Americká bitevní loď s jadernými raketami Regulus II měla likvidovat sovětského nepřítele

Americká bitevní loď s jadernými raketami Regulus II měla likvidovat sovětského nepřítele
Autor fotografie: Redakce/Filip Klasna|Popisek: Bitevní loď USS Iowa
28 / 05 / 2023, 10:45

Druhá světová válka změnila války na moři a vládcem oceánů se stala letadlová loď. Bitevní lodě zamířily buď do šrotu (jako v případě Velké Británie), nebo rezivěly zakotvené v rezervních flotilách (USA).

Krátce po začátku války v Koreji se ale ukázalo, že obojživelný výsadek potřebuje stále velká děla bombardující nepřátelské pobřeží a tak čtyři bitevní lodě třídy Iowa, které byly od druhé světové války nečinné, byly krátce reaktivovány, aby poskytly palebnou podporu silám OSN a po skončení války byly znovu vyřazeny.

Pro některé plánovače námořnictva ale byly bitevní lodě opět v módě. Docházelo k častým pokusům vrátit je do činné služby. Zde jsou příklady několika projektů, které vznikly na rýsovacích prknech, ale dál se nedostaly.

Nukleární bitevní loď:

V roce 1958 navrhlo námořnictvo provést generální opravu lodí třídy Iowa odstraněním všech 16 palcových děl a jejich nahrazení protiletadlovými a protiponorkovými střelami.

Nové bitevní lodě s řízenými střelami by také nesly čtyři řízené střely Regulus II, z nichž každá by mohla srovnat se zemí tisíc mil vzdálené město s jadernou hlavicí více než 100krát silnější, než byla bomba použitá na Hirošimu.

Výsledkem by jistě byla nejvýkonnější bitevní loď všech dob, ale projekt byl zcela neefektivní. Koncepce předpokládala, že 2 000 námořníků by muselo vplout do nepřátelských vod v drahém, více než 260 metrů dlouhém plavidle, aby zaútočili na pouhé čtyři cíle jadernými zbraněmi. Bombardér letectva mohl zaútočit na stejný počet cílů, na větší vzdálenost a s méně než 12 členy posádky a ve stejné době se na americké ponorky dostaly balistické střely Polaris. Koncept jaderné bitevní lodi byl mrtvý.

Obojživelná bitevní loď:

V roce 1961 by nový návrh využil bitevní lodě třídy Iowa ke zvýšení schopnosti námořnictva nést pozemní jednotky. Zadní věž a její tři 16palcová děla by byla odstraněna. Na jejím místě by byl hangár a letová paluba schopná nést 30 vrtulníků.

Loď by také nesla 14 vyloďovacích člunů, aby mohly tanky a vozidla na břeh. Přibylo by ubytování pro 1 800 mariňáků. Navíc lodi pořád zůstalo 6 děl ráže 406 mm na zajištění bezpečí vyloďujících se mariňáků.

Přestavba a provoz by však stále byly drahé a námořnictvo mělo mnoho přebytečných letadlových lodí, které bylo možné levněji přeměnit na obojživelné platformy. Další mrtvý koncept.

Bitevní loď pro konec 20. století:

Když se Iowy vrátily díky Reaganovi na moře v 80. letech minulého století, měla po úvodním přezbrojení následovat druhá fáze. Ta zahrnovala odstranění zadní 16palcové dělové věže. Na jejím místě by byla postavena převislá letová paluba a dva skokanské můstky směřující dopředu, které by umožnily vzlet mariňáckých Harrierů, kterých by inovovaná Iowa nesla až 20. A to není zdaleka vše. Mezi dvěma skokanskými můstky by se nacházelo velké množství raketových sil pro střely Tomahawk.

Opět ale převážila neefektivita řešení, kdy Harriery zamířily na lodě třídy Tarawa a rakety nesl každý torpédoborec.

I proto se nyní můžete potkat se těmito nádhernými loděmi v jejich inovované podobě z dob přestavby v 80. letech minulého století, kdy byla jejich výzbroj doplněna o střely Tomahawk a Harpoon. USS Iowa potkáte zakotvenou v Long Beach, USS Missouri kotví v Pearl Harboru kousek od „plačící“ USS Arizona, USS Wisconsin můžete navštívit v Norfolku a konečně USS New Jersey je možné navštívit v Camdenu.

Zdroj: 19fortyfive.com, US Navy

Tagy článku

-->