Belgická Minerva se stala průkopníkem obrněných vozidel v první světové válce

Belgická Minerva se stala průkopníkem obrněných vozidel v první světové válce
Popisek: obrněný vůz Minerva
29 / 11 / 2019, 10:00

Belgie nasadila během první světové války na bojiště svůj automobil Minerva, který se považuje za jeden z prvních obrněnců, který byl použit v boji.

Obrněný automobil Minerva představuje zajímavou epizodu ve vojenské historii Belgie. Vojenští historikové jej považují za jeden z prvních obrněných automobilů, který byl nasazen do boje.

Počátky jeho vývoje spadají do začátku první světové války a podnět k postavení Minervy zavdal poručík Charles Henkart. Právě Henkart konstrukci automobilu i navrhl, jako vzor mu posloužil civilní vůz. Minerva měla na zadní nápravě zdvojená kola, aby se lépe vypořádala se svou hmotností, vozidlu chyběly dveře a posádka se dostávala do vozidla zvrchu. Otevřená superstruktura však vystavovala posádku nepřátelské střelbě, na což v září 1914 doplatil i Henkart, který byl zastřelen německými jednotkami, které následně automobil ukořistili.

Minerve

Z těchto důvodu došlo v roce 1916 k redesignu vozidla, který měl zabudovanou pancéřovou kopuli a také úplně uzavřenou korbu. Konstruktéři zhotovili i dvoje postranní dveře. Robustně působící Minerva měla sloužit jednak jako průzkumný vůz u belgické kavalérie, k podpoře pěchoty a byla rovněž určena k provádění rychlých výpadů za nepřátelskou linii. Minervy se účastnily i invaze do Rumunska, ,,asistovaly" i během berlínského pokusu o ultralevý převrat při tzv. povstání spartakovců.

Čtyřtunový vůz, jenž mohl pojmout osádku o 3-6 lidech, poháněl dvoutaktní čtyřválcový benzinový motor Minerva 8L o výkonu 38 koní, automobil mohl dosáhnout rychlosti 40 km/h. Operační dosah Minervy pak činil 150 km. Vůz byl vyzbrojen jedním kulometem Hotchkiss Model 1909 ráže 7,92 mm, nicméně existovala i verze, která byla vybavena kanonem Puteaux ráže 37 mm. Nevíme však, kolik takových verzí celkem vzniklo.

Minerva byla především limitována omezeným pohybem v těžších a méně přístupných terénech, protože ji konstruktéři původně designovali na operace v rovinaté Belgii. Z armády byl vůz vyřazen v roce 1931, nicméně jej používali až do roku 1937 policejní jednotky.

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace