Během jednoho okamžiku zahynulo 16 sovětských admirálů včetně velitele Pacifické flotily

Během jednoho okamžiku zahynulo 16 sovětských admirálů včetně velitele Pacifické flotily
Autor: By Lars Söderström - http://www.airliners.net/photo/Aeroflot/Tupolev-TU-104B/0168122/L/, CC BY-SA 3.0|Popisek: Tu-104
02 / 11 / 2021, 10:00

V únoru 1981 došlo poblíž v Leningradské oblasti ke strašlivému leteckému neštěstí, kdy havaroval letoun Tu-104 na trase do Chabarovska a Vladivostoku. Na jeho palubě bylo vrchní velení Pacifické flotily v čele s admirálem Emilem Spiridonovem.

V oněch únorových dnech roku 1981 se v Leningradu shromáždilo velení všech flotil SSSR a prováděla se velitelská cvičení. Akce trvala asi týden, výsledky byly vyhlášeny 7. února. Nejlepší bylo velení Pacifické flotily. Téhož dne se ocenění námořníci vydali zpět na Dálný východ.

V 16:02 se za sněžení letoun Tu-104 s admirály na palubě odlepil od země a po osmi vteřinách letadlo dosáhlo výšky 50 metrů, pak se zřítilo a narazilo na zem. Exploze havarovaného stroje nedala žádnou šanci na přežití 6 členům posádky a 44 důstojníkům sovětské Pacifické flotily. Mezi nimi byl i velitel flotily admirál Emil Spiridonov, šéf politické správy flotily viceadmirál Vladimir Sabanejev, velitelé flotily, náčelník štábu, velitel námořního letectva a další vysocí důstojníci. Zemřelo 16 admirálů a mnoho dalších kapitánů prvního, druhého a třetího stupně.

Poblíž místa havárie našli záchranáři jediného přeživšího, poručici Valentinu Zubarevovou, ta ale během převozu do nemocnice podlehla svým zraněním.

Po této katastrofě byla Pacifická flotila SSSR v podstatě bez vedení, což hrozilo paralýzou řízení a koordinace tak obrovské struktury a v důsledku toho prudkým poklesem bojové připravenosti. Vyšší vojenské vedení země uvedlo námořnictvo do stavu nejvyšší pohotovosti a na uvolněná místa byli horečně jmenováni důstojníci nižších hodností.

Na vyšetřování nehody osobně dohlížel ministr obrany SSSR, maršál Dmitrij Ustinov. Státní komise od samého počátku vyšetřování zvažovala možnost sabotáže nepřítele, nebo teroristického činu.

Varianta sabotáže byla pečlivě zvážena i vzhledem k obtížné zahraničněpolitické situaci. Před několika lety skončila čínsko-vietnamská válka, kde roli v porážce Pekingu sehrála právě Pacifická flotila, která dodávala pomoc Vietnamu. Stejně tak vládlo napětí mezi SSSR a USA kvůli válce v Afghánistánu.

Ale verze o sabotáži vzala rychle za své, když vyšly najevo skutečné okolnosti tragického letu. Krátce před nehodou se velitel posádky Tu-104 plukovník Anatolij Inulin obrátil na politické oddělení Pacifické flotily s žádostí, aby věnovalo pozornost přestupkům, kterých se dopustili nejvyšší důstojníci flotily. Žádost byla ignorována…

V důsledku toho vyšetřovatelé zjistili, že letadlo bylo přeplněné nedostatkovým zbožím, spotřebiči, těžkými rolemi papíru a dokonce i masivními trezory s utajovanými dokumenty. Podle názoru vyšetřovací komise se při vzletu letadla přesunul uvolněný náklad do zadní části stroje, což vedlo ke ztrátě jeho stability ve vzduchu a pádu na zem.

Ve prospěch této verze hovoří i výpovědi svědků. Ocas letadla podle nich prudce klesl, a poté se ve svislé poloze letadlo zřítilo k zemi.

Oběti tragédie byly pohřbeny na hřbitově Sv. Seraphim v Leningradu. Dalšími oběťmi této nehody se staly letouny Tu-104, které byly následně vyřazeny ze služby.

 

Zdroj: ilawjournals.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace