ARL-44: Poslední sériově vyráběný francouzský těžký tank

ARL-44: Poslední sériově vyráběný francouzský těžký tank
Autor: MWAK, Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: ARL-44
28 / 11 / 2021, 16:00

Na bitevní pole se už nedostal, ARL-44 však zůstává posledním sériově vyráběným francouzským těžkým tankem.

Tento těžký francouzský tank byl vyráběn byl v letech 1947-1951, původně se mělo jednat o náhradu těžkého tanku Char B-1 modernějším a silnějším vozidlem. Vývoj tanku spadá ještě na konec třicátých let, kdy se nad Evropou začala zatahovat válečná mračna, což platilo i o Francii, kterou nacistická vojska obsadila v roce 1940. Přesto práce na těžkém tanku pokračovaly dál, ale v ilegalitě.

Naplno se vývoj rozběhl až po osvobození Francie spojenci v srpnu 1944. Základem pro nový tank, který byl později pojmenovaný později ARL-44, se stal již zmiňovaný Char B-1, respektive jeho komponenty, jež byly nasazené na moderně navržený trup s novou pokročilou věží, která byla svařena z pancéřových plátů. Na druhé straně slabinou vozidla byl poněkud zastaralý podvozek a další technické nedodělky.

Tank měl být podle konstruktérů dostatečně mobilní, rychlý a jeho motory zajišťovat adekvátní výkon. Nicméně takový vhodný motor nebyl v té době k dispozici, a tak byl do tanku namontován ukořistěný německý motor Maybach HL 230, který poháněl tank Panther. 12válec měl výkon 700 kW a tank mohl vyvinout rychlost 37 km/h.

Co se týče výzbroje těžkého tanku, byl vybaven kanonem SA 45 ráže 90 mm, který byl doplněný jedním kulometem ráže 7,5 mm. Kanon, na nějž konstruktéři ,,vsadili", měl zničit jakýkoliv střední i těžký tank.

Protože byl prototyp ARL-44 byl hotov těsně po skončení druhé světové války, už se nestihl objevit na bojišti. V roce 1947 se pak rozběhla sériová výroba. Zajímavé je, že ARL-44 byl posledním sériově vyráběným francouzským těžkým tankem. Původní objednávka zněla na dodání 300 nových tanků, později však byla snížena jen na 60 kusů kvůli již zmíněnému zastaralému podvozku a nízkému technickému potenciálu do budoucna.

Vozidlo nebylo nikdy vysláno do ostré akce, sloužilo jen u jediné jednotky - 503. těžkého tankového pluku v Mourmelonu. Tanky však zde sloužily jen krátkou dobu, v polovině padesátých let totiž byly vyřazeny z výzbroje kvůli již zmíněné zastaralosti. Dodnes se zachovaly tři kusy tohoto stroje.

Zdroj: history.com

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace