Během války ve Vietnamu proběhla jediná vzpoura na americké lodi za posledních 100 let

Během války ve Vietnamu proběhla jediná vzpoura na americké lodi za posledních 100 let
Autor fotografie: By Leonard G. - Own work, CC0|Popisek: Loď třídy Victory
23 / 03 / 2022, 14:00

14. března 1970 byla SS Columbia Eagle na cestě do Jižního Vietnamu. Spojené státy vedly válku proti komunistickému Severnímu Vietnamu, aby podpořily rodící se nekomunistickou vládu na jihu. Vojáci, kteří tam bojovali, potřebovali zbraně a bomby, aby mohli pokračovat v boji.

SS Columbia Eagle (třída Victory) byla připravena doručit tuto kriticky důležitou munici. Plavidlo s posádkou od American Merchant Mariners plnilo kontrakt na dodání 1 750 tun munice, napalmu a dalších druhů různých bomb a střel americkým silám v Thajsku. Dva členové posádky lodi byli ale odhodláni plout jinam a jejich vzpoura byla jediná na jakékoli americké lodi během minulého století.

Clyde McKay byl rodák z Hemetu v Kalifornii. Jeho přítel Alvin Glatkowski pocházel z Augusty ve státě Georgia. Oba muži pocházeli z vojenských rodin a násilnických poměrů a oba hledali nové životy v Merchant Marine. McKay se přidal v roce 1963 a Glatkowski v roce 1967. Zjevně to nebyl ten druh života, jaký pro sebe očekávali, a začali plánovat něco mimořádného, aby se z toho dostali.

Navzdory tomu, že si byli plně vědomi toho, že riskují nejen své životy, ale i to, že stráví zbytek života ve vězení, neplánovali vzpouru nijak moc kromě toho, že na palubu lodi přinesli zbraně. Jejich jediné další plány zahrnovaly minimalizaci počtu členů posádky na palubě lodi a zahájení vzpoury přímo poté, co Columbia Eagle nahlásí svou polohu pro daný den.

14. března 1970 poté, co loď nahlásila svou polohu, oba muži spustili požární poplach lodi, protože věděli, že zbytek posádky bude dodržovat požární protokoly. Zatímco ostatní muži zaujali svá místa v záchranných člunech, McKay a Glatkowski vzali kapitána jako rukojmí.

Řekli kapitánovi, že na palubu propašovali bombu a donutili ho, aby nařídil odříznutí záchranných člunů, takže 24 členů posádky zůstalo unášeno oceánem. Plavidlo převáželo 3 500 500 librových bomb a 1 225 750 librových bomb, takže kapitán nebyl ochoten riskovat životy všech v oblasti a nařídil čluny uvolnit.

Naštěstí pro unášené členy posádky blízkost k poslednímu známému místu SS Columbia Eagle zajistila jejich záchranu. Bohužel pro vzbouřence to také signalizovalo SOS na letiště U-Tapao. Vzpoura byla odhalena a pohyby lodi byly nyní bedlivě sledovány.

Na palubě zůstalo pouze 13 členů posádky a loď odplula do kambodžských výsostných vod, spustila kotvy a požádala o azyl. Princ Norodom Sihanouk přijal, zatímco jediné, co mohlo americké námořnictvo udělat, bylo sedět mimo výsostné vody Kambodži a dívat se. Štěstí vzbouřenců však nevydrželo příliš dlouho.

O čtyři dny později byl princ sesazen v proamerickém puči. Poté, co byli McKay a Glatkowski přivítáni v Kambodži, byli zatčeni a drženi několik měsíců. Byli obviněni v nepřítomnosti ze vzpoury, únosu a napadení.

Glatkowski byl nakonec propuštěn Kambodžou a požádal o azyl na sovětské a čínské ambasádě v Phnom Penhu. Obě ambasády jeho žádost odmítly a tak se vzdal na americké ambasádě. Krátce poté byl vrácen do Spojených států, aby čelil obvinění. Přiznal se k vině a byl odsouzen na deset let, ale odseděl si jen sedm let.

McKay utekl ze svého kambodžského vězení a pokusil se připojit k Rudým Khmerům, kambodžské komunistické straně. Už ho nikdy nikdo neviděl a jsou zvěsti, že byl popraven v roce 1971.

Zdroj: We are the Mighty, Libcom.org



Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace