Americká superstíhačka měla ,,lovit" sovětské bombardéry. Nakonec vůbec nevzlétla

Americká superstíhačka měla ,,lovit&quote; sovětské bombardéry. Nakonec vůbec nevzlétla
Autor: Public domain|Popisek: XF-108 Rapier
15 / 06 / 2019, 13:00

,,Superstíhačka" XF-108 Rapier měla být v 50. letech americkým trumfem nad Sověty.

V padesátých letech byla studená válka v ,,horké fázi" a oba globální soupeři - USA i Sovětský svaz - se snažily proti sobě usilovně zbrojit.

Padesátá léta také přinesla v leteckém průmyslu poměrně velké změny, především vzestup tryskového pohonu. To vedlo Američany k nápadu zkonstruovat proti svému nepříteli ,,superstíhačku", která měla zneškodňovat sovětské bombardéry.

psali jsme: Obojživelné sovětské letadlo Bartini VVA-14

Návrh výkonného stroje nesl název XF-108 Rapier a pracovala na něm známá letecká společnost North American, která stála například za vývojem slavné stíhačky P-51 Mustang. Rapier měl být podle plánů svých designerů především ,,super rychlý". Měl létat na dlouhé vzdálenosti rychlostí přesahující více než třikrát rychlost zvuku, a tak si získat výhodu nad sovětskými bombardéry, které měl sestřelovat, a jež měly v době vyhrocené fáze studené války ohrožovat jadernými zbraněmi USA a jejich spojence.

Podle představ amerických leteckých sil měl  XF-108 doprovodným stíhačem strategického bombardéru XB-70 Valkyrie, který vyráběla taktéž společnost North American v 50. letech. Tento bombardér byl schopen dosáhnout rychlosti Mach 3 (jeho maximální rychlost byla 3 300 km/h).

psali jsme: Nikdy ho nenasadili do boje. Americký strategický bombardér Convair B-58 Hustler byl ,,krásným" omylem

Aby North American učinila plánovanou super stíhačku ještě silnější, instalovala do stroje radar AN/ASG-18 a sledovací zařízení. Primární zbraní XF-108 byla raketa GAR-9 missile, která měla dolet více než 100 mil a mohla letět rychlostí přesahující více než šestkrát rychlost zvuku. Rychlost samotného stroje pak měla ,,obstarat" dvojice motorů General Electric J93-GE-3AR s řízenými vstupy vzduchu v kořenech křídel. Maximální rychlost Rapieru byla projektována na zhruba 3 200 km/h, přičemž dolet stroje měl být okolo 4 000 km.

Koncem padesátých let byl prototyp hotový a stroj měl v roce 1961 vzlétnout. Hlavním problémem však byla celková nákladnost super stíhačky (nakonec byly vyrobeny pouze dva prototypy) a rovněž sovětský plán, který počítal s vyvíjením a zdokonalováním mezikontinentálních balistických raket. Proti těmto raketám byl Rapier nakonec nepoužitelný. Původně zamýšlená ,,smrtící" kombinace Rapieru jako doprovodného stíhače  XB-70 Valkyrie se tak ukázala být nefunkční. 

Z těchto důvodů byl posléze projekt XF-108 Rapier zrušen, protože se ukázal být v dané situaci nepotřebným. Stejně zbytečné jako další projekty zajímavých amerických strojů, jako byl například americký strategický bombardér Convair B-58 Hustler.

 

Zdroj: wearethemighty.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace