Americká armáda chtěla pro boj se SSSR zabijácké letadlo s jaderným pohonem

Americká armáda chtěla pro boj se SSSR zabijácké letadlo s jaderným pohonem
Autor: Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported|Popisek: Letecké jaderné reaktory projektu ANP
10 / 04 / 2022, 10:00

Studená válka dala vzniknout mnoha šíleným nápadům, jak bojovat proti SSSR. Atomový věk na začátku studené války byl dobou, kdy se jaderná energie zdála být vstupenkou do budoucnosti neomezených možností.

Spojené státy po roce 1945 zkoumaly všechny druhy konceptů jaderného pohonu. Některé, jako námořní reaktory pro ponorky a lodě, se ukázaly jako revoluční a účinné. Jiné koncepty se ukázaly jako možné vývoje, ale nepraktické k použití.

Letadlo s jaderným pohonem se jeví jako jeden z nejfantastičtějších nápadů, do kterého byly v rámci programu Aircraft Nuclear Propulsion (ANP) nality miliony dolarů a roky výzkumu, než byl jako nerealizovatelný ukončen.

Američtí inženýři přišli na to, jak namontovat reaktor do letadla a zajistit, aby generoval tah bez usmažení posádky. Američtí vůdci ale nedokázali přijít na to, jak to zaplatit nebo na co to potřebují. Dnes program ANP připomínají třípatrové experimentální reaktory a obří hangáry se zdmi silnými šest stop. V době, kdy byl program zrušen, chystala se příprava jednotek připravených k letu a kostry letadla pro program letových zkoušek. Pochybnosti o budoucnosti pilotovaných bombardérů a obavy z nehod však nákladný program poslaly ke dnu a byl zrušen Kennedyho administrativou počátkem roku 1961.

Největší dodavatel programu, společnost General Electric, vytvořila o projektu 21svazkovou zprávu. Ve svazku APEX-910 „Aircraft Nuclear Propulsion Application Studies“, jsou studie malých, lehkých jaderných motorů pro vše od hydroplánů po rakety a dokonce i vrtulníky!

Aby se mohl malý reaktor dostat do vzduchu, v podstatě jej zbavíte stínění a využijete jeho tepelný výkon k expanzi vzduchu místo spalování paliva k výrobě tahu. Malé stínění ale znamená nebezpečí a ohrožení posádky radiací. GE se rozhodla pro vzduchem chlazené provedení s přímým nebo otevřeným cyklem a v rámci programu ANP byla vyřešena většina problémů se stíněním a instalací, ale pouze pro systémy s otevřeným cyklem. Systémy s uzavřeným cyklem, jako jsou ty na palubách jaderných ponorek, se ukázaly jako příliš obtížné pro tehdejší dobu.

Koncepty a studie jaderných podzvukových letadel zahrnovaly nákladní letoun, hydroplán a bombardér - obrovský dvoupodlažní nákladní derivát stroje Convair C-99 ze strategického bombardéru B-36, proudový hydroplán Martin P6M SeaMaster a strategický bombardér Boeing B-52.

Nadzvukové koncepce využívaly zvýšení výkonu jaderných motorů ve vysokých rychlostech a nadmořských výškách. Konstruktéři uvažovali o nadzvukovém bombardéru B-70 pro jaderný pohon, ale zjistili, že zvýšení výkonu nepřeváží nad přidanou hmotností a složitostí.

Zajímavý koncept stroje „Hunter-Killer“ byl obrovské a velmi rychlé letadlo. Jednalo se o systém schopný ničit nepřátelské strategické zbraně, jako jsou ICBM, letadla dlouhého doletu a jejich základny. Požadavky mise definovaly letadlo jako „vzdušnou útočnou ponorku dosahující rychlosti Mach 3“, která je schopná být ve vzduchu po dlouhou dobu, proniknout na nepřátelské územím buď na úrovni moře nebo ve vysokých nadmořských výškách a vysokých rychlostech s výzbrojí o hmotnosti až 45 tun.

Mezi další koncepty patřily například rakety s jaderným pohonem či průzkumný dron ACA-8 s jaderným pohonem z roku 1954, společnost Goodyear přišla s jadernou vzducholodí a vrcholem byla meziplanetární kosmická loď od GE s pohonem na tekutý vodík a s 21 reaktory.

Budoucnost neomezených možností mělo přinést využití jádra.

Zdroj: 19fortyfive.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace