Avia BH-21: Její nesporné kvality ocenilo i belgické letectvo

Avia BH-21: Její nesporné kvality ocenilo i belgické letectvo
foto: Wikimedia Commons, volné dílo/Avia BH-21

Československo mělo ve svých řadách mnoho kvalitních stíhacích letounů, za nimiž nezřídka stála známá konstruktérská dvojice Pavel Beneš a Miroslav Hajn. Ti stojí za vývojem meziválečné stíhačky Avia BH-21.

Zmíněná dvojice navrhli v ,,raném" období předválečné republiky také například jednomístný stíhací dolnoplošník Avia BH-3. Z pozdějších leteckých realizací zaujala rovněž Avia BH-35 či Avia B-135, která disponovala zatahovacím podvozkem. O konstrukci tohoto stroje se postaral František Novotný, další známý designer našich letounů.

Hajn a Beneš pak stála i za vývojem letounu Avia BH-21. Představou obou konstruktérů byl vznik jednomístného celodřevěného dvouplošníku s výbornými letovými a technickými parametry. Konstrukce letounu pak měla představovat další kvalitativní posun v práci obou konstruktérů.

Na novém stroji se začalo pracovat ve 20. letech, první let prototypu Avie s označením B-21 se pak uskutečnil v roce 1925. O rok později byl stroj zařazen do služby. V tomto roce začala výroba kusové první série čítající 66 letounů. Ministerstvo národní obrany si posléze objednalo druhou sérii v počtu 25 Avií. Následné objednávky na třetí a čtvrtou sérii vybavily československé letectvo celkem 137 letouny.

Vzniklo několik verzí tohoto letounu, známá je především varianta Avia Bš-21, což je označení pro akrobatickou verzi, dále Avia BH-21R, závodní verze s překomprimovaným motorem o výkonu 294 kW nebo Avia BH-21J, který byl osazen motorem Gnome-Rhône Jupiter.

Rozpětí letounu činilo 8,90 m, délka 6,87m a výška 2,74 m. Letoun mohl dosahovat maximální rychlosti 245 km/h ve výšce 3 000 m. Pohonnou jednotku tvořil jeden vidlicový osmiválec chlazený vodou Škoda HS-300 o výkonu 228 kW při 1850 ot/min. Dolet letounu činil 550 km, dostup pak 7 700 m. Avia byla vyzbrojena dvěma synchronizovanými kulomety Vickers ráže 7,7 mm.

Avia BH-21 zaujala i belgické vzdušné síly, které se začala zajímat o Avii v roce 1926. I když Belgičani vybírali mezi několika letadly, padla nakonec volba na československou Avii. Belgický průmysl následně stroje vyráběl v licenci v letech 1927-1928. Už jen z tohoto hlediska se dá stíhací letoun Avia BH-21 označit za velmi úspěšný letoun meziválečné československé výroby.

 

Zdroj: Wikipedia

 

Tagy