B-17 od 305. bombardovací v lednové vichřici

B-17 od 305. bombardovací v lednové vichřici
Autor fotografie: Jodi Womack, flickr (CC BY 2.0)|Popisek: B-17
19 / 07 / 2022, 16:30

Vichřicí je míněn útok německých stíhačů. VIIth Bomber Command (bombardovací velitelství) vyslalo 13. ledna 1943 72 B-17 na Five-Lille ve Francii, kde měly zlikvidovat ocelárny a lokomotivy, ale jen 64 z nich shodilo na cíle bomby, protože mnohé odpadly pro stále přetrvávající technické problémy. Ty byly způsobeny nekvalitní a mnohdy prakticky neexistující přípravou bombardérů na bojové mise a mizernou údržbou. Vše se dělalo narychlo a špatně. Na čele byla 305. Bomber Group (bombardovací skupina).

Capt. Cliff Pyle byl na své 7. misi a zpočátku šlo vše jako na drátkách. Poblíž cíle je však čelně a simultánně napadlo 6 Fw 190. Svoji palbu koncentrovaly především na třetí a čtvrtou squadronu ve formaci. Číslo 2 ve druhé skupině třetí squadrony bylo sestřeleno. Pyleův letoun dostal čtyři 20mm zásahy, dva do levého křídla, jeden do pravého a čtvrtý prošel podlahou do prostoru pilotů. Tam přerušil hydraulické potrubí, přičemž kapalina vystříkla tak, že oslepila Lt. Freda Gilberta, druhého pilota a Pylea. Po chvilce prorazila střela čelní sklo. Další prošly spodní střeleckou věží a zranily tam Sgt L. G. McCoye. Celkem bylo jen v křídlech B-17 napočítáno 150 kulometných zásahů. V náběžné hraně byl otvor velkosti pořádného koše. V místnosti radisty zapálila kulka čalounění sedadel. Motor č. 1 na levém křídle prskal a kouřil, takže vrtuli přetočili do praporové polohy.

Čtyřka na pravém rovněž kouřila. Začali zaostávat, ale dorazili nad Chilveston, kde začali přistávat s dalšími poškozenými stroji. Podvozek spouštěli otáčením klikou, tedy nouzově. Na finále museli letadlo držet oba piloti. Vážně poškozený motor nyní nebyl nastaven do praporové polohy a brzdil. Přistály před dráhou na dvě prostřelené pneumatiky, což bylo jedině dobře, protože brždění rovněž nefungovalo. Zničené. Po dosednutí roztočili zbylé motory na plné obrátky, aby uhnuli z přistávací plochy a skončili v příkopu.

Před nimi dorazilo letadlo Dry Martini & Cocktail Kids, které na tom bylo podobně. Maj. Thomas H. Taylor byl členem 364. Squadrony. Dobrovolně nahradil nemocného a nyní se v 21 700 stopách ocitl s Fockewulfy před sebou. Jakmile dokončili bombardování, přiletěl z 11. hodiny vlnící se Fw 190. Jeho střely zasahovaly.  Jedna prošla čelním sklem a explodovala. Taylora okamžitě zabila a 2/Lt. Josepha B. Boyleho, druhého pilota, zranila. Letadlo sletělo o téměř 2000 stop. Boyleovi se podařilo odtáhnout tělo mrtvého pilota a silně potáhnout řízení, aby stroj vyrovnal. Letadlo bylo ovšem mimo formaci a nyní opět pod útokem.

Takový odpadlík přitahoval stíhačky jako med vosy. Zásahy byly nyní v nose, na horní střelecké věži a ve spodní kulovité střílně. Horní střelec S/Sgt Bill Beach a radista S/Sgt O. E. Ballew odtáhli tělo mrtvého. Spodní střelec S/Sgt J. F. Hill to dostal skrz stehno, ale přes velkou bolest stále pálil po nepříteli. Nakonec jej musel odtáhnout pravý boční střelec T/Sgt H. L. Marby. Beach se mezitím vrátil a poskytl Hillovi první pomoc. Stíhačky zase zasáhly nos, trup i ocas. Radiovybavení šlo rovněž do „kopru“, jen s výjimkou interkomu mezi kopilotem, ocasním střelcem a navigátorem. Kanónové střely, které explodovaly v nose letounu, doslova odstřelily kyslíkové masky z obličejů navigátora i bombometčíka. Naštěstí se jim brzy podařilo nasadit si náhradní.

Marby se posadil do sedačky pilota a asistoval Boylemu. Boční střelec Sgt Hise mezitím pálil střídavě z obou kulometů. Ten zadní, Sgt Willis, rovněž nezahálel. Kulka mu odstřelila nárameník a padák na zádech mu prosekaly šrapnely, ale jinak zůstal bez škrábnutí. Boyle, bolestně zasažený na noze a se šrapnely pořezaným obličejem, nakonec přistál s Marbym na základně. Zpět se nevrátily tři bombardéry. Uffz. Erichu Scheydovi (3.) z 3./JG 26, byl uznán jeden nad Lille ve výškách mezi 6000 a 7000 m v čase 14.35. Nárok nebyl uznán Hptm. Klausi Mietuschovi nad tímtéž prostorem. O 15 min. později však sestřelil jiný Ofw. Heinz Kemethmüller z téže 7./JG 26, a to západoseverozápadně od Ypres ve 14.45. Byl to již jeho 61. sestřel.

 

Autor: Mgr. Tomáš Bouzek, vojenský historik

 

Zdroj: history.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace