AV-8B Harrier II jako hlavní výhra marketingové souteže na limonádu. Pepsi Coly se zastal soud

AV-8B Harrier II jako hlavní výhra marketingové souteže na limonádu. Pepsi Coly se zastal soud
Autor fotografie: Sgt. Jamean Berry, Public domain|Popisek: AV-8B Harrier
06 / 04 / 2024, 15:00

Co můžete vyhrát za koupi Pepsi Coly? Odznáčky, klíčenky, trička, nebo třeba i stíhačku. Představte si letoun, který může vzlétnout svisle jako vrtulník a pak se rozletět rychlostí blízkou rychlosti zvuku. Takovým strojem je AV-8B Harrier II, proudový stíhač, který se stal ikonou vojenského letectva díky své unikátní schopnosti vertikálního vzletu a přistání (V/STOL).

V roce 1996 se John Leonard, tehdy 21letý student, stal nečekaným protagonistou jedné z nejneobvyklejších právních bitev v historii marketingu. Vše začalo, když společnost Pepsi-Cola představila věrnostní program, který zákazníkům umožňoval sbírat body za nákup produktů Pepsi a vyměnit je za různé předměty. V reklamě, která měla být jen humornou nadsázkou, bylo uvedeno, že za sedm milionů bodů lze získat AV-8 Harrier II. Proudový stíhač, za sedm milionů bodů. Leonard, fascinován možností získat skutečný vojenský letoun, objevil smyčku v pravidlech programu, která mu umožnila koupit potřebné body za deset centů za bod.

Se shromážděnými finančními prostředky a šekem na 700 008,50 dolarů v ruce se Leonard obrátil na PepsiCo s požadavkem na dodání stíhačky. PepsiCo odmítlo, tvrdíc, že nabídka byla jasně myšlena jako vtip. Leonard se však rozhodl věc dotáhnout před soud, kde argumentoval, že se jedná o porušení smlouvy a podvod. Soudní spor, který následoval, byl sledován s napětím a nevěřícností. Soudce nakonec rozhodl ve prospěch PepsiCo, přičemž uvedl, že žádný rozumný člověk by nemohl nabídku považovat za skutečnou a že reklama nepředstavovala skutečnou nabídku. Případ Leonard proti PepsiCo se stal předmětem studia v oblasti marketingu a práva a dokonce byl adaptován do dokumentárního filmu "Pepsi, Where's My Jet?”.

Harrier II

AV-8 Harrier II, letoun, který byl předmětem této neobvyklé soudní bitvy, je technologickým zázrakem, který si získal své místo ve vojenské historii. Jako letoun schopný vertikálního vzletu a přistání (V/STOL) byl Harrier II navržen pro operace, kde je potřeba rychlé reakce a schopnost operovat z provizorních ploch. S jedním turboventilátorovým motorem Rolls-Royce Pegasus F402-RR-406 a vektorováním tahu, Harrier II může dosáhnout rychlosti až 1083 km/h a je vybaven pro různorodé mise, od blízké letecké podpory pozemních vojsk po ozbrojený průzkum.

Harrier II je výsledkem spolupráce mezi Spojenými státy a Velkou Británií, která začala v 70. letech 20. století. Jeho předchůdce, Hawker Siddeley Harrier, byl prvním operačně nasazeným V/STOL letounem na světě. AV-8B však přinesl řadu vylepšení, včetně nového kompozitního křídla, vyvýšeného kokpitu, přepracovaného trupu a dalších aerodynamických a strukturálních vylepšení. Harrier II, který byl ve službě u United States Marine Corps, italského a španělského námořnictva, se osvědčil v mnoha konfliktech, včetně operace Pouštní bouře, kde byl oceněn generálem Normanem Schwarzkopfem jako jedna z klíčových zbraní války.

Harrier II

Dále byl nasazen v operaci Trvalá svoboda v Afghánistánu a v operaci Odyssey Dawn v Libyi v roce 2011. Jeho schopnost operovat z krátkých startovacích a přistávacích ploch a jeho všestrannost v boji z něj činí klíčový prvek v arzenálu amerického námořnictva. Ve srovnání s jinými moderními stíhačkami, jako je F-35 Lightning II nebo Eurofighter Typhoon, Harrier nenabízí stealth technologie nebo supersonickou rychlost, ale jeho schopnost V/STOL zůstává nepřekonaná a klíčová pro specifické mise, které vyžadují vysokou míru flexibility a nezávislosti na dlouhých ranvejích.

Příběh Johna Leonarda a jeho snahy získat Harrier Jet od Pepsi je připomínkou toho, jak mohou být reklamy interpretovány a jak daleko jsou někteří lidé ochotni zajít, aby dosáhli svého cíle. Tento případ také zdůrazňuje, že i nejneobvyklejší marketingové kampaně mohou mít nečekané a dalekosáhlé důsledky. Zároveň je Harrier II příkladem úspěšného vojenského inženýrství, které spojuje výkon, flexibilitu a bojové schopnosti. V době svého uvedení na trh v 80. letech 20. století stál Harrier II téměř 30 milionů dolarů. Výroba byla ukončena v roce 2003 po vyrobení 337 kusů.

Zdroje: NHHC, Military Factory, Interesting Engineering

Autor: Vojtěch Vaněček

Tagy článku