Dvoumotorový proudový lehký bombardovací a průzkumný letoun B-57 Canberra

Dvoumotorový proudový lehký bombardovací a průzkumný letoun B-57 Canberra
Popisek: B-57
22 / 11 / 2019, 10:00

Méně známým americkým letounem z období studené války byl proudový lehký bombardovací a průzkumný letoun Martin B-57 Canberra.

B-57 Canberra je dalším letounem ze série slavných amerických ,,béček", ale není na druhou stranu až tak známý. Jeho vývoj spadá do rané fáze studené války, kdy si představitelé USAF uvědomili urgentní potřebu lehkého bombardovacího, respektive bitevního letounu, který by mohl efektivně operovat za každého počasí. Druhým klíčovým aspektem byl pak pohon nového letounu.

I když se například letouny Douglas A-26 Invader předtím osvědčily, nemělo jich USAF dostatečné množství a byly vybaveny ještě pístovými motory, které již notně zastarávaly. B-57 byl původně verzí letounu English Electric Canberra vyráběnou v USA v licenci. Nicméně společnost Glenn L. Martin Company letoun podstatně upravila a vyráběla i několik vlastních variant.

V dusné atmosféře začínající Korejské války pak USAF vzneslo požadavky na nový bombardér vybavený dvojicí proudových motorů, který by měl maximální rychlost 1 020 km/h, s dostupem 12 190 m a doletem 1 850 km. již zmíněným požadavkem pak byla schopnost operovat za každého počasí. Mimoto pak nově vyvíjený letoun měl působit jako průzkumný stroj. První let letounu se uskutečnil 20. července 1953 a zařazen do služby byl v roce 1954. Výroba probíhala v letech 1953-1957 a celkem bylo postaveno 403 letounů B-57. 

Jak jsme zmínili na začátku, vzniklo několik verzí tohoto stroje. V prvé řadě B-57A, tedy první výrobní verze, v této sérii vzniklo 8 strojů. Dále verze RB-57A určená pro fotografický průzkum s kamerami, jež byly zabudovány v pumovnici. Celkem bylo postaveno 67 těchto letounů. EB-57A nesla název pro variantu letounů působících v roli elektronických agresorů. Celkem bylo upraveno 24 letounů z RB-57A. B-57B byla konečnou výrobní verzí s tandemovým kokpitem, 8 kulomety ráže 12,7 mm a 4 kanony ráže 20 mm a 4 vnějšími závěsy pod křídly. B-57C byla cvičnou verzí se zdvojeným řízením, postavilo se celkem 38 letounů. RB-57D je název pro variantu pro průzkum ve velkých výškách, konstruktéři vyvinuli celkem 20 těchto strojů. Verze WB-57D byla určená pro meteorologický průzkum používaná při zkouškách jaderných zbraní v atmosféře. Upraveny 3 letouny. EB-57D vznikla jako stroj, který byl určen pro elektronický boj, celkem bylo upraveno 9 letounů z varianty RB-57D. B-57E se používaly jako letouny pro vlečení cvičných cílů, světlo světa spatřilo 68 strojů. RB-57E byly používány jako letouny pro průzkum za každého počasí, upraveno tak bylo celkem 6 letounů. Verze RB-57F našla uplatnění v průzkumu ve velkých výškách.

Osádku letounu tvořili dva piloti. Délka letounu činila 19,96 m, rozpětí bylo 19,5 m. Letoun mohl vyvinout maximální rychlost 960 km/h ve výšce 760 m, dostup činil 13 745 m, dolet potom 1 530 km. Stroj byl poháněn dvojicí proudových motorů Wright J65-W-5. Co se týče výzbroje, letoun byl vybaven čtyřmi leteckými kanony M39 ráže 20 mm, dále bylo uloženo 2 000 kg bomb v pumovnici včetně jaderné výzbroje, 1 300 kg výzbroje bylo umístěno na čtyřech externích závěsech včetně neřízených raket.

Nasazení letounu B-57

Stroje tvořily součást kampaní v ,,horké" vietnamské válce. Zpočátku však nepůsobily v ofenzivní roli, ale spíše k průzkumným operacím, které však nepřinesly Američanům zvlášť viditelný úspěch. Nasazení prvních bojeschopných letounů B-57 v rámci 8. a 13. bombardovací letky v Bien Hoa doprovázela smůla v podobě  ztrát třech letounů při kolizi při jejich příletu. V květnu 1965 pak vybuchl vyzbrojený B-57B na letišti v Bien Hoa, přičemž řetězová reakce způsobila zničení dalších deseti letounů Canberra, 11 letounů Douglas A-1 Skyraider a jeden letoun Vought F-8 Crusader. Stroje B-57 pokračovaly například v nočních útocích proti Ho Či Minově stezce, nicméně v průběhu vietnamské války bylo mnoho těchto amerických letounů ztraceno.

Po skončení války ve Vietnamu převzaly zbývající stroje B-57G národní gardě USA státu Kansas. Vyřazeny ze služby pak byly letouny v roce 1974, přičemž stroje  EB-57E sloužily až do roku 1982, kdy je potkal stejný osud. Verze WB-57F určená pro meteorologickou službu sloužily do roku 1974. V současné době je po célm území USA vystaveno více než 20 zachovaných Canberr jakožto exponátů. 

Kromě USA používali letoun i Pákistán a letectvo Čínské republiky. Pákistán, který byl de facto jediným skutečným uživatelem Canberr, vlastnil verze B-57B (24 letounů) a B-57C (2 letouny). Stroje Pákistán nasadil v průběhu dvou konfliktů s Indií zejména během nočních operací. Postupně však byly letouny vyřazovány, až zbývající Pákistán vyřadil v roce 1985.

 

Zdroj: Wikipedia, National Interest

 


 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace