Argentinská trefa do černého a hořký konec britské fregaty HMS Ardent

Argentinská trefa do černého a hořký konec britské fregaty HMS Ardent
Autor: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: HMS Ardent
23 / 04 / 2022, 16:30

22. května 1982 byla Argentinci potopena britská fregata HMS Ardent. Jak se vše seběhlo?

F184 byla uvedena do služby 30. října 1977, šlo tedy o úplně novou fregatu typ 21 v domovském přístavu Devonport.  Směr Falklandy vyplula 19. dubna 1982 (operace Corporate) a 21. května stála jako dělostřelecká podpora vylodění při operaci Sutton z Grantham Sound, kdy ostřelovala letiště u Goose Green. Při něm se vylodilo 3. komando a britští parašutisté.

Ztráty na argentinské straně měly dosahovat 8 zajatých. Naopak argentinské pěchotě se podařilo palbou ručních zbraní sestřelit dva vrtulníky, zabít tři členy jejich osádek a jednoho zajmout. Argentinskému komandu se dařilo, když sestřelili Harrier GR.3. Flight Lieutenant Glover se katapultoval, zlomil si ruku a klíční kost, načež byl zajat. Odtransportován byl do nemocnice Comodoro Rivadavia v Argentině.

V té samé době se o leteckou aktivitu pokoušelo i argentinské letectvo, které při ní nakonec ztratilo dohromady 6 padlých pilotů. Jejich velkým úspěchem byl právě útok na HMS Ardent. Posádka měla být podle admirality dobře připravena předchozími cvičeními a zaznamenat při nich četné úspěchy, včetně střelby. Toho dne začala pálit až v 11.00 a admiralita tvrdila, že poškodila na letišti nejméně tři útočné letouny FMA IA-58 Pucará.

Kolem 16.00, když loď přestala se střelbou, se přiblížil těsně nad zemí z jihu přes pevninu Skyhawk a shodil dvě bomby, které dopadly do vody po obou stranách, aniž by vybuchly. Jediný, kdo vystřelil byl 20mm kanón na levoboku, protože varování přišlo pozdě. Následně byly vypáleny tři protiletadlové střely Seacat. V 17.00 dostala loď rozkaz rozptýlit letecké útoky z jihu společně s HMS Yarmouth na pozici západně od North West Island.

Brzy po dosažení této oblasti v 17.40 napadly plavidlo tři Skyhawky. Nejdříve se přiblížily ze západu, pak zakroužily proti směru hodinových ručiček a vrhly se na ni ze severovýchodu. Palbu zahájila protiletadlová děla, ale Seacat selhal, takže raketa vůbec nevyletěla. Dvě bomby explodovaly v hangáru, odtrhly upevnění zařízení Seacat a těžce poškodily helikoptéru Lynx.

Loď rychle přišla o zdroj energie a proraženými trubkami se začala zaplňovat vodou, včetně jídelny a místnosti řízení lodi. Požár začal na pravé straně hangáru. Motory a kormidlo byly v provozu, takže dostala rozkaz směřovat do San Carlos. Pohybovala severně a v 18.00 byla napadena znovu. Celkem 5 Skyhawků se přiblížilo ze všech stran. Dvě až čtyři bomby explodovaly za hangárem a další, které nevybuchla, prošla lodí zleva za hangárem. Několik bomb explodovalo poblíž lodi ve vodě a silně ji otřásly. Nějaká bomba musela vybuchnout i poblíž pravé přední strany, protože střepiny prošly do nouzové přední strojovny, kde způsobily menší únik.

Bomby každopádně zničily jídelnu a přilehlé prostory, kde způsobily množství ztrát, a zablokovaly řízení, byť motory stále poháněly loď dopředu. Smutným faktem je, že zatímco se podařilo dostat požár a zaplavování z prvního útoku pod kontrolu, přišel druhý, definitivní. Kapitán dal rozkaz opustit hořící loď, která se řítila směr pevnina. Naštěstí jeden námořník vypnul motory a plavidlo se zastavilo asi míli od břehu, kde spustila kotvu. HMS Yarmouth se přiblížila podél levoboku a pomáhala s evakuací.

Poslední ji v 18.55 opustil kapitán, který musel být z lodi doslova odtažen. Captain West: „Pořád o tom mám noční můry a někteří hoši trpí posttraumatickou stresovou poruchou“. Přeživší byli odtransportování na SS Canbera a jeden byl vyloven dokonce HMS Broadword. 22 mužů bylo mrtvých nebo nezvěstných. HMS Ardent hořel celou noc, když explodovalo skladiště dělostřeleckých granátů, a potopil se někdy po 06.00 ráno, kdy ji naposledy spatřili z HMS Broadword na hladině. V rámci vyšetřování byly opatřeny i výpovědi od 76 zraněných.

 

Autor: Mgr. Tomáš Bouzek, vojenský historik

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace