Alligator měl zachraňovat lidské životy, nakonec bojoval proti Japončíkům v Pacifiku

Alligator měl zachraňovat lidské životy, nakonec bojoval proti Japončíkům v Pacifiku
Autor: Public domain, via Wikimedia Commons|Popisek: LVT-2
08 / 02 / 2020, 10:00

Sláva vozidel LVT za druhé světové války má původ v záchranném vozidle známém jako „Aligátor“, navrženém americkým inženýrem Donaldem Roeblingem.

Ten jej navrhl v roce 1933 jako záchranné vozidlo, které mělo být používáno v rozsáhlých bažinatých oblastech Floridy (jako jsou známé Everglades). Jeho robustní konstrukce a obojživelné vlastnosti byly pro tento účel ideální.

Když armáda Spojených států vyhodnotila hodnotu takového stroje pro válku v Pacifiku, dohodla se s Roeblingem o úpravě jeho návrhu pro vojenské použití. V květnu 1940 byl připraven první prototyp s motorem Mercury 94K. Jakmile bylo k dispozici více finančních prostředků, druhý kus poháněný motorem Lincoln-Zephyr, absolvoval zkoušky na konci léta téhož roku.

Alligator byl přijat do služby a v roce 1941 byla zahájena sériová výroba ve firmě Food Machinery Corporation prvními 200 objednanými vozidly. Po prvních bojových zkušenostech byly na vozidla namontovány čtyři kulomety pro zajištění obrany.

Do konce roku 1942 bylo vyrobeno asi 1 225 strojů řady LVT-1.

Alligatory nebyly pancéřovány vzhledem k původnímu úmyslu využívat je v druhé linii, ale posádky si stroje dovybavily dodatečným přivařeným pancířem o tloušťce 9 mm. Takto vybavené stroje bojovaly u Tarawy, kde jich v první, druhé a třetí vlně vylodění bylo více než 260, a zajišťovaly neustálé zásobování municí, posilami a převozem zraněných zpět. Do konce roku 1943 bylo asi 200 posláno do britské armády za účelem přípravy na budoucí operace ve Francii a Nizozemsku. Většina strojů se postupně vyřazovala již před rokem 1945.

LVT-2 reznoucí v Pacifiku

Verze LVT-2 byla vyvinuta na základě požadavků USMC o pancéřovanou a vyzbrojenou verzi. Food Machinery Corporation uvažovala o výzbroji kulomety, Borg-Wagner vybavila svůj Model A odnímatelnou věží z tanku M3 Stuart s dělem ráže 37 mm. Zvítězil koncept původního výrobce FMC, ale nakonec kvůli obavám ze střetů s japonskými tanky i FMC vybavilo LVT-2 věží z tanku M5A1 s dělem M6 ráže 37 mm a stroj získal pancéřování a tloušťce od 6 do 12 mm.

Od prosince 1943 do roku 1944 bylo vyrobeno 510 strojů LVT-2.

 

Zdroj: tanks-encyclopedia.com

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace