Američané jim nerozuměli, Sověti je milovali - Airacobry s rudou hvězdou excelovaly

Američané jim nerozuměli, Sověti je milovali - Airacobry s rudou hvězdou excelovaly
Autor: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: P-39 Airacobra v SSSR
05 / 09 / 2021, 14:00

P-39 Airacobra je asi nejméně oblíbeným americkým stíhacím letounem druhé světové války sloužícím v americké armádě. Stroj, který se nikdy nemohl srovnávat s populárními a výkonnými stroji P-51 Mustang, nebo P-47 Thunderbolt, byl ale oblíbeným stíhacím letounem sovětských pilotů.

Přesto to byli piloti podceňovaných P-39 Airacobra, ne populárních Thunderboltů či Mustangů, kteří dosáhli nejvyššího skóre sestřelů všech pilotů, kteří létali během druhé světové války s americkým válečným letadlem. Tato skutečnost není známá možná právě proto, že tito piloti Airacober měli na křídlech rudé sovětské hvězdy.

video: youtube

Společnost Bell Aircraft Corporation, která byla založena v roce 1935, byla známá svými nekonvenčními návrhy, jako například těžký letoun Airacuda, určený k likvidaci nepřátelských bombardérů, který se objevil i na obálce časopisu sci-fi.

6. dubna roku 1939 společnost Bell dostala do vzduchu prototyp stíhacího letounu revolučního vzhledu XP-39. Stroj, který byl patrně jako první na světě postavený tak, aby byl schopen pojmout obrovský kanón Oldsmobile T9 ráže 37 milimetrů, který střílel skrz hřídel vrtule.

video: youtube

Tento kanón měl kalibr, který byl na počátku 2. světové války běžně používán tanky! Jedna rána granátem tohoto kalibru a nepřátelský letoun se řítil k zemi. P-39 nesl také dvě dvojice kulometů ráže 12,7 a 7,62 mm v křídlech.

Pro sovětské piloty vyráběná varianta měla označení P-39Q a v jejím kokpitu se objevovala sovětská esa jako Pokryškin, Bobrov, Glinka a další.

Z celkového počtu 9 558 strojů jich Sovětský svaz odebral 4 578.

Technická data

  • Posádka: 1
  • Rozpětí: 10,36 m
  • Délka: 9,19 m
  • Výška: 3,63 m
  • Prázdná hmotnost: 2540 kg
  • Vzletová hmotnost : 3530 kg
  • Pohon: kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec Allison V-1710-63 o výkonu 988 kW
  • Maximální rychlost: 612 km/h ve výšce 3350 m
  • Dolet: 2360 km (s přídavnou nádrží s kapacitou 283 l při rychlosti 256 km/h)
  • Dostup: 10 650 m
  • Počáteční stoupavost: 1220 m/min

Výzbroj

  • 1 × kanón Oldsmobile M4 ráže 37 mm s 30 náboji
  • 2 × synchronizovaný kulomet M2 Browning ráže 12,7 mm v trupu (200 nábojů na hlaveň)
  • 4 × kulomet Browning ráže 7,62 mm v křídlech (1000 nábojů na hlaveň)

Zdroj: RealClear Defence

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace