AMX-13 - první moderní izraelský tank, v šestidenní válce však zklamal očekávání

AMX-13 - první moderní izraelský tank, v šestidenní válce však zklamal očekávání
Autor: wikipedia CC BY-SA 3.0|Popisek: francouzský lehký tank AMX-13
27 / 07 / 2020, 10:15

Lehký tank AMX-13 byl vyráběn mezi lety 1952-1987. Byl exportován do více než 25 států včetně Izraele, kde byl prvním moderním tankem.

AMX-13 představoval francouzský lehký tank, který se používal převážně k průzkumným účelům. Ovlivnila jej ještě při jeho stavbě válečná doktrina právě skončeného konfliktu. Vyvinuli jej ve francouzském Atelier de Construction d’Issy-les-Moulineaux. První návrh na nové vozidlo byl na světě již v roce 1946 a armáda potřebovala tank, který by byl vzduchem přepravitelný a podporoval výsádkáře, současně měl dobrou mobilitu a terénní schopnosti. V roce 1948 byl postaven první prototyp a o čtyři roky později začala výroba tanku.

Posádku vozidla tvořili tři lidé - řidič, střelec a velitel. Délka tanku činila 4,9 m, hmotnost 17 t. Tank poháněl zážehový osmiválec SOFAM 8Gxb o výkonu 186 kW a stroj mohl vyvinout rychlost 60 km/h. Dojezd byl 400 km. První tanky byly vyzbrojeny kanonem ráže 75mm, pozdější modely pak ráží 90 mm, resp. 105 mm. Poslední jmenovaná ráže byla použita u exportního modelu AMX-13 koncem šedesátých let a kanon byl připevněn ve věži FL-12. Sekundární výzbroj vozidla pak tvořil jeden kulomet ráže 7,62 mm.

amx

                                                           AMX-13 (autor: CC BY-SA 2.0)

 

AMX-13 byl osazen oscilační věží postavenou společností GIAT (dnes zbrojní gigant Nexter), jeho předností byl pevný a spolehlivý podvozek a slušná mobilita. Nevýhodou byl jistě slabý pancíř vozidla. V roce 1966 byly tanky AMX-13 ve francouzské službě vybaveny vysoce explozivní protitankovými hlavicemi (HEAT), jednalo se přesněji o verze AMX-13/90.

O tanky později projevily zájem necelé tři desítky států, do nichž posléze putovaly. Tanky si objednala mimo jiné Argentina, Mexiko, Indonésie, Švýcarsko či Venezuela.

Samostatnou kapitolu představoval Izrael. Právě AMX-13 položily základ moderního izraelského tankového vojska. Do roku 1956 Izrael obdržel 180 tanků AMX-13 jako součást dohody s Francií, která by byla jakousi protiváhou k čilému obchodu Československa s Egyptem, který byl izraelským nepřítelem. Zajímavé je zmínit, že v této době to byla jen Francie, která se nabídla prodat Izraeli vojenskou techniku. Do roku 1967 pak bylo Izraeli dodáno okolo 400 AMX-13, které posléze zformovaly tři prapory, jež aktivně zasáhly na všech frontách šestidenní války v roce 1967.

Tanky AMX-13 se na druhou stranu nepříliš osvědčily v tomto konfliktu, kde Izrael stál proti koalici arabských států. AMX-13 tvořily součást 138. záložní divize, které velel budoucí izraelský premiér Ariel Šaron. Na vině byla nedostatečná palebná síla, a jak už jsme zmínili jinde, i slabé pancéřování, což vozidlo vystavovalo zvýšenému nebezpečí zejména ze strany těžkých tanků T-55 a IS-3, které používala arabská koalice. Můžeme tak říct, že AMX-13 spíše zklamal, a to nejen Ariela Šarona. Po skončení šestidenní války se tak Izrael rozhodl většinu tanků prodat Singapuru.

Přesto se nedá hovořit o tom, že by AMX-13 byl neúspěšný tank. Celkem bylo vyrobeno 7 700 kusů, 3 400 bylo exportováno zahraničním zákazníkům a 4 300 používala francouzská armáda.

 

Zdroj: militaryfactory.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace