Autor fotografie: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: M6
I Američané zkonstruovali během druhé světové války těžký tank. Ten již do bojů nezasáhl.
Američané a těžký tank, zdánlivě ,,nekompatibilní" rovnice, nicméně nutno dodat, že těžkých tanků Američané skutečně vyvinuli několik, ale nezasáhli do boje, nezačala u nich ani sériová výroba, a většinou bylo vyrobeno příliš málo kusů, aby tanky mohly na bojišti představovat ,,rozdílovou" zbraň.
Už jsme hovořili v jednom z předchozích článků o těžkém tanku M103, jenž spatřil světlo světa v začínající studené válce, v případě M6 se jednalo o tank, který byl zkonstruován během druhé světové války.
Tank byl vyvíjen od roku 1940, tedy v době, kdy USA ještě nevstoupily do války, a vývoj byl ukončen v roce 1942. Cílem projektu nového těžkého tanku bylo přinést na bojiště vozidlo o hmotnosti nejméně 50 tun, dobře vyzbrojené a pancéřované. Prototyp nesl označení T1.
Osádku 57tunového tanku tvořilo 6 mužů. Vozidlo poháněl motor Wright R-1820 G-200 o výkonu 825 koňských sil. Maximální rychlost činila 35 km/h a dojezd 180 km. Výzbroj tvořilo dělo M7 ráže 76,2 mm a dělo M5 ráže 37 mm. Sekundární výzbroj zajišťovaly 2 kulomety M1919 Browning.
M6 se nikdy nedostal na bojiště, hlavní limitací totiž byla jak logistická náročnost na lodní prostor, který by si takový tank vyžádal při transportu na zámořská bojiště (dvojnásobný oproti tanku M4 Sherman), tak očekávané problémy které by dotyčné vozidlo muselo překonávat při útočných operacích vzhledem ke své hmotnostní nekompatibilitě s existujícím ženijním vybavením US Army.
I když však bylo vozidlo připravené k sériové výrobě, americké ozbrojené síly o ně ztratili zájem. Výhody tanku M6, jako například silnější pancéřování a o něco výkonnější zbraně, byly částečně vykompenzovány technickými a designovými potížemi, hmotností, nedostatečnou spolehlivostí, a již zmíněnými logistickými problémy.
Nepřekvapí tedy, že koncem roku 1944 byl M6 prohlášen zastaralým vozidlem. V letech 1940-1943 se vyrobilo pouze 40 vozidel. Všechny tyto tanky byly postupně sešrotovány až na jeden, který byl vystaven v muzeu v Aberdeenu.
Zdroj: history.com