby.

Během druhé světové války disponovalo Maďarsko středním tankem Turán, který designově vycházel z designu prototypu československého středního tanku T-21, a za jehož vývojem stály Škodovy závody.

Před druhou světovou válkou používala maďarská armáda importované tanky z různých zemí, jako například z Itálie. Italské dodávky zahrnovaly počátkem 30. let 5 kusů tanků Fiat 3000 a v letech 1935-1936 Maďarsko dostalo 151 tančíků L3/33 tvořící základ maďarských tankových sil. Maďarsko činilo pokusy postavit před válkou vlastní tank, ale toto úsilí nedopadlo, jako v případě lehkého tanku 38.M Toldi podle představ politických a vojenských špiček.

V roce 1940 byla uzavřena smlouva mezi Maďarském a společností Škoda v hodnotě 6 750 000 korun, která zahrnovala licenci na prototyp středního tanku Škoda T-21, který byl dokončen v roce 1937, nicméně ve výběrovém řízení neuspěl. Maďarům se však jeho design líbil a Škoda nakonec prodala licenční smlouvu na výrobu neomezeného počtu tanků T-21 pod označením Turán. Bylo však nutno přidat silnější pancéřování a zakomponovat další úpravy.

Už v roce 1941 byl na světě první maďarský prototyp a ještě ve stejném roce zahájena výroba tanku, který dostal označení 40M Turán. Korba tanku měla hranaté tvary, ocelové pláty byly spojeny nýty. Osádku tanku tvořilo 5 lidí. Pohon vozidla zajišťoval motor Manfréd Weiss o výkonu 260 koní. Maximální rychlost činila 47 km/h (na silnici) a dojezd 165 km. Pokud hovoříme o výzbroji, tu tvořil jeden kanon 41.M ráže 40 mm, sekundárními zbraněmi byly pak dva kulomety 34/40.M ráže 8 mm. Celkem bylo vyrobeno 285 této verze.

V roce 1941 prošel tank modernizací, jejímž výsledkem byl tank 41.M Turán II, který měl mohutnější věž, v němž byl instalován krátký kanon 41.M ráže 75 mm. Nicméně výkon zbraně můžeme označit proti moderním tankům jako nedostatečný. Celkem bylo vyrobeno 139 kusů tanku 41.M Turán II.

Maďaři zvažovali výměnu výzbroje, aby kanon měl větší účinnost v boji a vznikl tak další typ tanku s označením zvaný 43.M Turán III, který měl být vyzbrojen novým výkonným kanonem 43.M ráže 75 mm. Tímto kanonem pak měly být vyzbrojeny i všechny stávající tanky Turán. Nicméně v prosinci 1943 vznikl pouze jeden prototyp a vozidlo se nedostalo do výroby. Stejným neúspěchem skončilo i přezbrojování stávajících tanků Turán. Proto tanky Turán na bojišti měly nízkou efektivitu zejména proti sovětským tankům T-34, které předčily Turán v mnoha dalších ohledech.

Tanky Turán byly v roce 1942, kdy začaly přicházet na frontu, již zastaralé. Nedokázaly čelit sovětským tankům T-34, které nad nimi měly značnou převahu jak ve výzbroji a v pasívní ochraně, tak i v pohyblivosti a v manévrovatelnosti. Tomu odpovídala i úspěšnost, či spíše neúspěšnost jejich nasazování do bojů.

 

Zdroj: National Interest, Wikipedia

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace