,,Americký nenažranec" - 710 litrů nádrž, 130 km dojezd! Tento tank u pozemáků pohořel

,,Americký nenažranec&quote; - 710 litrů nádrž, 130 km dojezd! Tento tank u pozemáků pohořel
Autor: US Army (CC BY-SA 4.0)|Popisek: těžký tank M103
25 / 01 / 2020, 17:00

Americký tank M103 byl posledním těžkým americkým tankem, který byl přijatý do výzbroje. I když robustní konstrukce budila v čase studené války respekt, přesto vozidlo mělo řadu problémů.

Po skončení druhé světové války vyvstaly pro USA nové politické a samozřejmě vojenské výzvy. Začínající studená válka přinesla nový tlak na zbrojení dvou supervelmocí, kdy se počítalo s tím, že může vypuknout třetí světová válka.

USA se za druhé světové války soustředily na stavbu především středních tanků (M3 Lee, M4 Sherman, M26 Pershing) a také lehkých. I když konstrukce těžkých tanků nebyla během druhé světové války úplně opomíjena, byl například zkonstruován těžký tank M6, nikdy nebyl nasazen do boje, dále pak T29, který taktéž nezasáhl do bojů či T26 Super Pershing, pozornost Američané směřovali jinam, jak už jsme uvedli.

m103

                               Težký tank M103 v tankovém muzeu v Bovingtonu (flickr.com (CC BY-SA 2.0)

 

Vzhledem k faktu, že Sovětský svaz již za druhé světové války disponoval paletou těžkých úspěšných tanků, z nichž řada zůstávala přirozeně v sovětské výzbroji i po jejím skončení, představovalo to impuls k tomu, aby se v čase rozchodu bývalých spojenců v rámci protifašistické koalice a ve změněných geopolitických podmínkách Američané rovněž pustili do vývoje vlastního těžkého tanku. V té době však ještě zřejmě netušili, že se bude jednat o poslední těžký tank uvedený do výzbroje.

Vývoj nového vozidla je možné datovat rokem 1948. V roce 1951 v době probíhající Korejské války byl udělen kontrakt společnosti Chrysler v hodnotě 99 milionů dolarů na výrobu nového tanku. Záhy byl dokončen první prototyp tanku M103, sériová výroba začala o dva roky později a celkem se vyrobilo 300 kusů vozidla. Na počátku 60. let pak byla schválena konverze vozidel M103A1 na novou verzi M103A2.

Tank o hmotnosti téměř 60 tun bylo 11,33 m dlouhé, 3,20 m vysoké, posádku tvořilo 5 mužů. Operační dosah činil pouze 130 km. Pohonnou jednotku zajišťoval vzduchem chlazený 12 válec Continental AV1790 o výkonu 604 kW. Maximální rychlost tanku byla 34 km/h. Pokud hovoříme o výzbroji vozidla, tvořila ji kanon M58 ráže 120 mm, dvojice koaxiálních kulometů M1919A4E1 a jeden kulomet M2 AA ráže 12,7 mm.

Do výzbroje byl zařazen tank v roce 1957 a vydržel v ní do roku 1974. Stroj používala americká armáda i námořní pěchota. Na tomto místě uveďme, že většina vyrobených kusů sloužila právě u ní, protože pozemní vojsko nemělo o poslední americký těžký tank zájem. V Evropě pak US Army od roku 1958 rozmístila jeden tankový prapor M103. 

S výše uvedeným nezájmem pozemního vojska souvisely problémy, které tank měl. Již jsme zmínili pohonnou jednotku tanku, ta totiž představovala současně Achillovu patu vozidla. Zejména vysoká spotřeba paliva (kapacita nádrže 710 litrů) podstatným způsobem omezovala dojezd vozidla, který činil již zmíněných 130 km. Na začátku 60. let byl původní motor nahrazen úspornější jednotkou Continental AVDS-1790-2A  o výkonu 560 kW. Z Evropy zaznívala i nespokojenost s motorem jako takovým. US Army nebyla spokojena ani se spolehlivostí tanků v ústupových operacích. Další potíže se pak pojily s uskladněním munice, které nebylo vyhovující. Další problémy představovala i nedostatečná prostorová kapacita a komfort posádky. 

Tanky M103 sloužily až do roku 1974, jak už jsme zmínili, většinově v námořní pěchotě. M103 byl jistě zajímavý tank, ale trápilo ho poměrně dost technických problémů, z čehož pramenil také nízký zájem pozemního vojska o něj. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace