B-29 - noční můra císařského Japonska vzlétla poprvé 21.9. 1942

B-29 - noční můra císařského Japonska vzlétla poprvé 21.9. 1942
Autor: US Air Force |Popisek: Výrobní linka B-29
21 / 09 / 2018, 16:30

21. září 1942 vzlétl na svůj debutový let v Seattlu bombardér B-29 Superfortress. Byl to největší bombardér používaný ve 2. světové válce.

Nákresy a idea B-29 pochází z roku 1939, kdy se generál Hap Arnold obával, že německé vítězství v Evropě by znamenalo, že Spojené státy by neměly základy na východní straně Atlantiku, odkud by bylo možné přejít do protiútoku. Bylo zapotřebí vyvinout letadlo, které by letělo rychleji, dál a vyš, než stroje, které byly k dispozici. Proto se Boeing rozhodl vytvořit nový čtyřmotorový těžký bombardér. Letadlo bylo mimořádně povedené, schopné nést náklad téměř tak těžký jako vlastní hmotnost stroje v nadmořské výšce 30 000 až 40 000 stop. Mělo pilotní konzoli v zadní části letadla v případě, že byla přední kabina pilotů vyřazena z boje. 

B-29

Superfortress byl otestován ve Spojených státech 21. září, ale na první nálet si počkal až do 5. června 1944 proti Bangkoku, během přípravy na spojenecké osvobození Barmy z japonských rukou. O něco víc než týden později se B-29 poprvé podíval nad japonskou pevninu. 14. června 60 bombardérů B-29 ze základny Chengtu v Číně bombardovalo továrnu na výrobu železa a oceli na ostrově Honšů.

Mezitím Spojené státy znovu získaly Mariánské ostrovy v jižním Tichomoří, především proto, aby poskytly letecké základny svým novým B-29, tedy perfektní pozici pro útoky na japonskou pevninu. Jakmile byly základy připraveny, pro B-29 začala dlouhá řada bombardovacích náletů proti Tokiu.

Ačkoli je letoun schopen přesného bombardování z vysokých nadmořských výškách, B-29 sestoupily do necelých 5 000 stop a prováděly bombardování japonských měst zápalnými bombami ve snaze dostat Japonsko na kolena.

Nálet B-29 v březnu 1945 zabil více než 80 000 lidí.

Ale „nejslavnějším náletem“ B-29 se stal ten s atomovou bombou ve dnech 6. a 9. srpna, kdy Enola Gay a Bock´s Car vzlétly z Mariánských ostrovů a zničily města Hirošima a Nagasaki.

77-BT-91

Psali jsme: VIDEO: Jak vypadala Hirošima před svržením atomové bomby? Pulzující město plné lidí a rušné ulice

Oproti jiným bombardérům zůstal B-29 ve službě dlouho po válce – poslední byl vyřazen ze služby u USAF až v červnu 1960. Celkem bylo vyrobeno 3 970, sériových strojů (2 513 kusů B-29, 1 119 kusů B-29A a 311 kusů B-29B).

Obdoba B-29 se po druhé světové válce vyráběla i v SSSR jako Tupolev Tu-4. Byla to upravená kopie původního B-29 s použitím sovětských komponent. Vznikla podle vzoru amerických strojů, které se Sovětům podařilo získat díky nouzovým přistáním B-29 na sovětském území. Během války v Tichomoří měl totiž SSSR uzavřenou smlouvu s císařským Japonskem o neutralitě a na základě ní byly stroje internovány.

Zdroj: History.com
.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace