Autor fotografie: US Air Force |Popisek: Výrobní linka B-29
21. září 1942 vzlétl na svůj debutový let v Seattlu bombardér B-29 Superfortress. Byl to největší bombardér používaný ve 2. světové válce.
Nákresy a idea B-29 pochází z roku 1939, kdy se generál Hap Arnold obával, že německé vítězství v Evropě by znamenalo, že Spojené státy by neměly základy na východní straně Atlantiku, odkud by bylo možné přejít do protiútoku. Bylo zapotřebí vyvinout letadlo, které by letělo rychleji, dál a vyš, než stroje, které byly k dispozici. Proto se Boeing rozhodl vytvořit nový čtyřmotorový těžký bombardér. Letadlo bylo mimořádně povedené, schopné nést náklad téměř tak těžký jako vlastní hmotnost stroje v nadmořské výšce 30 000 až 40 000 stop. Mělo pilotní konzoli v zadní části letadla v případě, že byla přední kabina pilotů vyřazena z boje.
Superfortress byl otestován ve Spojených státech 21. září, ale na první nálet si počkal až do 5. června 1944 proti Bangkoku, během přípravy na spojenecké osvobození Barmy z japonských rukou. O něco víc než týden později se B-29 poprvé podíval nad japonskou pevninu. 14. června 60 bombardérů B-29 ze základny Chengtu v Číně bombardovalo továrnu na výrobu železa a oceli na ostrově Honšů.
Mezitím Spojené státy znovu získaly Mariánské ostrovy v jižním Tichomoří, především proto, aby poskytly letecké základny svým novým B-29, tedy perfektní pozici pro útoky na japonskou pevninu. Jakmile byly základy připraveny, pro B-29 začala dlouhá řada bombardovacích náletů proti Tokiu.
Ačkoli je letoun schopen přesného bombardování z vysokých nadmořských výškách, B-29 sestoupily do necelých 5 000 stop a prováděly bombardování japonských měst zápalnými bombami ve snaze dostat Japonsko na kolena.
Nálet B-29 v březnu 1945 zabil více než 80 000 lidí.
Ale „nejslavnějším náletem“ B-29 se stal ten s atomovou bombou ve dnech 6. a 9. srpna, kdy Enola Gay a Bock´s Car vzlétly z Mariánských ostrovů a zničily města Hirošima a Nagasaki.
Psali jsme: VIDEO: Jak vypadala Hirošima před svržením atomové bomby? Pulzující město plné lidí a rušné ulice
Oproti jiným bombardérům zůstal B-29 ve službě dlouho po válce – poslední byl vyřazen ze služby u USAF až v červnu 1960. Celkem bylo vyrobeno 3 970, sériových strojů (2 513 kusů B-29, 1 119 kusů B-29A a 311 kusů B-29B).
Obdoba B-29 se po druhé světové válce vyráběla i v SSSR jako Tupolev Tu-4. Byla to upravená kopie původního B-29 s použitím sovětských komponent. Vznikla podle vzoru amerických strojů, které se Sovětům podařilo získat díky nouzovým přistáním B-29 na sovětském území. Během války v Tichomoří měl totiž SSSR uzavřenou smlouvu s císařským Japonskem o neutralitě a na základě ní byly stroje internovány.
Zdroj: History.com
.